Tip: Chcete poradit kam dnes zajít na oběd? Prohlédněte si mělnické jídelní lístky.
Muzeum M

Díky žákům z Mělníka včera ožily vzpomínky pamětníků


Mělník – Včera, 28. května 2018, se v Masarykově kulturním domě na Mělníku uskutečnila slavnostní prezentace projektu Příběhy našich sousedů, který dokumentární tvorbou přibližuje vzpomínky pamětníků z Mělnicka.

Šest týmů žáků a studentů vyprávělo životní příběhy lidí, které ovlivnila válka a totalitní režimy. Před sto čtyřiceti hosty děti slavnostně uvedly své rozhlasové a televizní reportáže, na kterých v uplynulých měsících pracovaly.

Práci dokumentaristů si vyzkoušeli žáci ze základních škol Jaroslava Seiferta a Jungmannovy sady, Soukromé střední zemědělské školy a studenti Palachova gymnázia. Na slavnost přišli i někteří z těch, jimž byly reportáže věnovány – vězeň komunismu Josef Hlaváček, hudební publicista a dýdžej Jaromír Tůma, fotograf Karel Lojka a František Čanda, pamětník protektorátu. Kvůli zdravotním potížím se omluvili válečný veterán Vojtěch Cimbolínec a dcera protinacistického odbojáře Helena Pražáková. Žákovské reportáže ocenili na místě i starosta Mělníku Ctirad Mikeš a místostarosta města Petr Volf.

O projektu také promluvit Jan Polouček, provozní ředitel neziskové organizace Post Bellum, která spolu s městem Mělník za Příběhy našich sousedů stojí: „Setkání s pamětníkem je jen začátkem dobrodružství. Děti se stávají dokumentaristy, bádají v archivech, procházejí nahrávky a zpracovávají je. Teprve, když mají příběh odvyprávět, se učí porozumět tomu, co se dělo v životě pamětníka a v naší minulosti.

Po dobu projektu žákům pomáhali jejich učitelé i profesionální novináři a dokumentaristé z rádia Signal, okresního archivu na Mělníku a Post Bellum. Výsledné reportáže je možné zhlédnout na webu www.pribehynasichsousedu.cz.

Od roku 2012 se do projektu Příběhy našich sousedů zapojilo téměř tři tisíce žáků a studentů z tří set padesáti českých škol, kteří zdokumentovali celkem 570 pamětnických příběhů. Cílem nebylo zapojit jen elitní školy a nejnadanější žáky, ale naopak zpřístupnit touto formou moderní dějiny co nejširšímu okruhu čtrnáctiletých a patnáctiletých žáků a studentů.

Zdroj: Kristýna Bardová, Post Bellum, o. p. s.



Zpravodajství