Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Postaví město Labskou cyklostezku?
Úvod
Labská cyklostezka tvoří páteř cyklotras v Česku, v Ústeckém kraji se usilovně buduje, takže už nyní je možné jezdit v mnoha místech na separované komunikaci, bez automobilů. Středočeský kraj bohužel zatím do cyklostezky neinvestoval, takže veškeré části které vznikly vystavěli většinou na své náklady obce s podporou fondů EU. I tak už několik pěkných a kvalitních cyklostezek na území kraje vzniklo nebo vzniká. Konkrétně se jedná o následující úseky:
- Horní počáply-Mělník starý most
- Kostelec n. Labem - Lázně Toušeň
- Nymburk-Poděbrady
- Kolín (Skrz město)
Když se podíváme na mapu, zjistíme, že všechny města, která leží přímo na Labi svůj "cykloprůtah" už mají, nebo je ve výstavbě. Tedy kromě Mělníka, kde byla jeho výstavba odsunuta na neurčito. V následujících řádcích bych vám rád popsal, co se mi o stavbě cyklostezky skrz mělnické území podařilo zjistit.
Co říká a chce Středočeský kraj
Na webu Středočeského kraje se nachází dokument Generel cyklistických tras a cyklostezek, který byl naposledy aktualizován v roce 2008 a kde je mj. i mapa zobrazující trasu labské cyklostezky ve vedené podél objektů Cukrovaru nahoru do parku na polabí a dále parkem až k Vrázově vyhlídce. Na webu se dále uvádí, že za trasování odpovídá ing. Slavomír Veck, Odbor výstavby a rozvoje, MÚ Mělník. Kontaktoval jsem tedy uvedeného pána s žádostí o poskytnutí informací k stavu projektu. Takže můžeme překročit k informacím o postoji města Mělníka.
Co říká a chce město Mělník
Dokumentace ke stezce byla připravována v roce 2008 z grantu krajského úřadu. Trasa byla navržena kompletně podél Labe (parkem nevedla). Cyklostezka byla navržena o délce 2,094km proměné šířky 4m, 3m a v zúžených úsecích 2,5m vč. osvětlení, laviček a košů. Celkové náklady byly odhadnuty na cca17mil.Kč vč.DPH. Vzhledem k investičním nákladům rada města akci neschválila. V současné době se realizace neplánuje (nejsou finance v rozpočtu města). Zde bych rád podotkl, že až 85% nákladů na cyklostezku obvykle poskytne EU, přičemž peníze rozděluje Středočeský kraj a ten uvádí Labskou cyklostezku jako prioritní vrámci podpory cyklistky.
Je navržené trasování optimální
Cyklostezka má z pohledu cyklistů, pro které je primárně určena, dva základním významy: turistický a dopravní. Z turistického pohledu je stezka trasována ideálně jen pro dálkové cyklisty, kteří nemusejí překonávat žádné převýšení, městem prosviští, maximálně si udělají fotografii se zámkem v pozadí. Z pohledu běžného turisty a hlavně z pohledu obchodníků ve městě, je vedení cyklostezky naopak velmi nešťastné. Průměrný turista například vyrazí s rodinou na výlet například z Prahy, kde nastoupí na vlak s rozšířenou přepravou jízdních kol do Neratovic, v Neratovicích přejede přes železniční most a pokračuje po Labské cyklotrase (podle plánů Středočeského kraje brzy cyklostezce [2011-2013]) do Mělníka. Jaké bude mít tento cyklista možnosti, když se bude chtít podívat na historické centrum města? Vyjet do města po stávající trase, nebo dojet až k ulici K mostu a vyjet skrz ní. Paradoxní by byl myslím efekt i pro podnikatele, zatímco jinde ve světě platí, že cyklostezka znamená zvýšení tržeb podnikatelů v odvětvích souvisejících s cestovním ruchem, zde by tomu bylo naopak a lidé by město více míjeli. Jako poslední, ale pro občany města a okolních obcí nejduležitější je hodnota dopravní, která by se téměř rovnala nule. Ve všech zemích na západ od našich hranic je v posledních desetiletích trendem podporovat cyklistickou dopravu, kvůli její prostorové nenáročnosti, ekologičnosti a pozitivnímu dopadu na zdraví obyvatel. U nás to bohužel zatím příliš neplatí. Stezka vystavená podle návrhu města by byla nevyužitelná. Naopak, kdyby se stezka vystavěla tak, jak je zakreslená v mapě cyklogenerelu kraje, mohla by se stát páteří rozvoje městské cyklistiky na území města. Jediným předpokladem by bylo vytvořit na stezku dobré napojení, zejména ze sídliště Rousovice (parkem u Domu dětí a mládeže a podél hřbitova). Stezka v trasování podle kraje by měla samozřejmě i své nevýhody. Vedla by rušným parkem polabí, který využívají občané města k venčení svých psů. Tento problém by se dal vyřešit separací prostoru pro kola a pěší. Druhým argumentem proti je zmenšení podílu zeleně, kterou by ale bylo možno nahradit kultivací zeleně podél stoupání od cukrovaru do parku.
Závěrečné zhodnocení
Cyklostezka ve variantě, která byla zakreslena v mapě krajského generelu cyklotras rozhodně není bezproblémová, ale její využitelnost pro občany města by byla natolik vyšší, že by se, podle mého názoru, její stavba vyplatila. Pokud by se Mělník chtěl zařadit po bok úspěšných západoevropských měst s vysokým podílem cyklodopravy, rozhodně by vše nevyřešila pouze tato cyklostezka. Bylo by třeba vybudovat cyklopruhy do centra, zejména v Pražské ulici a ulici Kapitána Jaroše. Vytvořit cykloobousměrky v Tyršově a na konci Pražské. Oficiálně povolit cyklistům pohyb v ulici 5. května a mnoho dalších opatření. I přesto by cyklostezka byla solidní páteří celého systému. V neposlední řadě by se mohla do projektu cyklostezky "připlácnout" revitalizace ulice K Mostu, čímž by vznikla pro Mělnické nová promenáda.
Doufám, že tento příspěvek neskončí jako pouhý výkřik do tmy, ale bude fungovat jako zamyšlení pro občany města a hlavně pro zastupitele, kteří jako jediní mají možnost projekt někam posunout.
Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK