Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Vyjádření předsedy Leteckého klubu Mělník
Jako reakci na článek "Piloti v ohrožení? Kníže Lobkowicz rozoral ranvej mělnického letiště? Nikoli!" nám své vyjádření zaslal Ing. Vítězslav Juříček, CSc, předseda leteckého klubu Mělník.
Opět považujeme za slušné a férové ho zveřejnit, takže tak tímto činíme. Článek jsme nijak neupravovali a zveřejňujeme ho přesně v podobě, v jaké jsme ho dostali.
Dovolte, abych se jako předseda Leteckého klubu Mělník a obyvatel Hořína také vyjádřil k problematice rozorání letiště Mělník – Hořín a reagoval tím na vyjádření Jiřího Lobkowicze.
Na Mělníku žiji asi stejnou dobu jako pan Jiří Lobkowicz, jsme i stejný ročník. Musím konstatovat, že fakta uvedená v jeho článku jsou většinou pravdivá (soudní spor na parc. 347/28 běží) a musím polemizovat hlavně s jejich interpretací. Pan Lobkowicz cíleně zapomněl, že letiště existovalo už před jeho příchodem na Mělník, je řádně zaneseno v územním plánu a bylo zřízeno se souhlasem jeho předka. Písemná smlouva neexistuje, ale pamětníci tvrdí, že smlouva byla stvrzena podáním ruky, na 99 let a bezplatně. Na původně amatérské letiště bylo později vydáno kolaudační rozhodnutí po přestavbě na „práškařské“ letiště. Toto rozhodnutí má žalující strana k dispozici. Stavba byla zanesena v Katastru, nedošlo k vynětí ze zemědělské půdy, což byla bohužel běžná „socialistická“ praxe, na počátku 90. let byl zápis odstraněn ???, jinak by pozemek nebyl vydán.
Pan Jiří Lobkowicz nám, tj. Leteckému klubu Mělník, po roce 2000 několik let neexistující letiště smluvně pronajímal, jak pozemky, které již dnes soudní cestou ztratil, tak i pozemek pod spornou vzletovou a přistávací plochou a pod příjezdovou cestu k ní. Máme jako LK Mělník originály dvou smluv (uzavřených po r. 2000), protože část pozemků byla vydaná Jiřímu a část oběma bratrům. Pronájem ukončil Jiří Lobkowicz přibližně v momentě, kdy pravomocně prohrál spor u Nejvyššího soudu a musel vrátit „oplocené“ pozemky zpět Pozemkovému úřadu. Podle smlouvy měl také LK Mělník vrátit jistinu, což dodnes neudělal. Pokud tvrdí, že letiště neexistovalo, naprosto nemá pravdu. I po rozorání travnaté plochy zůstává stavba asfaltových konců dráhy, heliport a manipulační plochy pro plnění agrochemikálií do letadel. V současnosti běží žaloba na neoprávněnost vydání v restituci orné půdy pod vzletovou a přistávací dráhou, tj. pozemku parc. č. 347/28. Katastrální úřad vložil plombu na pozemek parc. č. 347/28, což znamená, že zakonzervoval stav před podáním žaloby, až do soudního vyřešení sporu.
V sobotu 3. listopadu dopoledne jsme měli schůzi členů LK Mělník v klubovně na letišti. Poslední kdo vzlétl, byl Pavel Pokorný, přistál kolem 9 hodin před schůzí. Kolem 14 hodin mě volal další kolega pilot Václav Kresta, že nám traktory ničí dráhu. Nechal jsem okamžitě práci na zahradě a přijel, abych zabránil nejhoršímu.
Na ploše oraly dva traktory, které se mi podařilo zastavit. Větší stroj patří zemědělci, který údajně obdělává asi 300 ha knížecí půdy. Dostal na vybranou – všechno nebo nic. Mladší traktorista je zaměstnancem p. Lobkowicze a mohu potvrdit, že se bál vyhazovu z práce. Na vzdálenější straně od hangárů zůstal pruh asi 10 m široký po celé délce dráhy. Letiště bylo ještě způsobilé aspoň k nouzovému přistání. Jako perličku jsem od traktoristů slyšel, že nad nimi před chvílí kroužilo letadlo. Později jsem zjistil, že šlo o ulrtalehký Zephyr z letecké školy na Sazené, běžně u nás nacvičovali přistání, stejně jako mí žáci na Sazené. Oba traktoristé volali mobilem svým nadřízeným, i já jsem informoval o situaci majitele letiště, pana Řeháka. Byl už v obraze, celá akce začala už v pátek vytrháním panelů na cestě k objektu p. Ogurčáka, ten ho průběžně informoval a dohodli se na nezbytných právních krocích, které mohou samozřejmě zařídit nejdřív v pondělí.
Oba traktoristé dostali od svých nadřízených příkaz pokračovat. V tom okamžiku jsem je poučil o nebezpečnosti jejich konání vzhledem k leteckému provozu a zavolal policii. Větší traktor po dohodě odjel orat jiný pozemek v blízkosti letiště. „Knížecí“ traktorista chtěl pokračovat, ale podařilo se mi vytáhnout klíče ze zapalování. Čekali jsme na příjezd policie z Lužce, ten den už snad třetí. Klíče od traktoru jsem po jejich příjezdu vrátil.
Policisté volali svým nadřízeným a zjišťovali stav věcí. Bohužel se informovali na jiný pozemek, než pod dráhou a na něm plombu nenašli. Sám jsem znovu zápis kontroloval a v sobotu večer tam byly 2 zápisy, jeden k rozvodovému vypořádání majetku a druhý jako důsledek výše uvedené žaloby v naší věci. Nakonec nám policie sdělila, že není kompetentní k zastavení orby. Mají ve spolupráci s námi zabezpečit, aby se na letišti nestala nehoda. Ještě večer, a pak druhý den ráno jsme označili plochu jako nezpůsobilou k přistání.
Hned v sobotu kolem 16 hodin jsem podal oznámení na p. J. Lobkowicze. Zformuloval jsem poškození cizí věci, maření úředního rozhodnutí a obecné ohrožení. Nechci nikoho kriminalizovat, ale ani železničářům se nelíbí vytrhávání kolejnic, pražců, panelů nebo kabelů na dráze. Souhlasím s respektováním soukromého vlastnictví. Nelezu v noci přes plot do zámku, nechci, aby mi někdo oral letiště. Je na soudci, aby našel pravdu a rozhodl. Jako občan tohoto státu budu věřit, že soud rozhodne brzy a v mém zájmu.
Pan kníže nám pilotům několikrát opakoval, že zájem několika (asi 30) jedinců, musí ustoupit zájmu veřejnosti (výstavba domů, jízdárny, golfového hřiště…). Neumím hrát golf ani jezdit na koni, přesto mám rád koně a na golf se občas dívám v televizi. Mám dvoumístné ultralehké letadlo v ceně auta střední třídy, umím ho pilotovat, stejně jako můj syn. Vnuk se právě začal připravovat na pilotní zkoušky. V ČR máme stovky přistávacích ploch, Kralupy, Roudnice, Štětí mají v blízkosti větší nebo menší letiště. Neznám okresní město, kde není. Toto letiště je (bylo?) navíc součástí integrovaného záchranného systému. Kdo z mělnických obyvatel si chtěl koupit předražený dům v zátopové oblasti, ať mi promine, ale kdo je ta veřejnost, které se mám podřídit?
Závěrem mi dovolte, abych se vyjádřil ještě jako obyvatel Hořína. V celém sporu jde samozřejmě o peníze. Na samém konci stavebního boomu bylo vydané územní rozhodnutí na západní část Hořína, kde se měly stavět domy ve dvou etapách. Realizace druhé etapy je podmíněna zrušením letiště. Tady je třeba zdůraznit, že dosud nebyla zahájena ani první etapa, které nic nebrání. Pravděpodobně se nenašel investor. V katastru obce Hořín už 20 let chátrá několik staveb v majetku pana Lobkowicze. Některé stavby – mlýn, hájenka v hořínském parku, zídky kolem statku - nezajištěné, neoplocené polozříceniny, už ohrožují bezpečnost našich dětí, v mém případě vnoučat. Někdo kompetentní by na to mohl pan knížete upozornit a zaměřit tak jeho aktivitu jiným směrem.
Osobně panu Jiřímu přeji hodně zdraví, šťastné manželství a brzké vyřešení osobních problémů. Mrzí mě v tomto sporu ještě jedna věc. Když už mi v minulosti dal číslo na svůj osobní mobil, tak se v sobotu svou novomanželkou neměl nechat zapřít, jako malý kluk.
Autor: Ing. Vítězslav Juříček, CSc. - Hořín
Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK