Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Mělníku hrozí dopravní kolaps již třicet let
Reakce občanských sdružení na rozhovor se starostou města p. Neumannem v minulém čísle týdeníku Mělnicko.
V souvislosti s obnovenými aktivitami okolo budování průtahu došlo (pochopitelně) k aktivizaci sdružení „Okolo Mělníka“ a dokonce vzniklo nové sdružení s názvem“ Průtah vs. životní prostředí“, které iniciovalo novou petici, pod níž ke stávajícím stovkám podpisů proti navržené variantě průtahu přibylo dalších bezmála 450 podpisů (stav k 10. 12. 2009).
Shoda mezi sdruženími a radnicí nadále panuje v potřebě vybudování velkého obchvatu. Ten je však dle informací vedení města Mělník pouze v pozici rezervovaného území v územním plánu města Mělníka. To co pan starosta zmiňuje pro rok 2015, není přímo velký obchvat, ale plánovaná přeložka silnice I/16, která uleví Mladoboleslavské ulici, ale neřeší situaci Rousovic a Pražské ulice. Nicméně byl by to start k budování velkého obchvatu, o kterém většina z nás sní. Vážíme si otevřeného postoje pana starosty, s jakým přistupuje k jednáním s námi.
V čem jsou naše stanoviska rozdílná?
Trvá naše obava, že realizace průtahu za jednu až dvě miliardy dlouhodobě oddálí další investice v regionu, tedy hlavně práce na velkém obchvatu. V případě přistoupení na vybudování plánovaného průtahu, očekáváme snahu Ředitelství silnic a dálnic napojit obchvat města do vybudovaného průtahu v oblasti Blat tak, aby nebylo nutno investovat do další paralelní komunikace, což je jedním z mnoha důvodů, proč nesouhlasíme s plánovaným průtahem.
Vybudování průtahu přitáhne do města další automobily, které dnes dávají přednost cestě po teplické dálnici, a dopravní kolaps tu bude hrozit znovu, ale ve větším měřítku. A mimo jiné si připusťme, že dojde k výraznému zhoršení životního prostředí nejen v dotčených lokalitách. Nemluvě o estetice nutných protihlukových stěn lemujících komunikaci z více jak 80% její délky.
Není pravda, že Mělník je převážně cílovým místem pro nákladní dopravu. Hlavní problém máme právě s tranzitní nákladní dopravou. Osobní doprava tu žádný kolaps nezpůsobuje.
Shodou okolností, v jiném článku z minulého čísla, který informuje o nově vybudovaném sjezdu do přístavu, je řečeno: „…Po vybudování obchvatu (myšlen průtah, pozn. VŠ) tento sjezd získá na důležitosti, protože v tom okamžiku se kamiónová doprava dotkne pouze okrajových částí města….“ Ta slova, jako by přímo z mělnické radnice zazněla! Ano, zde je problém pojmenován! Ano, my se stavíme i za ty okrajové části města, za Blata, Rousovice a za jakékoliv další obytné zóny a nechceme, aby se kamionová doprava dotkla ani centra, a ani okrajových částí města!
Pan starosta klade občanským sdružením za vinu, že jsme se na Mělníku nedohodli, a tím došlo ke zdržení celého projektu. Vyzývá, abychom nyní táhli za jeden provaz. Výzvu přijímáme a doplňujeme: Vystupujme jednotně v zájmu Mělníka (včetně jeho okrajových částí!) a nedopusťme, aby si stát řešil své problémy, tj. nákladní tranzitní dopravu, na obydleném území města. Nesouhlasíme s umístěním komunikace I. třídy, jejíž význam je zejména pro dálkovou a tranzitní dopravu, do obytných částí města Mělníka. Nechť se radnice společně s občanskými sdruženími pere za urychlení velkého obchvatu! Podobně jako se například starosta a zastupitelstvo Velkého Borku pere za zájmy své obce.
Pan starosta dále vyzývá ostatní občany města, aby se k problému vyjádřili. Opět souhlasíme a apelujeme na občany, aby využili svého práva a vyjádřili se k tomuto problému. Dále vyzýváme politické subjekty ve městě, aby téma obchvatu zahrnuly do svých volebních programů a formulovaly v nich svou představu řešení problému.
Za OS „Okolo Mělníka“ Vladimír Špulák, za OS „Průtah vs. životní prostředí“ Michal Štajnc
Původní článek MĚSTU MĚLNÍKU HROZÍ DOPRAVNÍ KOLAPS, TVRDÍ STAROSTA z týdeníku Mělnicko 2009/50:
Po třech letech, kdy si podle názoru mělnické radnice město Mělník samo prohrálo boj o vybudování obchvatu či lépe řečeno průtahu městem tím, že se příslušná občanská sdružení postavila proti stavbě již odsouhlaseného průtahu, se tato akce opět začíná hýbat. Na toto téma jsme hovořili se starostou města Mělníka Mgr. Miroslavem Neumannem:
V jakém stádiu se akce v současné době nachází?
„Podařilo se zajistit určité finanční prostředky na pokračování geologického průzkumu, zpracování projektových dokumentací a další přípravné práce. Bohužel, stejně jako v minulosti, se opět aktivizují a tvoří i nová občanská sdružení. Vyslovují zásadní nesouhlas s trasou průtahu, odsouhlasenou územním plánem, kterou hodlá stát prostřednictví Ředitelství silnic a dálnic v Mělníku vybudovat. Tato situace se opakuje v naprosto stejné podobě, kdy občanská sdružení požadují, abychom tuto trasu, na kterou jsou finanční prostředky k dispozici, zatratili a pracovali na přípravě tak zvaného velkého obchvatu.“
Proč tedy radnice prosazuje vybudování „pouze“ průtahu, který z dlouhodobého hlediska dopravní situaci města Mělníka úplně nevyřeší?
„Samozřejmě bychom velice rádi výstavbu velkého obchvatu prosadili. Nejedná se však o akci naši, ale státu, který v současné době finanční prostředky na velký obchvat Mělníka nemá. Navíc tento způsob řešení dopravní situace města není dostatečně připravený. Nám je dnes nabízena možnost realizovat obchvat průtahovou komunikací a vyřešit tak prozatím alespoň vnitřní dopravu ve městě s následným vybudováním velkého obchvatu. S jeho výstavbou se počítá odhadem někdy po roce 2015, kdy by mohly být práce zahájeny. Pokud se nám nepodaří přesvědčit příslušná občanská sdružení, aby s námi táhla za jeden provaz, obávám se, že nastane situace jako před třemi lety, kdy jsme se nedomluvili, navržená trasa průtahu se stavět nezačala a nastane pak obrovský malér. Tím největším problémem ve městě je autodoprava, a to včetně parkování. Zvyšováním počtu osobních vozů v rodinách dopravní problém bude nejenom gradovat, ale domnívám se, že doprava v Mělníku v krátké době skončí kolapsem.“
Jakou šanci vidíte ve vyřešení této hrozivé prognózy?
„Radnice se již se dvěmi občanskými sdruženími sešla, v tomto týdnu se osobně zúčastním dalšího jednání, při kterém se budu snažit vysvětlit současný stav. Natvrdo řečeno: Jestliže nedospějeme k dohodě a výstavba průtahu zahájena nebude, na dlouhou dobu se v Mělníku žádná jiná obchvatová či průtahová komunikace nepostaví a dopravní kolaps bude pravděpodobně nevyhnutelný. To však neznamená, jak se veřejnost mylně domnívá, že z neznámého důvodu radnice na úkor obchvatu prosazuje průtah. Přípravné práce na velkém obchvatu souběžně pokračují. Obchvatovou alternativu v současné době k dispozici nemáme, reálný je pouze průtah. Vysvětlovalo se to před třemi lety, vysvětlovat to budeme muset i nyní. Byl bych velice rád, aby se k tomuto vážnému problému, kromě zmíněných členů občanských sdružení, vyjádřili i ostatní občané našeho města. Je samozřejmé, že každá stavba tohoto charakteru může někomu způsobit menší či větší omezení. Je ale nutné srovnat hrozící negativa s pozitivy, která výstavba přinese.“
Zdroj: týdeník Mělnicko 2009/51 a 2009/50,
Vladimír Špulák a Michal Štajnc
Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK