Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Rychlé spojení do Prahy - jaké je řešení?
Z Mělníka a okolí každý den dojíždí do Prahy za prací nemalé procento jeho obyvatel. Město není schopno vyprodukovat pro všechny své obyvatele dostatek pracovních míst, ale blízkost hlavního města tento nedostatek kompenzuje. Na jinou diskusi je, zda do města nemůže přijít investor, který by několik desítek či stovek míst pro místní vytvořil, zda se město nemůže přetransformovat na vinařsko turistický mikroregion, který by další pracovní místa přinesl. Myslím, že i kdyby se něco z toho podařilo, Mělník vždy částečně zůstane pražským satelitem.
Dostat se rychle do Prahy ve špičce nelze...
Ti, kteří do Prahy denně dojíždějí, posledních pár let prožívají menší horor. V ranní špičce je dálnice ucpaná již od Zdib, mnohdy zácpa začíná ještě dále od Prahy. Jezdit po “staré” je podobné. Různé objížďky jsou rovněž plné a cesta do Prahy se velmi protahuje. Co se stalo? Myslel jsem si, že otevření tunelu Blanka a odstranění semaforů v Letňanech směrem dolů na Prahu 9 pomůže. Nepomohlo, ba naopak. Na silnici je více aut, než kdy jindy.
...ani autem...
Pan profesor Holman nás v ekonomii učil, že snížení cen pohonných hmot se na počtu aut na silnici projeví až ve středním či dlouhém období. Ceny benzínu, od dob, kdy atakovaly hranici 40 Kč, poklesly o více než 25% a na té hladině se dlouho drží. Ekonomika se vymanila z recese a Česká republika zažívá několikaletý ekonomický růst provázený plnou zaměstnaností. Každý, kdo chce pracovat, práci má, pohonné hmoty jsou levné a tak hurá, nasedneme do auta a každé ráno zablokujeme příjezdy do Prahy. Větším počtem aut se přímo úměrně zvyšuje nehodovost, která způsobuje další zdržení.
...ani vlakem, ani autobusem...
A jaké jsou alternativy? Můžeme jezdit přímým vlakem, který má jezdit každé dvě hodiny, za o něco více než hodinu bychom byli v centru Prahy. I když to není komplexní řešení, za rozšíření přímého vlakového spojení je potřeba současné radnici poděkovat. Dále můžeme jezdit autobusem na Ládví, který 30 kilometrů jede 44 minut (z Aut. st.). Průměrná rychlost čtyřicítka..., když nejsou zácpy. Z Ládví do centra je to i s přestupem dalších minimálně 15 minut. Jsou i jisté alternativy jako autobusy ze severu přes Mělník jedoucí, ale na ty se spoléhat nemůžeme. A hlavně, v ranní špičce se autobusy dostanou do zácpy stejně jako osobní vozy. Nic moc tedy.
Situace se sama nevyřeší...
A jak z toho ven? Spoléhat na radikálnější navýšení cen pohonných hmot by byl masochismus. A v duchu ekonomické teorie profesora Holmana by se takový efekt projevil stejně až ve středním či dlouhém období. Stejně tak spoléhat na to, že se vrátí ekonomická krize, která způsobí vysokou nezaměstnanost a nebude tedy důvod do Prahy dojíždět.
… a připravované projekty ji neřeší...
Jako jisté oddechnutí se jeví dostavba severozápadního a severovýchodního dálničního okruhu okolo Prahy. Ale. Jestli se o něčem v současné době mluví, tak je to dokončení části jihovýchodní. Přeji to všem z Říčan a okolí, ale pro nás bude přímý dopad této stavby nulový. O stavbách severních se dnes téměř vůbec nehovoří. Z toho mi vyplývá, že ve chvíli, kdy dojde k realizaci severních staveb, jistě to bude za dlouho, se struktura automobilové dopravy změní. Pokud si vzpomenu na modely časových řad ze statistitky, tak dle dosavadního trendu asi ke snižování počtu automobilů nedojde. Spíše naopak. Situace tedy asi bude absolutně neúnosná a otevření těchto dálničních úseků pražského okruhu ji možná vrátí na snesitelně neúnosnou.
...Vize řešení...
O spojení z Mělníka do Prahy je tedy potřeba přemýšlet jinak. Mít vizi, která se sice nezrealizuje dnes, ale komunální a krajští politici (v krajském zastupitelstvu teď Mělník má tři a jsou to samá esa) by si jí ujali, zpracovali hrubé varianty návrhů, odnesli je na Ministerstvo dopravy, podsunuli je panu premiérovi, až by jel okolo, a získali by pro nápad třeba i hlavu státu, která ráda po krajích cestuje, to vše by mohlo vést k tomu, že naše děti by se do Prahy dostávaly rychlou a ekologickou dopravou. Hlavní ale je chopit se vize a hlasitě ji propagovat. Jenom čekat na to, kdy nám Pražané či ministerští nějakou tu radiálu přidají, nestačí.
...napojení na rychlodráhu z Dráždan...
Nejsem žádným expertem na dopravní stavby. Variant může být asi mnoho. Mě například zaujala stavba rychlodráhy z Prahy do saských Drážďan, která by kdesi za Vraňanami měla přemosťovat Vltavu. Je to odvážné, ale nestálo by minimálně za úvahu zamyslet se nad tím, zda by bylo realizovatelné vybudovat do těchto míst přípojku z Mělníka? Okolní obce velkých německých měst jsou většinou spojeny s lokální metropolí právě vlaky, které jezdí rychlostí 160 km/h, před metropolí vjedou pod zem a cestující vystoupí v centru města. Po téměř třiceti letech budování sociálního kapitalismu bychom mohli mít ambici napodobit to, co “tam” funguje již desítky let. Taková trasa by měřila odhadem 40 km. Při průměrné rychlosti skromných 120 km/h bychom na “hlaváku” byli za 20 minut. Bylo by to nesmírně drahé, ale jednou provždy by to spojení s Prahou vyřešilo. A propos, podobné řešení vyšlo v poslední době od představitelů Kladna. Kéž by si z podobné odvahy vzali mělničtí příklad.
....nebo rozšířit a zrychlit stávající železnici...
Pokud bychom nechtěli být tak moc odvážní, stálo by za to překopat územní plány a prolobbovat rozšíření a rekonstrukci stávající trati přes Všetaty na dvojkolejku, čímž by mohlo dojít k podstatnému zrychlení a ke zvýšení počtu vypravených vlaků. I zde, při nasazení rychlejších souprav schopných dosáhnout rychlosti vyšší, v západní Evropě naprosto běžné, by se cesta zkrátila na 20 minut. Z těchto dvou srovnatelných variant stačí vybrat tu realizovatelnější. Pojďme se o to pokusit.
V případě existence takové možnosti by mnoho lidí zaparkovalo svá auta do garáží a vydala by se na cestu vlakem. Zácpy by se staly minulostí, a pokud ne, tak by účast v takové zácpě byla ryze dobrovolná. Existovala by alternativa. Ne jako dnes, kdy se ve špičce zácpě nevyhneme.
Tato řešení jsou drahá a odvážná, ale poté, co struktura vlakové dopravy odpovídá přibližně situaci z posledních dnů existence habsburské monarchie a autobusová doprava odpovídá situaci z druhé světové války (i když autobusy jsou tišší a rychlejší), je na čase udělat pokrok. Když bych použil paralelu, tak je také možné donekonečna modernizovat přívoz. Ale jednou pochopíme, že je potřeba postavit most.
...A než to celé zrealizujeme...
Na závěr snad ještě dvě řešení, která dopravě do Prahy mohou pomoci ihned, i když jen částečně. V uších mi rezonuje vznik mobilní aplikace, ne obecné, ale konkrétní, pro naše město, na spolujízdy z Mělníka do Prahy a zpět. Kdyby se dostatečně propagovala, princip spolujízdy by snížil náklady na cestování a nepatrně omezil počet osobních vozů na silnicích. Tuto aplikaci by mohlo spolufinancovat a propagovat město. Byla by to hezká služba Mělničanům, kterým Mělník nedokázal dát práci.
A poslední, spíše dotaz na odpovědné, proč v rámci PID nejezdí do Prahy přímý spoj? Proč všechny tyto autobusy jsou zastávkové? Nešlo by ve špičce jednou za 40 minut vypravit autobus přímý? Děkuji za odpověď
Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK