Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Jak dál v otázce mateřských škol?
Množství nepřijatých dětí do mateřských škol (MŠ) opět rozbouřilo vody v Mělníku. Nejprve chci pro úplnost předeslat, že stát, potažmo město, má ze zákona povinnost přijmout jen poslední předškolní ročník. Umístění ostatních dětí vychází z možností dané obce či města a nedá se nárokovat. Na druhé straně je v moderních státech chápána předškolní výchova jako nedílná součást vzdělávací soustavy, kde dítě získává především sociální návyky, které mu rodina nemůže většinou poskytnout. Proto by nemělo být zcela podstatné, zda matka jde či nejde do zaměstnání, ale bylo by vhodné umožnit vzdělávání ve školkách co nejširšímu spektru dětí. Jak na to?
Především je třeba přizpůsobovat chod MŠ moderním trendům a využívat možnosti zákona. Znám matky, které jdou do práce na částečný úvazek, či jim zaměstnavatel umožňuje pracovat některé dny doma. Dá se předpokládat, že tento trend (stejně jako v západních zemích) bude sílit. Proč tedy děti dvou takto zaměstnaných matek nepřijmout na jedno tabulkové místo s tím, že by chodily jen v některých dnech? Pokud by tento systém provozovala jedna školka na Mělníku, tak vlastně zdvojnásobuje svoji kapacitu. Myslím, že podobných námětů by se našlo (především v zahraničí) více, ale ty předpokládají narušení zaběhaných stereotypů a uvažování. V předškolním (stejně jako ve školním) systému je důležité nebýt příliš spokojen s výsledky své práce, stále vidět chyby, napravovat je a přizpůsobovat se novému vývoji.
Přesto, základním řešením je vytvoření nových míst nebo přímo nových školek. Byl jsem členem komise, která předložila vedení města několik návrhů na změny užívání objektů pro účely zřízení MŠ. Nechci být nyní konkrétní, protože v budovách jsou nyní jiné organizace a je třeba s nimi jednat (a to přímo, ne přes média). Ale rozhodně je reálné, aby v relativně krátké době byla vytvořena kapacita pro 50-80 dětí. A tuto cestu je třeba prosazovat jako prioritu! Je však třeba brát v potaz následující:
1. Žádný z uvažovaných objektů dnes nesplňuje hygienické normy platné pro MŠ (nevyhovuje sociální zařízení, je nutný jiný nábytek apod.). Proto náklad na přeměnu těchto budov na mateřskou školu ve všech případech přesahuje 1 milion korun (často i výrazně přesahuje).
2. Zřizovatel (tedy město) bere na sebe trvale závazek provozování tohoto objektu. Což jsou opět statisícové až miliónové částky každý další rok.
Tedy pro vznik takové školky je třeba najít v rozpočtu možná několik milionů. Přesné údaje samozřejmě zatím nejsou. Chceme-li ale považovat město Mělník za moderní, je nutné se moderně chovat a považovat výchovu a vzdělávání za prioritu (viz úvodní odstavec). A pak je jen otázkou vůle výše uvedené priority prosazovat a pracovat na jejich uskutečnění.
Milan Schweigstill, zastupitel za TOP 09
Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK