Tip: Vyplňte svůj mobil ve Vašem profilu. Tento údaj nebude zveřejněn, ale umožní Vám v budoucnu využít SMS služeb Mělníčku!

Vyplatí se spolujízda?

Zatímco při dojíždění do továren v oblasti je spolujízda často využívanou alternativou k firemním autobusům, na cestách do Prahy je sdílení nákladů spíše výjimkou než pravidlem. Proč tomu tak je?

Ekonomická úvaha je v obou případech jednoznačná – náklady nižší o 50% s jedním spolujezdcem, o 66% s druhým a o 75% s třetím mluví při současné ceně nafty a benzínu samy za sebe. Na rozdíl od jednotné pracovní doby u velkých zaměstnavatelů má ovšem dojíždění do Prahy nevýhodu v nejednotnosti začátků pracovní doby, zvlášť, pokud je pružná.

Další překážkou pro efektivní spolujízdu jsou rozdílná místa určení, kam zaměstnanci každodenně dojíždějí. Při využívání efektivní trasy není vždy možné zastavit v blízkosti metra nebo jiného centrálního bodu MHD. Určitou možností je odstavné parkoviště PR na Letňanech, které velké množství řidičů využívá.

Pravděpodobně největším omezením bude pohodlí, které individuální odjezd z Mělníka umožňuje, bez zdržení s nástupem ostatních cestujících. Protože ceny paliv se v dlouhodobém horizontu snižovat nebudou a náklady na provoz vozidla nejsou zanedbatelné, je pravděpodobné, že při výpočtu úspory padne tento důvod jako první.

Jaká je vlastně cena za individuální dojíždění do Prahy? Modelový příklad:

Škoda Fabia, spotřeba 6 litrů / 100 km v kombinovaném provozu
Cena paliva 35,- Kč
Vzdálenost 30 km na místo určení, tj. 60 km denně
Náklady na palivo jsou 126,- Kč, tj. přibližně 2,- Kč za kilometr
Při dvaceti pracovních dnech jde o 2.520,- Kč měsíčně
Už při domluvě s jedním spolujezdcem je úspora 1.260,- Kč měsíčně
Při jízdě tří osob jsou náklady majitele vozidla jen 831,- Kč

A kde je možné získat spolujezdce?
www.Melnicek.cz , www.InzerceMelnik.cz , www.Spolujizda.cz , www.Jizdomat.cz


PřílohaVelikost
spolujizda.jpg16.66 KB


Ostatní

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".

2 Spolujízda


Jak píše Duch, náklady nejsou jen pohonné hmoty, určitě by se našly další záležitosti, které jsou s tím spojené, jako amortizace, pojištění, parkovné, případně dálniční známka... ale určitě nejde o takové položky, které by finančně změnily spolujízdu na nevýhodnou. Podle mě bude spolujízda za pár let vynucovaná státem - buď přes ekonomickou stránku neúměrného zdražení, anebo méně pravděpodobným zákazem "osamocené jízdy" v neodůvodněných případech (sci-fi, ale ne zas takové, jako kafe na Marsu). Budeme muset zkrátka něco vymyslet, abychom co nejvíc oddálili scény z filmového Mad Maxe, dokud se nenajde jiný způsob dopravy. Zdánlivě úsměvné obrázky hromadné dopravy z některých zemí, kde se krčí na korbě náklaďáku půlka vesnice, se nám možná brzy vrátí. Když budeme mít štěstí, tak v mírně civilizovanější formě.

1 Spolujízda


Teď by mě zajímaly vaše zkušenosti.

Obrázek uživatele 603

1.3 . .spolucestování . .


 . .je dobré,akorát že lidi jsou obvykle spíše líní někam se registrovat na třeba jízdomat, nebo naopak něco vyhledávat, už jen proto, že to často nemusí vyjít a není zkrátka tak velká nabídka . .nebo pohodlní a nedůvěřiví, což souvisí s touhou po bezpečí a pohodlí . . .což je ve výsledku velice drahé a zbytečně .  .včera například nám ujel vlak-ta zastávka Liběchov je daleko od středu vsi   . .tak na stopa . . a kolik lidí jede kolem , s prázdným autem a raději nezastaví . .no asi není divu, strach má velké oči . . a nakonec nám zastavil mladý pán v francouzském autě a byl rád , že mu cesta do prahy hovorem  o společných věcech pěkně utekla . . to je taky spolujízda . .a my mohli jít na večeři za ušetřené kačky a to jsme tam byli jen o 15 minut později než tím vlakem . . tak spolucestujme, ne?

Obrázek uživatele kava

1.2 Boule


My jezdime do MB do Skodovky.  Zacali jsme ve trech, ale bohuzel, sme se netrefovali s kamaradkou do konce pracovni doby a museli sme se s ni rozloucit :/ ... ted jezdime ve dvou a delame to tak, ze jednou vemu auto ja a jednou spolujezdec. Je to asi nejspravedlivejsi. Vyjde to pro kazdeho 100Kc za den. Mene pohodlnejsi autobus vyjde na 120Kc a vlak na 140Kc. Takze ve dvou se rozhodne uz auto vyplati.

 

Kdyby byl nejaky zajemce, tak vetsinou jezdime 6:10 rano do MB a 15:30 na ME.

1.1 naklady nejsou jen benzin


Od tech dob co plati cas jsou penize, je asi nejdulezitejsi uspora casu.

Pred nejakou dobou jsem nadhodil pruchodnost lokalni spolujizdy na melnicku, vyhoda by byla ne tak otevrena komunita, ale asi se to nesetkalo s odezvou.

Jezdime kadej pracovni den v 1-4 lidech, nastup vystup je v pohode, blby je ze se s cloveka stava ridic rutiner, coz s sebou nese, spolu s aktivitou policie, zvysene riziko pokut (viz. trebas nedavne mereni v Predboji, kde to byla sazka na jistotu).

Ekonomicka rozvaha by byla jeste veselejsi kdyby byla znama nedotovana cena za cestu melnik-praha.

m.

1.1.1 mělník-praha


Když ses dotknul autobusů ME-PHA tak si spočítej na kolik to vyjde, když Crossway uveze cca 50 lidí (sedících) spotřebu má 27l nafty + přibližně 3l adblue (cena někde kolem 15 korun) a stojí 5 mega k tomu práce řidiče, amortizace, náhradní díly, dph, silniční daň, cena za vjezd použití zastávky atd. na kolik se dostaneš aby měla ta firma co ten autobus provozuje nějakej zisk.

Obrázek uživatele 603

1.1.1.3 . . .vjezd do zastávky?


. . tak to už jsem jednou slyšel, když mne řidič na požádání odmítl zastavit v Březiněvsi a vezl mne do Holešovic, odkud jsem jel zpět do té Březívsi skoro hodinu . . .prý po nich jdou .. .a podobně asi uvažují, když jsem na zastávce u cukrovaru, pospíchám , mávám, projedou dva autobusy na Prahu a  žádný nezastaví,nevím , možná, ale to už mne vzal kamarád, co jel kolem. . .v Liběchově totéž-tam jeli tři autobusy , stál a mával jsem v zastávce, ty autobusy byly poloprázdné a stejně nic. . .kašlu na ně, ať zkrachujou, když nemohou sloužit lidem jako třeba v Istambulu, tam staví především na požádání či mávnutí.. . .

1.1.1.3.1 Ale no tak. Pokud ten


Ale no tak. Pokud ten autobus v jízdním řádu nemá vyznačeno, že v té zastávce zastavuje, tak je jasné, že ti tam zastavovat nebude (možná někdo to z dobrého srdce ještě udělá - ale o těch pár vteřin zdrží dalších 40 lidí... Rychlíky (vlaky) ti taky nestaví v každé zastávce/stanici, byť jimi projíždí. Autobusy ze severu (Česká Lípa atd.), taky staví jen na autobusáku a nikde jinde. Prostě zastavování zdržuje a prodlužuje dobu cesty všem ostatním... A taky těžko říct, jaké oplétačky z toho řidič může mít. Tak to prostě je. Jestli chceš tady mít veřejnou dopravu jako v Turecku, tak za to by ti moc lidí nepoděkovalo.

Obrázek uživatele 603

1.1.1.3.1.1 . .Turecko ne,ale. . .


.. .ale je to fakt pakárna , primárně dodržovat jízdní řád, když se ví, že autobus smí přijet později, ale ne dřív-to se ovšem taky stává, že jdu včas a ještě když dobíhám tak mi nahulí do ksichtu ekologickou páru-o pár vteřin a kde by se vzalo 40 lidí,skrz ty busy je vidět na druhou stranu . . například v Praze jsem se všiml, že se zvyšuje množství zastávek na znamení a v jiných podstatně menších městech je to běžné . . prostě si myslím , že to má být primárně služba pro lidi, kteří chtějí cestovat a za to zaplatit . .jo a v Turecku, tam je tolik levných taxi i na venkově. . .

1.1.1.3.1.1.1 Je třeba rozlišovat


... co je smyslem toho či onoho spoje. Autobusy ze severu mají za úkol primárně dopravit cestující ze Šluknovského výběžku do Prahy a zpět. Krom toho jsou neustále přeplněné a symbolicky zastavují na Mělníku, kde z logických důvodů musí, a v Liběchově tuším na znamení, především pro výstup. To není linka pro cestování mezi Mělníkem a Liběchovem. Od toho je především MHD, Praha-Štětí a vlak, případně v týdnu Březinka či Vidim.

Proč jezdí některé spoje dříve? Bohužel je někdy i nešvarem některých řidičů vyjet z počáteční stanice o něco dříve, zejména pokud jedou z nějaké vesnice poblíž na Mělník, ale ikdyby ne, tak se velmi těžko odhaduje, kolik lidí bude kde nastupovat a není nijak příjemné pro cestující, když autobus s cestujícími čeká kdoví na co. Jel jsem jednou odpoledne do Mladé Boleslavi, bylo horko a delší posezení v Byšicích kvůli dodržení času nebylo moc příjemné. Lidé ve vsích to vědí a tady platí jedno zlaté pravidlo, které zná snad každý : Zejména na autobus choď s dostatečným předstihem.

Zastávky na znamení nemají jen autobusy, ale i vlaky. Stačí jet motorákem do Mšena. Platí pro výstup i nástup. Platí v Praze pro různé autobusy, ale rozhodně jen pro ty, které je mají uvedené v jízdním řádu. A nevím, jak by se kdo tvářil, kdyby třeba odpolední cestu z Prahy na Mělník zdrželo ještě někde na pěti dalších místech několik náhodných cestujících;-). Jsou místa, kde zkrátka musíme zapojit jiné spoje, MHD, či své nohy.

Mimochodem, je pěkná procházka od Mánesa, kolem ND na Kampu, pak na Staromák, kolem Interkontinentálu na Letnou a do Holešovic na autobus. Všem doporučuji Smiling.

1.1.1.3.1.1.1.1 Ohledně


Ohledně dřívějších odjezdů bych docela rád protestoval. Jízdní řád má přece platit a pokud autobus dorazí na zastávku dříve, má počkat. Podobné zvyky mají například busy ze Štětí, kdy na zastávce Mělník - Loděnice dokážou odjet i o pět minut dřív, než by měly. 

Stejně jako není příjené sedět v autobuse a čekat, tak přece není příjemné sedět deset minut předem na zastávce a čekat, kdy to dneska přijede a už vůbec není příjemné přijít na zastávku včas a trčet na ní 20 minut, než to člověk vzdá a objedná si taxíka... 

 

PeS

1.1.1.3.1.1.1.1.1 Pět minut je ideální.


Jedna věc je, co by mělo být, a druhá věc je, co je a co si na kom vezmu. To bychom se dostali do takových detailů, jako že ten autobus bude mít v zimě zase spíše opačný problém. Hůře se startuje, stav vozovky atd. Deset minut na mraze je nepříjemných, pět už by šlo Eye-winkSmiling. Někdy je to vše dané provozem a podmínkama ( máme stále lepší a lepší silnice i silničáře ), jindy se opravdu i stává, že řidič už tak nějak ví, kde kdo asi nasedá, že bude málo lidí a rád si prodlouží uměle přestávku mezi dalším spojem, případně si ještě něco soukromého zařídí Eye-wink.

1.1.1.2 to netusim


nedavno jsem si delal srovnani ceny za kilometr ruznych dopravcu na trase X-Praha v okruhu kolem cca 50km od Prahy a CSAD SC a.s. se pohybovalo vysoko nad prumerem (samozrejme zalezi na souboru,  v mem pripade Kladno, Melnik, Neratovice, Pribram, Benesov, Rakovnik, Slany, snazil jsem se mit zastoupeneho jednoho dopravce jen jednou).

Dalsi pohledy jsou socialni, ne kazdy ma moznost cestovat individualne, proto mu nezbyva nez si priplatit za "socialne" dostupnou dopravu.

Ekologicky - emise na hlavu jsou udajne u plne nalozeneho autobusu nizsi nez u plne nalozeneho auta. Jak casto jezdi autobus a auto nenalozeny je na zvazeni. Bohuzel nejsem tak ekonomicky silny na to abych se mohl chovat ekologicky zodpovedne a jezdit mhd - stoji to proste vic.

Kazdopadne, kde neni funkcni konkurence nema cenu bavit se o ferove cene.

M.

 

 

 

1.1.1.1 Nerabus


Pořád nevím, jaktože to Nerabus zvládnul a polostátní ČSAD autobusy jsou tak strašně finančně náročné.

1.1.1.1.2 Vy toho zřejmě nevíte


Vy toho zřejmě nevíte víc. Co Nerabus zvládnul? Jaké "polostátní ČSAD"? Je to prašť jako uhoď, nic státního není (ukažte mi jedinou autobusovou linku v ČR, kterou provozuje státní dopravce, nepočítám-li náhradní dopravu za vlaky ČD). Žádná taková už hodně dlouho není. Tak nechápu, co jste vlastně chtěl říct.

 

EDIT: Koukám, že pravda bolí Smiling Jen proto, že není tendenčního názoru.

1.1.1.1.1 Polostátní ČSAD


Jak jste přišel na to, že přepravce, který má v názvu "ČSAD" je polostátní podnik? Pokud posuzujete podle názvu, tak to jste vedle. Pokud má nějaká dopravní společnost v názvu "ČSAD", tak to většinou je ještě pozůstatek z dob minulých. Sice jsem si v obchodním rejstříku nevyhledal všechny společnosti co mají v názvu "ČSAD", ale řekl bych, že je to tak. Ale možná že máte jiné informace o konkrétním přepravci. Také je rozdíl, zajišťovat dopravu okolo Mělníka (kde v autobuse sedí třeba 5 osob), nebo pouze trasu Mělník-Neratovice-Praha a mít plné autobusy. Města většinou dopravce dotují tak, aby zajišťoval dopravu dle požadavků města a né jen ekonomicky výhodné trasy.