Nejlevnější cesty za hranice. | Mělníček.cz - Mělník v pohybu
Tip: Chcete poradit kam dnes zajít na oběd? Prohlédněte si mělnické jídelní lístky.

Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.

Nejlevnější cesty za hranice.

K napsání tohoto článku mě motivoval fakt, že spousta dobrých a prospěšných věcí umírá na nedostatek reklamy, na nezájem úřadů a neznalost lidí. A přitom lze věci mnohdy na poslední chvíli zachránit, nebo jen podpořit propagaci správnou osvětou.

Máme tu léto a k němu patří neodmyslitelně dovolené a výlety, zkrátka cestování. Mnohdy se vypravíme někam něco obdivovat a často si vůbec neuvědomujeme, že daná atrakce je tu jen proto, že se ji někomu podařilo udržovat, aby nezchátrala, nebo se o ni musel někdo poprat, aby nezanikla. Správně jste poznali, že prvním příkladem může být hrad, zřícenina, či jiné nemovitosti a druhým třeba i naše lokálka, na které se již 20 let nemuselo prohánět vůbec nic a žádné krásné každoroční pouťové oslavy by se tu nekonaly.

Jenže tu máme ještě docela šikovné služby, které potřebují hned co nejlepší propagaci a ta často bohužel chybí. A přitom zejména teď, kdy plánujeme výlety, jich lze občas velmi příjemně využít. Už jsme se mnozí naučili v posledních letech využívat zejména osobní automobil, bez ohledu, kolik zrovna stojí benzín, jaká je hustota provozu, či jak jsou rozbité silnice, a jak dalece nás takové cestování potěší, či unaví. A přitom tu jsou možnosti rychlého a pohodlného cestování, které je levné a sami si můžete udělat porovnání plusů a mínusů obou možností přepravy.

V našich médiích se tak nějak vžilo, že cestování vlakem není levná záležitost a bohužel to opravdu není daleko od pravdy. Běžné cestování vlakem je opravdu zejména na kratší vzdálenosti do 100 km dražší záležitost, ale pokud známe slevy, tak, jak jsou uvedeny například na www.cd.cz , tak můžeme pořídit celkem levné výlety i do vzdálenějších míst, které leží zhruba 50 km za našemi hranicemi, zejména v Německu a Polsku.

Snažil jsem se v minulosti propagovat zejména víkendovou rodinnou jízdenku SONE+, která však doznala určitých změn v podobě nových variant a především několikanásobným zdražením. Pokud jsem zde před několika lety popisoval cestu do městečka na Dunaji, kterému říkáme česky Řezno (Regensburg) a zpět za pouhých 360 Kč ( jeden až dva dospělí a až třeba tři děti), tak dnes stejný celodenní výlet pořídíte za 650 Kč.

Od té doby se však nabídka ČD rozrostla a nás by měly zajímat především dvě jízdenky. Je to jízdenka Labe-Elbe a dále jízdenka Libnet+ .

O té první se dočtete na http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/jizdenka/cestovani-v-prihranici-s-nemeckem/-4015/ a je pro nás zajímavá tím, že jsme prvním místem její působnosti a jediným městem Středočeského kraje, kde ji lze zakoupit. Stojí 200 Kč pro jedince, má další varianty a dovolí nám i o všední den cestovat třeba od rána do noci podle Labe od Mělníka, až daleko za Drážďany do městečka Riesa. Jízdu můžeme samozřejmě libovolně přerušovat i používat určité autobusy, které jsou do projektu zapojeny.

Tu druhou jsem si letos  osobně vyzkoušel. http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/jizdenka/cestovani-v-prihranici-s-nemeckem/-4021/ Je to jízdenka Libnet+ a stojí dokonce pouhých 160 Kč. Všechno ostatní je stejné, jen oblast se liší. Dalo by se ji honosně nazvat jízdenkou ,, po Zemích Koruny české", ale ve skutečnosti platí jen v Horní Lužici, části Slezka a Libereckého kraje. Zakoupit ji lze například v České Lípě, stanici Bezděz, Bakově nad Jizerou či Úštěku, nebo samozřejmě v Liberci apod.

Na cestu jsem sice vyrážel ze severu, přímo na tuto jízdenku a stihnul jsem pohodlně projít tři města Šestiměstí ( Budyšín, Zhořelec,Žitavu), ale ono by to šlo v pohodě i z Mělníka.

Podstatné o Lužici přináší třeba tato adresa:

Krajina za horami připomíná tak trochu zdejší středočeskou zemědělskou krajinu a hlavní město Horní Lužice tak trochu pohádku. Říká se mu město mnoha věží. Mě osobně velmi překvapil Zhořelec, kde se teď zrovna koná nějaká výstava, která má českým turistům připomenout naše společné dějiny. Toto téměř stotisícové město se svým předměstím za řekou Nisou již nachází v Polsku. Encyklopedie uvádí, že je tu z celého Německa největší souvislé území zastavené historickými skvosty architektury a opravdu na mě udělalo dojem.

Nuže, přesvědčete se sami a pomůžete tak dobrým věcem.

Tipy na výlet

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".

2 Ještě koukni či koukněte

...na související článek na http://melnicek.cz/node/4485. Vidíš, za pouhých 4 a půl hodinky jsi z Prahy krásnou krajinou pohodlně u Dunaje, máš tam pět hodin na zájmové činnosti ( zvlášť doporučuji historické muzeum i se starými Římany) a po půlnoci jsi zase doma. Vůbec mi těch 9 rozdělených hodin ve vlaku mezi Prahou a Řeznem nepřišlo dlouhých, ale zajímavých, a kdyby se snad člověk nudil..., vždyť je tolik zábavy. Je ale fakt, že jsem si dal 4 roky pauzu a teď, pokud vybude čas mezi povinnostmi, tak mě snad i díky častému představování na satelitu ( opět síla reklamy !) v různých pořadech docela láká Pasov. Jinak mimochodem škoda, že naše cestovky jezdí na skok do Alp jen v zimě.

1 Ještě malé doplnění

Ještě bych doplnil, že v Německu lze využít v rámci akce DB jízdenka Schönes-Wochenendes Ticket, která stojí 39 EUR a může na ni skupina 2-5 lidí cestovvat po celém Německu bez dalších příplatků ve všech vlacích vyjma EC, IC a ICE. My jsme tuto možnost využili minulý víkend a pro cestu Mělník-Lipsko a výsledná cena byla cca 375 Kč, za jednu cestu. Nevýhodou je množství přestupů, které musíte absolvovat a také relativní pomalost cesta trvala cca 5 hodin, ale rozdoně stála za to. Ještě by šla vymyslet varianta s Berlínem. Cesta by sice trvala 7 hodin, ale když si uvědomíte, že nejrychlejší přímé vlakové spojení z Mělníka trvá cca 5 hodin/ Obvykle spíše podobně jako varianta s přestupy a stojí 750 Kč za cestu, tak se možná začnete uvažovat, že je cesta s využitím Schönes-Wochenendes lepší.

1.2 Jak se prý cestuje po Německu.

Tak mi to nedalo a kouknul jsem na hlavní stránku www.bahn.de , kde na mě vystartovali hned všelijaké typy jízdenek a kouknul jsem i na české články v novinách, které pojednávají o cestování v Německu. Docela to bylo dost zajímavé.

Předně naše noviny uvádějí, že  cestování vlakem je tam dražší než u nás ( to se tak nějak ví) a není tam možnost se rozhodovat, jako u nás, zda pojedu z Prahy do Brna autem, vlakem, či autobusem, ale pouze mezi autem a vlakem. Autobusy tam prý slouží především k regionální přepravě a v dálkové dopravě si s vlaky nekonkurují. Vlak tam stojí více, než u nás, prý je to snad nejdražší (, ale komfortní ) železnice v Evropě, ale existuje tam celé množství slev, z nichž některé se podobají těm našim. Samozřejmě, že se noviny už nezmiňují o tom, že je tam mimochodem asi čtyřnásobně větší plat.

I tak mají Němci jednu zajímavou službu. Když někam jede jedinec, tak si může na netu sehnat parťáka, či více společníků na cestu. Například jízdenka Das Quer- durch-Land-Ticket ( skrz Německo) stojí jedince 42 euro, ale pokud jedete dva, tak platíte 48, když tři, tak 54, ve čtyřech 60 a v pěti 66 euro ( 42+6+6+6+6). Uznejte, že pak je cesta opravdu levná.

Tak, jako u nás máme celorepublikovou SONE+ za 550 Kč, tak svobodný stát Bavorsko má Bayern Tiket za asi 28 euro pro rodinu a 21 euro pro jedince ( dokonce) ( cca 510 Kč). Tuto jízdenku má každý stát v Německu a třeba v Sasku opravňuje tuším i k cestování v sousedním Sachsen-Anhalt i jinde.

Ještě mě tam zaujala jízdenka Sparpreise der Bahn, kde se může pohybovat jedinec ve 2. vozové třídě do vzdálenosti 250 km za 19 euro.

Co už mě však nadchlo méně je fakt, že se tam více než u nás uplatňují internetové jízdenky a zvýhodnění jsou ti, kteří ji nakoupí v co největším předstihu.

Nevím jak kdo, ale já se rozhoduji třeba během okamžiku, nálady a počasí. I tak je vidět, že pokud by člověk zakoupil nějakou jízdenku tam s úmyslem nějakého většího cestování, tak to za určitých okolností může být zajímavé.

Na druhou stranu jsem koukal i na www.cd.cz , kde třeba existují elektronické jízdenky do Německa s názvem Sporo tiket Německo. A tady jako příklad uvádí vlak Praha-Berlín za 29 euro (cca 734 Kč). Ovšem jednak se kupuje elektronicky přes net a s předstihem, nic ti jinak nikdo nevrátí, když nemůžeš jet a musíš si koupit, pak ještě k tomu cestu zpátky.

A teď končím, protože jsem toho napsal dost. Pokud to vůbec někoho zaujalo, tak jsem jedině rád a já mám teď nějakou povinnost. Hezký den.

1.1 Schönes-Wochenendes.

Zní to zajímavě, ale při současném kursu mi vychází 39 EUR cca 946.53 Kč. Cesta jedním směrem, pokud to tedy budeme takto počítat je asi za 473.50 Kč. To tedy jen tak mimochodem.

Kdysi jsem přemýšlel o výletu do Hamburku. S naší železnicí to vycházelo v přepočtu 3 500 Kč ( tam i zpět). Autobusem Student-Agency to vycházelo myslím 2 500 Kč. Pokud to je jak říkáš, tak by to bylo zajímavé, protože by to vyšlo na nějakých 1 600- 1700 Kč. Tady hraje však roli časová otázka, platnost jízdenky, případné pobytové okamžiky atd.. Osobně jsem si ověřil, že když má člověk platnou jízdenku, tak ani nějaké to přesedání v Německu není vůbec problém, pokud není výluka, jako teď mezi Zhořelcem a Žitavou Smiling. Na peronu to nechali svítit na nástupišti a musel jsem se trochu proběhnout před stanici k autobusu.

Pět hodin ve vlaku nic není. Jednou jsem jel vlakem ze Spišské Nové Vsi asi 12 hodin. Jinak ještě existují jízdenky Munchen speciál a Norimberk speciál, obě tuším za 1 200 Kč. To už je ale všechno tak nějak daleko a vyžaduje to, pokud se tam chceš porozhlédnout a nejet za hodinku zpět, nějaké to přespání, čímž defakto potřebuješ jízdenku novou. Na těchto výletech, o kterých jsem psal v článku, je výhoda, že to není tak daleko, stačí ráno vyjet, člověk tam má dostatek času na potloukání se a večer, nebo po půlnoci je zase doma a vše jen o své vůli.

Nicméně, já Ti osobně velmi děkuji za přínosný příspěvek a možná se zkusím na tuším www.db.de, nebo to dám vyhledat, podívat. Fakt je, že ten Berlín, může být zajímavá myšlenka, ale nesmíme také zapomenout na místní mělnické cestovky, které tam třeba do Tropického ráje pořádají také jednodenní výlety a ne relativně nijak drahé. Podobně bych mohl jmenovat jednodenní Vídeň, či zimní výlety za jednodenním lyžováním do Alp. O nějakých Drážďanech a Jelení Hoře ani nemluvím. Má to však tu krásu, že si to všechno organizuješ sám, plánuješ až podle počasí a momentální nálady, a někdy i poklábosíš s místními a můžeš si upevnit určité zdravé sebevědomí, pokud to přinese pozitiva.