Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Šárka K. zpovídá Šárku K. nejen o souboru Jarošáček
V červnové Mělnické radnici vyšlo oznámení, že probíhá nábor do nového tanečního studia Mgr. Šárky Kuželové - JK. A to vyvolalo na veřejnosti spoustu otázek. Končí snad Jarošáček ? Proto jsem Šárku trochu vyzpovídala. Takže:
Jak se zrodil nápad založit taneční studio?
Omlouvám se, ale na tuto otázku musím trochu zeširoka. Hlavním důvodem vzniku tanečního studia byl dlouhodobý zájem ze strany rodičů o účast jejich dětí ve folklorním souboru Jarošáček, který pracuje při ZUŠ Mělník, a zájem o taneční obor vůbec. Jenže - aby dítě mohlo být členem souboru a užívalo radosti a strasti tanečního a souborového života, musí být i žákem základní umělecké školy (ZUŠ). A zde je zakopaný pes.
ZUŠky mají na základě neutěšené finanční situace našeho školství a dalším okolnostem pevně stanovenu svou kapacitu žáků. Tak i ZUŠ Mělník. Přijímat nové žáky může jen do výše předepsané kapacity. Pokud se týká souboru, je situace taková, že ani noví zájemci o práci v Jarošáčku přímo z řad žáků tanečního oboru nemají šanci se do souboru dostat. Je přeplněno a škola nemůže navýšit další hodiny výuky v tanečním oboru. Tudíž někteří čekají, až odejde ze školy jedna generační skupina, případně se uvolní alespoň místečko. To je v posledních letech ale prakticky nemožné. ZUŠky s touto obtížnou situací většinou nemohou nic dělat a mělnická ZUŠka není výjimkou.
A tak dozrál nápad uspokojit poptávku jinak a založit vlastní malé studio, kde by děti, sice za vyšších finančních nároků než v ZUŠ, ale ve stejně kvalitě, dostaly to, co v ZUŠce.
A bude studio zaměřeno také na lidový tanec?
Většina zájemců, kteří absolvovali v červnu malý přijímací konkurz, mají zájem v budoucnu pracovat v souboru. Ovšem moje filozofie je taková (a takovou jsem prosazovala i v době, kdy jsem učila na plný úvazek v ZUŠ), že tanečník má zvládnout základy všech hlavních tanečních směrů – klasického baletu, výrazového tance, moderní taneční techniky a lidového tance, a na tom pak stavět. Takže ano, budeme se věnovat hodně lidovému tanci včetně zpěvu a hlasové výchovy. Ale budeme pracovat i s jinými technikami. Samozřejmě, že zatím jde převážně o malé děti ve věku 5 až 8 let, takže tam se zatím bude jednat o pohybovou všestrannou průpravu, včetně rytmiky a gymnastiky. To bys nevěřila, kolik dětí neumí dnes pořádně ani kotoul a neslyší těžkou dobu. No a já věřím, že z nich pak budeme moci vytvořit i další generaci souboru.
A co s takovými, kterým to opravdu nepůjde?
No takové děti nebudu držet násilím. Ovšem, pokud dítě bude tanec mít rádo, kázeňsky nebude problematické, tak je zase nesmysl takové děcko vylučovat. Musí pak nastoupit individuální přístup. A úloha vyučujícího je vymyslet pro takové dítě uplatnění na jeho úrovni tak, aby nebrzdilo ostatní kolektiv. Ale i to jde. A takové děti pak bývají velmi vděčné, stojí to za to. Když takové „nemehlíčko“ pak za pár let v tanečních není za „troubu“ a přijde poděkovat.......
Jak to je se zájmem o folklor a vůbec o lidové umění?
Je to čím dál lepší. Změnily se přístupy, jak veřejnosti, tak tvůrců, kteří z lidového umění vycházejí. Je to útvar, kterým se dá mnoho sdělit. Je stále živý. Není to konzerva. Je-li člověk trochu přemýšlivý, může se poučit ze zkušeností předků a srovnávat současnost s historií. Je to velmi zajímavá oblast. A hlavně, je to základ všeho umění. Pokud se týká tance, je to útvar dostupný i těm, kteří zrovna nemají fyzické dispozice balerín, ale jsou citliví k vnímání hudby, slova a pohybu. A třeba rádi zpívají. Do života dostanou díky tomu hodně. Kdo považuje lidové umění za něco primitivního, tak je sám primitiv a hlavně nevzdělanec. Ale většinou za to chudák nemůže. A to klidně podepíšu (smích).
Když mluvíš o souboru, bude stále pracovat při ZUŠce nebo bude pod hlavičkou studia?
Dětský folklorní soubor Jarošáček bych opravdu ráda zachovala při ZUŠce, bude-li dále zájem i u vedení školy. Totiž, naše mělnická ZUŠka je moje srdeční záležitost. Že tam už plně nepůsobím, je jiná věc. Ale myslím, že tak jako kdysi Hudební škola a posléze Lidová škola umění byla spojena s působením souboru Jarošovci, tak i ZUŠka je spojena s Jarošáčkem a obráceně. I když to není vždy jednoduché. Většinu hodin, které souboru věnuji, jde tzv. „na oltář vlasti“. S tím se nedá nic dělat. To je právě ta srdeční záležitost. Jiný na mém místě by to asi vzdal. Ale mám k tomu několik skvělých pomocníků včetně bývalých žáků a Sdružení rodičů a přátel DFSJ, za což jim díky.
A proč taneční studio JK?
No to je jednoduché. Taneční studio Jarošáček – Kuželová. Ale budu používat to JK, aby se nepletlo s DFS Jarošáček ZUŠ Mělník. I kdybych vymyslela jiný název, stejně všichni budou říkat, že chtějí do Jarošáčku, Myslím, že to neublíží nikomu.
Nevadí Ti, že opouštíš postavení školní inspektorky pro ZUŠ?
Není to úplně tak jednoduché, v jistém směru mi bude chybět ten kontakt s lidmi ve školách, Rozhodla jsem se ale vrátit k aktivní pedagogice a naopak využít vše, co mi působení u ČŠI dalo. Při inspekcích jsem měla možnost vidět spoustu podnětného, a to nejen na uměleckých, ale i základní a speciálních školách. Vlastně jsem nikdy neuvažovala o tom, že budu inspektorka. Okolnosti mne k tomu jaksi dostrkaly a já toho nelituji. Byla to velká škola života.
Jaké choreografie nejraději tvoříš?
Popravdě, nejlépe a nejrychleji se mi vymýšlejí lidové záležitosti, protože mám ráda dějové věci.V lidové písni jde většinou o nějaký příběh. Jenže to si musím najít k tomu další materiál, představit si celý příběh, zadat aranžérovi. Je to zkrátka zdlouhavý proces. Nejlepší by bylo si napsat i muziku, ale to neumím. Pak se to nazkouší s kapelou, případně nahraje. Při realizaci záleží nejen na taneční, ale i hudební složce. Zatímco klasika, scénický tanec, či moderna – to tvořím podle hotové skladby, která je už daná, maximálně se na PC upraví. To je jednodušší. V současnosti se mi hrozně stýská po nějakém náročnějším „scéňáku“ . Tajně si házím náměty do šuplíku. Ale soubor má své povinnosti, musím vymýšlet hlavně pro něj, organizovat vystoupení. Času je málo…Teď navíc budu pracovat především s malými dětmi, takže zatím si jen tak sním....
Jaké máš vlastně vzdělání?
Vystudovala jsem Pedagogickou fakultu UK se zaměřením na 1. stupeň a hudební výchovu. Potom jsem absolvovala tříleté akreditované studium taneční pedagogiky na HAMU. Samozřejmě jsem také aktivně tančila. Paradoxně hlavně jazz a výrazový tanec, nikoliv lidovky. To mne chytlo až po příchodu na Mělník - díky Jarošovcům. No a pak jsem taky vydala učebnici taneční průpravy, funguji v různých poradních sborech, zejména v oblasti lidového tance a dětského tanečního projevu, moc let jsem učila dospěláky pohybovou průpravu ve Škole folklorních tradic apod.
Mají ještě případní zájemci šanci se k Tobě do studia dostat? A jak bude vlastně studio pracovat?
Určitě ano. Původně jsem měla v úmyslu otevřít jednu třídu dětí od 5-7 let a jednu od 8-10 let. Ovšem ukazuje se, že by bylo vhodné rozšířit studio ještě o jednu skupinu, takže pokud někdo má zájem, může zavolat na 608 170 801. Přihlásili se i starší zájemci, uvažuji, že bych otevřela speciální třídu i pro ně, pokud by byl dostatečný počet lidí. Výuka bude probíhat v krásném společenském a divadelním sále ZŠ J.Matiegky na Pražské ulici. Musím poděkovat panu řediteli Mgr. Vladimíru Škutovi, který mi vyšel vstříc, a já doufám, že činnost Studia JK obohatí i život v této škole. Výuková lekce každé skupiny bude jednou týdně 2 hodiny. Moc mne potěšil i zájem mateřské koly Motýlek, kde jsem dostala nabídku realizovat pohybovou průpravu přímo ve školce.
Co bys chtěla říct na závěr?
Držte mi palce, ať nám to s dětmi hezky jde a rodiče včas platí kurzovné (smích), jinak půjdu i s dětmi pod most (smích). Nebo na most? Třeba Karlův? To by mohlo být zajímavé (smích).
Ale teď vážně, ať nám všem vydrží zdravíčko !!
S Šárkou Kuželovou si vyprávěla Šárka Kulhánková
Příloha | Velikost |
---|---|
110605_Výheň na Bartolomějském náměstí (34).1.jpg | 129.65 KB |
20110610_vrkoc_0680.JPG | 84.53 KB |
Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK