Tip: Nemáte kam kliknout? A co tohle?
Samson Lenk v Zelcine

Budou už letos zimní pneumatiky povinné?

Novela zákona o silničním provozu, která nabyla účinnosti prvního srpna letošního roku, sebou přinesla nové povinnosti pro zimní obutí s platností už od 1. listopadu a výraznější nároky na hloubku dezénu.

Povinné bude používání zimních pneumatik (M+S na bočnici nebo terénní) pro vozidla kategorie M a N až do 1. března za podmínky, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza nebo dá-li se předpokládat, že se během jízdy vytvoří.

Prakticky to znamená, že na cestě z Prahy vás může za úsekem čerstvě napadaného sněhu čekat pokuta podstatně vyšší, než náklady na přezutí, a investice do zimní sady se tak začne jevit jako rozumná.

Zimní pneumatika musí mít minimálně 4 mm hlubokou drážku (přibližně polovina originální hloubky), u vozidel do 3,5 tuny na všech nápravách, nad 3,5 na trvale hnacích nápravách v hloubce 6 mm, výjimkou je dojetí s rezervní pneumatikou. Protektorované pneumatiky je možné v zimním období používat, stejně jako celoroční / univerzální, bez ohledu na jejich kompromisní vlastnosti.

Když teplota, při které vyjíždíte, klesne k sedmi stupňům nad nulou, je nejvhodnější čas pro přezutí, přestože při návratu může být výrazně tepleji. Není podstatné, že většinu zimy se jezdí po suchém nebo mokrém a jen výjimečně zasněženém nebo zledovatělém povrchu, právě teplota nejvíce ovlivňuje vlastnosti pneumatiky. Zimní pneumatika má mnohem kratší brzdnou dráhu na sněhu a ledu, výrazně lepší stabilitu v zatáčkách a samozřejmě přilnavost.

Letní pneumatiky se tak vzhledem k zákonné úpravě dostanou tam, kam patří, do teplých částí roku, kdy jsou bezpečné. Zimní pneumatiky se stanou pro mnohé řidiče oříškem - zatímco do této chvíle znamenaly 4 milimetry přijatelný vzorek a často s ním už byly z druhé ruky kupovány, novým investicím se někteří nevyhnou. Mohou samozřejmě používat zimní pneumatiky i v letním období, přestože to znamená rychlejší opotřebení a horší jízdní vlastnosti.

Slevovou akci na podzimní nebo jarní přezutí pneumatik najdete až do konce týdne zde.

Připravil Autoservis Mužila ve spolupráci s Inzerce Mělník.



Sponzorované články

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".
Obrázek uživatele milk

3 Nepřehánět


Ono to má dvě roviny pohledu.Na jedné straně někdo vyjede jen po městě jednou za měsíc k lékaři a dvakrát nakoupit.To jsou lidé,kteří mají zkušenosti a na letních gumách jezdí bez problému celý život.Na druhé straně jiný musí každý den vyjíždět a to i brzy ráno,na větší vzdálenost a je i limitován časem.

Nejhorší je magor,který si nazuje zimní gumy a myslí si,že může jezdit tak jak je zvyklý v létě.

Výše uváděné skutečnosti platí při styku s vozovkou.Měkčí guma se více zamačkne do vozovky a tím je schopna přenášet větší síly.Jakmile se mezi gumu a vozovku něco dostane,tak už je to jinak.Stačí voda a v zimě na neošetřeném náledí vám nepomůže ani guma jako žvýkačka.

3.1 Milku


..., za tohle Ti dávám bod, protože opravdu nejhorší jsou magoři a je úplně jedno, čím a na čem jedou. Nicméně, bezpečnostní kampaň nám říká, že jakmile se teplota přiblíží k 7 stupňům, je pro nás samotné i pro ostatní účastníky silničního provozu přezutí bezpečnější záležitost, zvlášť, když jedeme někam za město, jak píšeš. Pokud někdo popojíždí po městě a troufne si třeba i k přijatelným podmínkám, tak by se to asi ani kontrolovat zrovna tady nemuselo, ale za městem už bych to chápal. Možná by měla policie přihlédnout v daném místě k podmínkám a podle toho dát výši pokuty. Jsou ale pochopitelně situace, kdy se neobejde člověk bez řetězů a sám jsem viděl před pár lety, jak kamion nevyjel kopeček v Italské v Rousovicích a žádný sníh nebyl, jen prostě mrzlo. To pak způsobuje nebezpečné dopravní situace.

Obrázek uživatele milk

3.1.2 Díky Sokratesi


Oni kamiony jsou jiná kapitola,mají čtyři nebo pět náprav a z toho jen jednu hnací.Takže jim všechny nápravy krásně brzdí,ale rozjet a táhnout 30 tun může jen jedna.Těm někdy nepomůžou ani řetězy.

3.1.2.1 A to na ty hnací se u


A to na ty hnací se u nás nedává zimní guma ale M+S (bláto a sníh). Zimní gumjy dávaj jen na severu. Zbylé nápravy mají normální celoroční obutí. To jen pro upřesnění.  

3.1.1 Nesouhlasim


To, že nejhorší jsou magoři, je jasné. Nesouhlasím ale s tím, že ve městě zimáky důležité nejsou, zatímco mimo město jo. Když někdo mimo město uvízne v kopci, nebo když nedobrzdí a do někoho narazí, je to nepříjemné, ale jsou to většinou jen ťukance s pomačkanými plechy. Ve městě se pohybuje hodně chodců, dětí, mamin s kočáry... Takže nedobrždění u předchodu nebo vyjetí v zatáčce na chodník apod. může mít tragičtější důsledky. Nemám proto rád argumenty, jako že zimáky jsou potřeba jen mimo město nebo jen když člověk jezdí často. A Milku sorry, ale to, že někdo vyjede 3x za měsíc k lékaři a na nákup - to u mě nění zkušený řidič Smiling

Prostě v zimě nosím zimní bundu a jezdím na zimních gumách, všude Smiling A že na to někdo nemá? A na letní taky ne? To jezdí bez gum? Smiling Ať si koupí zimní a jezdí na nich i v létě k doktorovi, to mi přijde lepší varianta.

3.1.1.1 Myšleno.


To je myšleno spíš tak, že to má někdo zaparkované, nejezdí, a když zrovna vyjede 500 metrů do obchodu, tak je třeba brzké odpoledne 10 stupňů nad nulou. Osobně také přezouvám, a ikdyž člověk třeba nedojíždí do zaměstnání, tak neví, v jaké situaci to auto bude potřebovat. A pak by to byl pořádný průšvih nedobrzdit před přechodem. Na druhou stranu se dá do značné míry přizpůsobit rychlost povaze vozovky a téměř vyloučit takovou situaci. A ještě je fakt, že jsem se dlouhá léta bez auta úplně bez problému obešel.

Jsou ale mnohem nebezpečnější situace, než tohle a můžeš mít klidně zimáky, protože náledí je to jedno. Zažil jsem situaci, kdy v ranních hodinách za tmy na výjezdu z jedné vesnice za mírnější zákrutou se náhle objevil neosvětlený automobil bez výstražného trojuhelníku a jeho řidič seděl v podřepu na půlící čáře a vyměňoval kolo. Bylo trošku náledí a bylo třeba se rychle rozhodnout, zda brzdit a riskovat náraz do něj, nebo ho rychleji objet, ačkoliv byla v dálce na obzoru světla protivozu. Bohužel, vůz naproti jel tak strašně rychle, že bylo stejně nutno se  vrátit do svého pruhu a nebyla to na takové vozovce vůbec lehká úloha, ani v rychlosti 50 km v hodině. Dá se říci, že hodně pomohl zvýšený rantl chodníku, který způsobil, že nakonec nedošlo ani k drobnému nárazu do překážky, ale odneslo to pravé rameno vozu. Můžeš mít zimáky a co si na takovém neosvětleném hovadu bez trojuhelníku vezmeš ?

Obrázek uživatele Martin Hajn

2 Povinné!


Zcela upřímně říkám, že jsem pro, aby byly zimní pneumatiky povinné a hlavně, aby to policisté tvrdě pokutovali pokud pojede někdo na letních. Chápu, že zimní kola něco stojí a není to zdarma, ale jak se říká každá sranda něco stojí. A kdo nechce nebo nemá peníze na zimní kola no tak bohužel bude chodit pěšky. Nevidím ani jeden argument, který by omlouval člověka, že nemá zimní pneumatiky. 

2.3 Letní v zimě


Je to tak, když se dostane do smyku, a to není na letních problém, tak ohrožuje ostatní.

Obrázek uživatele Fritoll

2.2 Co takle zvolnit jízdu dle stavu vozovky?


Nevim no... když sem byl malej tak sme na škodovce 105s měli jedine letní a jezdili jsme pravidelně každou zimu na hory. Pokáždé jsme všude dojeli a nikdy sme nikoho neohrožovali. Stačilo holt jen ubrat a zvolnit jízdu dle stavu vozovky a pokud bylo už extra naklouzáno tak se nazul řetěz a jelo se hravě dál.

Neříkám že zimáky jsou zbytečný luxus. Sám je mám ale když je někdo debil tak jízdu na sněhu nezvládne ani na sebelepších gumách. A pokud je člověk optarný tak zimu na letňákách v pohodě odjezdí(stejně jako naši předci) ale holt musí jezdit opatrněji.

2.2.3 Škoda


Takovou škodovku jsem viděl na vlastní oči, jak se na mě řítí za zledovatělou zatáčkou, zastavila těsně přede mnou - zatímco auta na dobrých gumách zatáčku projely a hodiny neudělaly. Od té chvíle jsem změnil auto a přezouval hned, jak začala být ráno zima.

Obrázek uživatele Martin Hajn

2.2.2 Ano i ne...


Problém bych viděl tedy jinde. Jsou všichni opravdu tak zodpovědní a natolik chytří, aby v zimě zvolnili jízdu a dávali si trošku pozor? Já myslím, že ne. A proto posuzovat každý případ jednotlivě je hloupost a i ten řidič co jeden jednou za týden by měl mít zimáky, protože co když jednou nedobrzdí a srazí děti na přechodu. (Omlouvám se, že to ženu až do extrému). Myslím, že prevence je nejlepší a rozhodně jak jsem už psal jsem pro povinnost zimních pneumatik. 

Obrázek uživatele LiPiss

2.2.1 to co vidim


To co vidim přes zimu ve městech, to je hrůza... na letňákách nevyjedou ani z parkovacího místa, na křižovatce nedobrzdíš, nezatočíš a stejně ti pak frajer řekne, že zimáky jsou k hov... Jinak ohledně přizpůsobení jízdy máš pravdu, ale jsou situace, kdy ten rozdíl poznáš. A ta situace může být klíčová.

 

www.libor-horak.cz

Obrázek uživatele Fritoll

2.2.1.2 máš pravdu


Jo v tom máš pravdu ale já bych to tak krutě nepokutoval. Pokud tedy vůbec... Pokutoval bych to až pokud ten člověk nadobrzdí, nezatočí a podobně. Protože až tím nezvládá řízení a někoho ohrožuje. Sám mám zimáky ale že by to byl zas takovej rozdíl v tom klouzání, když je fakt náledí, bych neřek. A to nemam žádný zimáky z číny..

Obrázek uživatele steny

2.2.1.2.1 snad v německu to tak


snad v německu to tak loni měli, můžeš jet na letňákách, ale když způsobíš nehodu tak vysypeš hodně éček

Obrázek uživatele LiPiss

2.2.1.1 a navíc


a navíc směs pneumatiky před dvaceti lety byla jinde, než je dnes. Tím myslím víc "univerzální"

 

www.libor-horak.cz

Obrázek uživatele LiPiss

2.1 ano


naprostý souhlas

1 Čtyři milimetry?!


To bude drahá zábava.

1.1 Drahá zábava?


Když jdu na jednání na úřad, vezmu si hodobóžové boty. Když jdu jen tak, vezmu si polobotky a když jdu na túru, vezmu si pohorky. To zní logicky ne?

Když jezdím s autem v létě, mám letňáky, protože jsou prostě dělané na letní provoz (mají delší životnost, menší hlučnost, jsou tvrdší a šetří mi benzin). No a jakmile klesne denní teplota pod nějakých 7°C, přezuju na zimáky. Když to neudělám, neriskuju zdaleka jen to, že se zahrabu někde v kopci a pomačkám plechy...

Jinak jsem měl možnost vyzkoušet rozdíl mezi 6 let starýma zimákama s cca 5,5 mm vzorkem (Barum Polaris 2) a novými GoodYear UltraGrip 7+ a musím říct, že rozdíl je opravdu neuvěřitelný. Loňská zima byla docela náročná a běžně se mi stávalo, že jsem někde zůstal viset. S novejma gumama se mi ale párkrát stalo, že jsem bez problémů zaparkoval v kopci, vystoupil a hned si ustlal. Gumy ale seděly výborně.

Já mám teda jasno, já přezouvám a přezouvat budu, ačkoli jsem z rodiny, kde se tohle nikdy neřešilo, protože na to prostě nebylo. A pokud tohle někdo nepochopí, tak...tak doufám, že to pochopí dřív, než někoho zabije.

1.1.1 Zimní pneu


Kdo hodně jezdí, na letních v zimě nebude. BTW, UltraGrip udržel auto na silnici, i když udělalo hodiny v zasněžené zatáčce, takže na tom něco bude.