https://www.traditionrolex.com/7

 Postaví město Labskou cyklostezku? | Mělníček.cz - Mělník v pohybu
Tip: S ostatními uživateli si můžete posílat soukromé vzkazy!

Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.

Postaví město Labskou cyklostezku?

Úvod

Labská cyklostezka tvoří páteř cyklotras v Česku, v Ústeckém kraji se usilovně buduje, takže už nyní je možné jezdit v mnoha místech na separované komunikaci, bez automobilů. Středočeský kraj bohužel zatím do cyklostezky neinvestoval, takže veškeré části které vznikly vystavěli většinou na své náklady obce s podporou fondů EU. I tak už několik pěkných a kvalitních cyklostezek na území kraje vzniklo nebo vzniká. Konkrétně se jedná o následující úseky:

  • Horní počáply-Mělník starý most
  • Kostelec n. Labem - Lázně Toušeň
  • Nymburk-Poděbrady
  • Kolín (Skrz město)

Když se podíváme na mapu, zjistíme, že všechny města, která leží přímo na Labi svůj "cykloprůtah" už mají, nebo je ve výstavbě. Tedy kromě Mělníka, kde byla jeho výstavba odsunuta na neurčito. V následujících řádcích bych vám rád popsal, co se mi o stavbě cyklostezky skrz mělnické území podařilo zjistit.

Co říká a chce Středočeský kraj

Na webu Středočeského kraje se nachází dokument Generel cyklistických tras a cyklostezek, který byl naposledy aktualizován v roce 2008 a kde je mj. i mapa zobrazující trasu labské cyklostezky ve vedené podél objektů Cukrovaru nahoru do parku na polabí a dále parkem až k Vrázově vyhlídce. Na webu se dále uvádí, že za trasování odpovídá ing. Slavomír Veck, Odbor výstavby a rozvoje, MÚ Mělník. Kontaktoval jsem tedy uvedeného pána s žádostí o poskytnutí informací k stavu projektu. Takže můžeme překročit k informacím o postoji města Mělníka.

Co říká a chce město Mělník

Dokumentace ke stezce byla připravována v roce 2008 z grantu krajského úřadu. Trasa byla navržena kompletně podél Labe (parkem nevedla). Cyklostezka byla navržena o délce 2,094km proměné šířky 4m, 3m a v zúžených úsecích 2,5m vč. osvětlení, laviček a košů. Celkové náklady byly odhadnuty na cca17mil.Kč vč.DPH. Vzhledem k investičním nákladům rada města akci neschválila. V současné době se realizace neplánuje (nejsou finance v rozpočtu města). Zde bych rád podotkl, že až 85% nákladů na cyklostezku obvykle poskytne EU, přičemž peníze rozděluje Středočeský kraj a ten uvádí Labskou cyklostezku jako prioritní vrámci podpory cyklistky.

Je navržené trasování optimální

Cyklostezka má z pohledu cyklistů, pro které je primárně určena, dva základním významy: turistický a dopravní. Z turistického pohledu je stezka trasována ideálně jen pro dálkové cyklisty, kteří nemusejí překonávat žádné převýšení, městem prosviští, maximálně si udělají fotografii se zámkem v pozadí. Z pohledu běžného turisty a hlavně z pohledu obchodníků ve městě, je vedení cyklostezky naopak velmi nešťastné. Průměrný turista například vyrazí s rodinou na výlet například z Prahy, kde nastoupí na vlak s rozšířenou přepravou jízdních kol do Neratovic, v Neratovicích přejede přes železniční most a pokračuje po Labské cyklotrase (podle plánů Středočeského kraje brzy cyklostezce [2011-2013]) do Mělníka. Jaké bude mít tento cyklista možnosti, když se bude chtít podívat na historické centrum města? Vyjet do města po stávající trase, nebo dojet až k ulici K mostu a vyjet skrz ní. Paradoxní by byl myslím efekt i pro podnikatele, zatímco jinde ve světě platí, že cyklostezka znamená zvýšení tržeb podnikatelů v odvětvích souvisejících s cestovním ruchem, zde by tomu bylo naopak a lidé by město více míjeli. Jako poslední, ale pro občany města a okolních obcí nejduležitější je hodnota dopravní, která by se téměř rovnala nule. Ve všech zemích na západ od našich hranic je v posledních desetiletích trendem podporovat cyklistickou dopravu, kvůli její prostorové nenáročnosti, ekologičnosti a pozitivnímu dopadu na zdraví obyvatel. U nás to bohužel zatím příliš neplatí. Stezka vystavená podle návrhu města by byla nevyužitelná. Naopak, kdyby se stezka vystavěla tak, jak je zakreslená v mapě cyklogenerelu kraje, mohla by se stát páteří rozvoje městské cyklistiky na území města. Jediným předpokladem by bylo vytvořit na stezku dobré napojení, zejména ze sídliště Rousovice (parkem u Domu dětí a mládeže a podél hřbitova). Stezka v trasování podle kraje by měla samozřejmě i své nevýhody. Vedla by rušným parkem polabí, který využívají občané města k venčení svých psů. Tento problém by se dal vyřešit separací prostoru pro kola a pěší. Druhým argumentem proti je zmenšení podílu zeleně, kterou by ale bylo možno nahradit kultivací zeleně podél stoupání od cukrovaru do parku.

Závěrečné zhodnocení

Cyklostezka ve variantě, která byla zakreslena v mapě krajského generelu cyklotras rozhodně není bezproblémová, ale její využitelnost pro občany města by byla natolik vyšší, že by se, podle mého názoru, její stavba vyplatila. Pokud by se Mělník chtěl zařadit po bok úspěšných západoevropských měst s vysokým podílem cyklodopravy, rozhodně by vše nevyřešila pouze tato cyklostezka. Bylo by třeba vybudovat cyklopruhy do centra, zejména v Pražské ulici a ulici Kapitána Jaroše. Vytvořit cykloobousměrky v Tyršově a na konci Pražské. Oficiálně povolit cyklistům pohyb v ulici 5. května a mnoho dalších opatření. I přesto by cyklostezka byla solidní páteří celého systému.  V neposlední řadě by se mohla do projektu cyklostezky "připlácnout" revitalizace ulice K Mostu, čímž by vznikla pro Mělnické nová promenáda.

Doufám, že tento příspěvek neskončí jako pouhý výkřik do tmy, ale bude fungovat jako zamyšlení pro občany města a hlavně pro zastupitele, kteří jako jediní mají možnost projekt někam posunout.



Zpravodajství

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".

90 Dnes


Dneska sem na stezce mezi novým mostem a Vlíněvsí potkal auto zaparkované přel půlku stezky.tak mě napadá,přijela by tam státní policie,kdybych jí zavolal?(nešlo to,měl sem vybitý mobil)nebo radši zavolat městskou či obecní ?

9 Tak za prvé nchápu proč


Tak za prvé nchápu proč by musela být cyklosteska asfaltová.  A pak bych raději viděl nějakou asfaltovou  cestu podel potoka pšovky  ,která by sloužila  jak cyklistům tak bruslařům.

To mělníku skutečně chybí.  I v Kralupech mají lepší možnosti.

9.1 Asfalt.


Zkus to vzít tak, že cesty podél řek vedou daleko a lidé se po nich vydávají také daleko a nechtějí být z toho kola vyklepaní, nejedou jen do sousední vsi a někdy je i tak trošku může honit čas. A tady kolem Pšovky se lidé spíš tak promenádují pěšky se psy až k autobusáku, dál je ten tok potoka a jeho okolí trošku problematický a možná i významem.

9.1.1 tak to teda


tak to teda nesouhlasím.  někdy je upně zbytečné asfaltovat ciklostesky  . navíc mi to začíná připadát jako by snat cyklisté  měli mít snad  svoje soukromé silnice uplně všude přitom taková uježděná  cesta je uplně super .  kam ta doba spěje .  když někdo nechce být vyklepanej at si koupí skutra. Já jsem taky cyklista ale nemusím mít všude asfalt

Obrázek uživatele Honzique

9.1.1.1 ono


ono je to vetsinou i pro bruslare, to je ten hlavni duvod...na svete se neprohaneji jen cykliste)

9.1.1.1.1 Více tváří cyklistiky


Je rozdíl, když někdo používá kolo jako sportovní náčiní nebo jako dopravní prostředek. Osobně to mám tak padesát na padesát. Bydlím ve Klích (část Větrušice) a na Mělník jezdím typicky dopravně. Rozhodně nechci jezdit v blátě po dešti, po hrbolaté prašné cestě. Bohužel alternativní cesta téměř neexistuje. Po silnici I/9 rozhodně nejezdím rád. Chápu, že někdo kdo jezdí na MTB po lesích nepotřebuje asfaltové cyklostezky, ale existují i jiné skupiny cyklistů. Dobře si uvědomuji, že vyasfaltování stezky podél vody znamená zhoršení životního prostředí, ale pokud přiměje, v pěkných dnech, alespoň padesát lidí z Mělníka a okolí nasednout místo do auta na kolo, Bude to ku prospěchu, jak životního prostředí, tak i občanů Mělníka.

9.1.1.1.1.1 Tak s tímto částečně


Tak s tímto částečně souhlasím. Ikdyž bych měl určité výhrady.

8 Několik poznámek k diskuzi


To že Mělník je na kopci je bohužel fakt. Pravděpodobně podíl cyklistické dopravy nikdy nepřekročí 20%, ale i to je obrovský podíl. Našim zástupcům bych doporučil podívat se například sem: https://picasaweb.google.com/slavasyrovy/BernCyklisticky# Bern má podíl cyklodopravy cca 11% a  je to už sakra hodně kol.

Ohledně cyklostezky trasované parkem. Myslel jsem to tak, že by se v parku vytvořila nová (separovaná) komunikace pouze pro cyklisty. Stávající pěšina pro pěší by zůstala. Jediný problém je naučit lidi vzájemnému respektu. V každém případě by se na povrch cyklostezky v parku měl volit povrch nevyužitelný bruslaři (hodně hrubý asfalt). Nic proti tomuto sportu, ale vzhledem k tomu, že by cyklostezka byla velmi využívaná, mohla by jejich přítomnost působit velmi nebezpečně.

Cyklopruhy v Plavební ulici by se sice vešli dobře, ale určitě tato ulice nepatří mezi nejvyužívanější. Obávám se, že kdyby se v ní cyklopruhy realizovali byl by to jen skvělý argument pro naše zastupitele, proč do opatření pro cyklisty dále neinvestovat.


Cyklopruhy v Pražské ulici by naopak byly dalším logickým krokem. Běžný dopravní cyklista se nechce propétat mezi dětmi v parku. Chce využívat svého kousku silnice, aby byl všude co nejrychleji. Naopak rodiny s dětmi nepotřebují jet permanentně rychlostí přes 20Km v hodině, ale chtějí být daleko od motorvé dopravy.

7 dodatek


Mela bych jen maly dodatek k parku na Polabi. Nevyuzivaji ho jen pejskari, ale i maminky/tatinkove s kocarky. Pro me je to napriklad jediny park se hristem v dosahu (i kdyz teda poradne do kopce). Bohuzel detske hriste na nem ve mne uplne nebudi duveru, predevsim proto, ze neni oplocene. Pejskove tam mohou uplne vsude a male deti, alespon to moje, berou do rukou uplne vsechno od kaminku, pres vajgly az po psi hovinka a vetsina rada ochutnava. Na drncani s kocarem mi to ovsem vzhledem k jinym moznostem (kdyz jsem drncala ja, probihala revitalizace a ani ted neni pristup do mesta pro kocarky pokazde v pohode, a to mam terenak Libertu) docela vyhovuje. Proto ve mne provoz cyklistu celym parkem na Polabi az na Vrazovku moc nadseni nevzbuzuje, radeji bych videla variantu vyjezd odspodu ze zahradek tou sikmou asfaltkou a prejezd na Prazkou, ktera je dost siroka, a kde by, jak uz nekdo navrhoval, pruh pro cyklisty klidne mohl byt. Dalsi kousek cyklostezky by mohl byt i v ulici Plavebni, je siroka na ctyri auta, ktera tam zapominaji i na to, ze jsou jeste ve meste, takze by se tam klidne vesly dva pruhy pro cyklisty (pri kazdem kraji jeden) a mozna i kus pro pesi, protoze soucasny chodnicek je v hroznem stavu, kocarem se po nem projet neda a jakekoliv priblizovani se do oblasti Kauflandu, bazenu apod. touto cestou jakz takz po vrstevnici s malym ditetem jsem uz vzdala.

6 cyklostezka


Přidám pár svých postřehů k cyklostezce. Budu se držet již dnes provozované stezce Želčín - H.Počaply.  Mne by zajímalo zda je toto stavební dílo již předáno a zkolaudováno. Když se při jízdě koukáte kolem sebe tak je evidentní, že rozhodně nejsou dokončeny zemní práce a  o osvětlení ani nemluvím. Koukají pouze dráty ze země. Úklid po odešlé stavební firmě je patrně scifi ( vyslovený bordel pod starým mostem, a někde i podle stezky ). Využívám stezku jak na kole tak i brusle a vytvoření parkovací plochy pod starým mostem si myslím by již nebyl tak velký investiční náklad.  Ono v bruslích překonat,  sice pár metrů, prach, bláto atd je docela zážitek.

Michal

5 Cyklostezka


Zcela souhlasím s Lukášem. Díky za článek, chyběl tady. Mělníku zase jako obvykle ujíždí vlak. Trasa podle řeky pod Mělníkem, je nákladná a technicky obtížně řešitelná (Vesl. klub). A nesmyslná -  cyklisti nepotřebují obchvat jako auta, ale centrum s památkami, a vodu k umytí, záchod, a  hospodu, aby tu něco utratili.  Výjezd do města po Polabí je snadno řešitelný, pravda s větším stoupáním. Odbočka do centra, a  po vyhlídce dolů.  Soužití cyklistů a pejskařů v parku není nemožné, ostatně park není psí záchod. Stačí se podívat občas někam  k sousedům  - třeba do Německa.  Anebo do Brandýsa n. L. pod zámek - cyklostezka klesá k řece po dřevěné lávce v serpentině, slabší povahy sesednou, a nemusí to ani moc stát. A jde to.  Stav a výhled cyklostezky Mělník - Neratovice  - Kostelec je v současnosti ostudný.  Totéž platí i na směr na Liběchov a Tupadly, kde to je technicky taky schůdné,  ale taky u ledu.   

 

4 Jj bohužel


Nedávno jsem se také o toto zajímal a koncepce co se týče cyklistické dopravy je ve městě nulová, jediné co mi bylo řečeno bylo, že se chystá propojení cyklotrasy 24 podél Labe s cyklotrasou která vede z Jelenic k marketu Eva. Což myslím, že je hlavně nedostačující spousta měst má dnes zpracovávanou koncepci cyklodopravy, bohužel Mělník ne. Dokonce jsem se také asi před 4 lety dověděl odpověď na otázku proč není vedením podporován rozvoj cyklostezek (cyklopruhů) na území města a víte jak zněla odpověď centrum leží na kopci, kdo bude šlapat do kopce. Musel jsem v duchu smát, jelikož odpověď mě odzbrojila. A také jsem se dověděl, že město nabídlo zpracování podkladů pro cyklodopravu na území města dopravní fakultě Jana Pernera v Pardubicích, která je spíše zaměřena na železniční dopravu- nikdy nedošlo k realizaci tohoto záměru. Při tom na FD ČVUT  v Praze jsou přímo studijní programy cyklodopravy a dalo by se to zadat i jako diplomová práce určitě některému studentovi

3 Článek je velmi dobře


Článek je velmi dobře napsán. Zvláště poslední odstavec. Bohužel, ve vedení města jsme asi měli vždy lidi, kteří na kole jezdili naposled jako malí, když se učili Smiling Takže po nich chtít nějakou vizi a výsledky v tom směru dopravy, považuji již dlouhou dobu za bláhové. K poslednímu odstavic dodám, že třeba taková ulice Pražská (od STOPky u cukrovaru nahoru) - tam byl stačilo zbrousit ten metrový okraj silnice, který je stejně zvlněný, že autem ani na kole se tam nedá jet, namalovat čáru s cyklistou a hned by město mělo svou první (!) cyklostezku. S jistám omezením by tato stezka šla vést až nahoru k soudu. Dál by stezka u silnice mohla být na Bezručovce, která je v rovině a výskyt cyklistů i díky krámům a službám zde, je zřejmě nejvyšší (byť to není tolik vidět).

No a dole u Labe když už nic jiného, tak alespoň zpevnit tu část cesty přímo pod zdí cukrovaru. Z ní tam pořád něco vytéká a dole je skoro celoročně bláto a kaluže, že ty cyklisty nebo pěší, kteří přijedou po pravé straně Labe do Mělníka a jedou po značené cestě právě pod cukrovarem, tak je to moc nepotěší, ba možná přímo nasere (zvlášť když je ještě po dešti). Tolik k těm cyklostezkám/trasám.

Mimochodem, když tak člověk kouká kolem sebe - všimli jste si, jak v našem městě máme tragické autobusové zastávky? Myslím hlavně označení, optické či fyzické oddělení od silnice, většinou chybějící "zálivy", aby tam bus mohl zajet a nepřekážet v silnici... Tady vidím obrovské rezervy, co by se dalo zlepšovat.

2 Krom toho


 má město svůj čerstvý cyklistický šlágr na druhém břehu Labe v podobě honosných názvů ,,Hamburk-Praha-Wien, či Skandinávie - Sicílie, nebo, jak se to vůbec všechno jmenuje. V každém případě to o sezonu na dálkové trase číslo 2 opravdu vře a restaurační zařízení podél praskají ve švech ( Bukol, Dolní Beřkovice-Na Knížecí apod.)

Opravdu si netroufám odhadnout, jak dalece se na slunce nyní opět vyšvihne projekt dnešní trasy  číslo 24 ( řečené Polabské v pravém slova smyslu), kterou už dlouho závidíme především lázeňským Poděbradům a Nymburku.

Také si nejsem podobně jako Čop vědom, že by zde naši regionální politici nějak veřejně diskutovali mezi sebou a veřejností na podobná témata. Hezký víkend !

1 :-(


Obávám se že tento příspěvek skončí jako výkřik do tmy. Tento web používá jako názorovou platformu obyvatel tohoto krásného města pouze jediný radní a budiž mu to ke cti. Ti ostatní se pouze dohadují co prospěje panu Paškovi a spol. A cyklostezky to rozhodně nejsou. Raději vymyslíme další kolo revitalizace...


https://www.traditionrolex.com/7