https://www.traditionrolex.com/7

 Opsáno odjinud: Mělník a jeho architektura 20. století | Mělníček.cz - Mělník v pohybu
Tip: Nevíte kam večer vyrazit? Náš Průvodce Vám poradí!

Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.

Opsáno odjinud: Mělník a jeho architektura 20. století

... aneb i kritika je potřeba.

V Masarykově kulturním domě byla 13. září v rámci Dnů kulturního dědictví představena výstava Architektura 1. poloviny 20. století na Mělníku (mimochodem – správně se říká „v Mělníku“). Dovolím si úvod trochu ze široka. Mělník je nevelké město nedaleko Prahy, jehož kultura i společenský život již drahnou dobu trpí jistým pražským komplexem – většina lidí jezdí za prací do Prahy a ti, kdo pracují zde, nemají valné platy ve srovnání s do-prahy-jezdícími spoluobčany. Proto jakákoli „městská hrdost“ a vůle k nezjištnému kvalitnímu společenskému životu upadá.

Proto je veškerá činnost v oblasti kultury, a tím nemyslím poněkud upadající a nevkusné vinobraní, nesmírně důležitá. Po loňské, velmi zdařilé výstavě kočárků s bohatě výpravnou publikací místní historičky Nadi Černé, je uspořádání výstavy o moderní architektuře vítaným počinem.

Výstava není nikterak výpravná /pro představu, umělecko-historická platforma, kterou vedu, dělá výstavy podobného rozsahu za 10.000 i s vernisáží a katalogem/. Základem mohl být Vávrův pořad Šumné polabí, který fenomén mělnické architektury načal a objevil. Výstava byla koncipována Renatou Špačkovou a s texty vypomohla Hana Marie Hermanová ze středočeského NPÚ.

Téma výstavy je dosti konvenční, každý panel je věnován 2-3 stavbám. Především jsou zde prezentovány vily, jakožto nejreprezentativnější architektonický článek. A to je kámen úrazu – výstava ukazuje naleštěné dekorativní či funkcionalistické vily, téma tedy nijak neproblematizuje, jen se snaží v návštěvnících-pamětnících /a jiní na vernisáži k vidění vskutku nebyli/ probudit nostalgii. Už vůbec se v textech nedočteme o jakémkoli umělecko-historickém hodnocení.

Že je téma značně popularizačně zaměřené vidíme už jen výběrem. Výstava tohoto rozsahu a formátu by neměla být výběrová, ale přehledová – proto by zde měly být zastoupeny všechny architektonické tendence, včetně nedávno znovuobjeveného, leč anonymního art-deca.

V úvodu autorky uvádějí, že všechny publikace a průvodci se věnují památkám především gotickým, románským, barokním a méně pozornosti je věnováno památkám 20. století, které ani nejsou vnímány jako památky. Tento predikát je v moderní historiografii poněkud zastaralý, to přeci již dávno neplatí. Ještě tak u památek 2. poloviny 20. století, ale když nedávno dr. Lukeš pronesl skeptický názor na obchodní dům Máj coby památky, byl všemi označen poněkud „mimo“ a Lukeš jej později sám trochu zmírnil a upravil.

Zajímavá je kapitola nedávno objeveného Adolfa Liebschera, jehož rodina zde bydlela, ta pro poučené přispívá k celkovému poznání o Liebscherově životě a díle z trochu jiného, regionálnějšího, partikulárnějšího pohledu, než nedávná souborná výstava na Novoměstské radnici.

Co je však v Mělníku mnohem problematičtější a tudíž zajímavější téma, je architektura druhé poloviny 20. století. Pozoruhodným způsobem bylo centrum města obklopeno zvláštně urbanisticky řešeným prstencem panelových činžovních domů, ale tato éra zasáhla i do samotného historického jádra. Mnoho literatury se věnuje teorii postmoderny, ale zatím nikde nebylo ještě popsáno postmoderní tvarosloví, které se ve výstavbě 60-80. let významně projevuje. Některé Mělnické stavby tvaroslovně připomínají některé prvky architektury dnes již památkově chráněného sídliště Ládví, které si zachovalo až lecorbusierovskou kvalitu v postmodernistickém kabátě. Musíme se naučit sídliště vnímat jako součást životního prostoru a ztotožnit se s jejich estetikou, jinak budou v rámci zateplování vznikat takové kýče, jako filakovo-tyrkysovo-růžové nanukové dorty, ve které se různými polokulatými přestavbami strohé paneláky mění.
 
I přes zmíněné nedostatky je výstava nesmírně důležitým počinem, na němž může vznikat a stavět další odborná práce. Škoda, že nevyšla alespoň nějaká malá, docela maličká přehledová publikace.

Autorem článku je Ladislav Zimund, originál článku najdete pod tímto linkem

Jen dodám za redakci Mělníčku.cz, že doprovodné texty k zajímavé výstavě budou na našem serveru k dispozici v nejbližších dnech.


Kultura

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".

1 Co dál?


Při slově architektura se mi vybaví i současnost a nedávno zmiňovaná revitalizace. Zatím jsme se asi všichni setkali s výkopovými pracemi v samotném jádru města, tak jsem už opravdu zvědavý, co se nám z toho snad už v příštím roce začne konečně rýsovat.

Pak bych ještě velmi rád doporučil knížku ,,Zmizelé Čechy-Mělník" od Jana Kyliána ( Též Mělnická kronika Josefa Albrechta), která je významným i hodnotným počinem, a škoda, že takové věci se tak obtížně rodí. Procházíme denně asfaltové i vydlážděné chodníky, míjíme někdy bez povšimnutí již okoukané stavby a ani si často neuvědomujeme, že před pouhým stoletím zde byla třeba jen udusaná hlína, lidé chodili jinak oblékaní i trošku jinak možná přemýšleli a vzhled, stavby i jejich účel se měnil. Čtenář tak najde na 153 fotografiích tvář minulosti našeho města a třeba objeví i řadu fotografií, které ještě neviděl.


https://www.traditionrolex.com/7