Tip: Chcete i Vy mít svůj banner nebo komerční inzerát na tomto webu? Napište nám na komerce@melnicek.cz.
Muzeum M

Zpravodajství

Srpen 20, 2017

11:51

Papouškův mlýn v Liběchově v roce 2013. Jen stěží jsem hledal, co by stálo za fotografii. Vchodové dveře.

Snad každý den, se dívám, které články na Soutoku čtete. Většinou to je tak, že nejvíce čtenářů má nejnovější článek, pak je tu  propast a zbytek jsou již jen jednotlivci. To tak bývá.. A zrovna nedávno vás  začalo překvapivě nejvíce  klikat na článek o větrném mlýně u Vrátna.

Také jsem celý půlrok občas vzpomínal, jak to tam pan Aleš Křemen válčí, a kdy se někde na facebooku, nebo v novinách dočtu o slavnostním otevření, jak bylo k tomuto roku tak nějak slibováno, ale sami vidíte při pohledu na ...https://www.facebook.com/mlynvratno/  , že to tam nějak ohledně informací z horké současnosti  zmrzlo.

Papouškův mlýn má podobnou tvář, jako kolega na Pšovce ( fotografie Polabského mlýna přes Labe)

Podobně je tomu i ohledně Polabského mlýna na Pšovce, jehož majitelem je pan Fiala, který nedávno dal velmi pěkný kabát starému špýcharu v Malém Újezdě. Zde je situace o to horší, že se mlýn nachází v blízkosti největšího přístavu v ČR a ten je sám o sobě předmětem velkých plánů. Očekává se v blízkosti přístavu vybudování železničního mostu a  propojení obou tratí ( 072 a 090 jízdního řádu), jak jsem někde četl, nebo je to možná i zde v nějakém článku. Očekává se zvýšení lodní přepravy a je tu i tlak na další rozšíření přístavu. Dle mého názoru by bylo škoda, kdyby Mělník přišel o tuto budovu v blízkosti samého města, která může být velkým turistickým přínosem, ale to je věc pro ty povolané strany a plodnou diskusi majitele, města i přístavu.

Zbytek stavidla u mlýna.

Obrovské překvapení přichází z Liběchova. Jak se dočítám v novinách, tak tamní mlýn má skoro rok nového vlastníka a ten má s mlýnem plány, které se snad musí nám všem líbit. Již mnohokrát jsem vzpomínal na mlýny Štampach,Kroužek, či Mlčeň, nebo válcový mlýn v Rousovicích, které jsou v podstatně lepším stavu, ale bohužel neslouží k tomu, co by se nám mnohým líbilo.

A tak zpráva z novin působí, jako balzám na duši. Konečně je tu zase projekt, který se snaží, aby nás obklopovala další krásná věc. Je vždy nádherné, když znovu ožívají staré mlýny, pivovary, lokálky, sklepy, viničné stavby, ruiny hradů, objekty lehkého opevnění......

Z tisku. Mělnicko, strana 16.

V rámci DED , se často dostávají návštěvníci do krásných míst, kam se jinak běžně nedostanou, nebo jen při určitých příležitostech. Tak jsme se mohli v minulosti podívat do skutečných mělnických sklepů, které nepatří k zámku a k muzeu, do kostelů v Mělníku i v okolí, na baštu v Jungmannových sadech i do vodárenské věže, do centra budhismu na Slavín v Tupadlích, do přízemí liběchovského zámku i interieru tamního včelína a nyní tedy můžeme využít možnost k návštěvě liběchovského mlýna.

Papouškův umělecký mlýn pro vás bude otevřený v neděli 10. září od 16 hodin v rámci DED. Myslím, že zájemci by neměli mít s tímto termínem problém, pokud ovšem během víkendu nezapomenou :-). Neviděl jsem ještě program DED 2017, ale věřím, že po loňském obrovském úspěchu DED v Liběchově toho bude možné navštívit v Liběchově více. ( zámek, kostelíček, včelín, ....?)

Mlýn u Vrátna? Bohužel žádné nové zprávy.

Zachrání ještě někdo Polabský mlýn, nebo je určen k obětování, jako byly určeny kdysi mělnické sklepy pod náměstím Míru ? Informace z Tepu regionu v roce 2005 k situaci v 90. letech 20. století. Jaká je současnost ?? Ticho.

Překrásné panorama nad  osadou Rymáň.

Na jaře jsem tu psal takový velmi pěkně sledovaný článek o vrchu nad obcí Strážnice, odkud může být vidět i skoro 100 km vzdálený Klínovec a zavítal jsem i do Chodče. Dokonce jsem tehdy dostával  potěšující zprávy od příbuzných a jejich známých, že na facebooku mělnické skupiny
 https://www.facebook.com/groups/488911344564704/ je odkaz, a prý na nějakém Soutoku napsal Standa Švec milou připomínku jejich obcí, čímž mu děkují :-).

Tak dělám to pro radost, píšu o tom, co mě baví a na co mám náladu, a pokud se to někomu líbí a je ochotný to šířit třeba na https://www.facebook.com/groups/488911344564704/ , tak proč ne, že? Tím větší smysl to má.
Ovšem, poslední dva měsíce doznal facebook mělnické skupiny změn a já si tam dnes v uzavřené skupině už případné inspirační informace nepřečtu a slouží mi z regionálních zdrojů spíše Mělnicko a Mělnický deník

Do Strážnice na kopec jsem se od té doby ještě několikrát podíval a kdosi vysekal v poli cestu tak, že od koncové lavičky za samotným vrškem lze pokračovat přímo do Chodče, aniž by bylo nutné se vracet do Strážnice, což umožňuje okružní procházku kolem menhiru u silnice zpět. Místo je to krásné, jak pro rozjímání, tak pro rozhled, ač aspoň menší rozhlednička typu Kadlín-Hradiště by se tu užila, ale z hlediska rozhlasového příjmu, se zatím neosvědčilo:-).

Takové oblíbené místečko leží nad osadou Rymáň na druhém konci Strážnice, kde je také nádherný, nikoliv však kruhový rozhled a navíc v rozhlasovém pásmu DAB+, se podaří i za nepříliš příznivých podmínek načíst do paměti přístroje multiplexy z Bavorska a Durynska, takže jsem již teď zvědavý, co zde přinesou podzimní mlhy, které přináší někdy až neuvěřitelné dálkové záchyty.

. Za nepatrných podmínek již stanice z těchto dálek hrají Vždyť vrch Ochsenkopf ( 1024 m.n.m.) v bavorské části Horní Franky https://cs.wikipedia.org/wiki/Horn%C3%AD_Franky je odtud vzdálený 196 km vzdušnou čarou, což představuje pro pásmo 174- 240 MHz větší překážku, než je pro klasické VKV (FM) 87.5-108 MHz, ovšem kvalita poslechu  je při dosažení vysílače, pak podstatně vyšší a bez rušení. Dobrá nejistá venkovní výzkumná zábava, na rozdíl od nudného stoprocentního internetového příjmu :-). Vše má ale své klady i možnosti. Etnickou hudbu z jiných částí světa uslyšíte jen na netu.

...   https://cs.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

Srpen 19, 2017

07:12
Mělnicko – Hořín, Mělník a Zálezlice mají povodňové valy. Dostanou šanci je zvýšit?
05:47
Zálezlice /ROZHOVOR/ – Mám domluvené setkání a rozhovor se starostou Zálezlic Jiřím Čížkem. Traduje se o něm, a on sám to potvrzuje, že k médiím byl vždy vstřícný. Říká: „Kdyby se o nás nevědělo, za chvíli by se na nás zapomnělo. A to by byla škoda, protože ta vodní katastrofa byla vážně obrovská.“ Cestou do Zálezlic v autě s kolegou žertujeme, vtipkujeme, usmíváme se. Kozárovice. Obec spadající pod Zálezlice. V roce 2002 to schytaly také naplno. Najednou je v autě ticho. Oba cítíme dusno. Snad by se dalo říci, že nám naskočila husí kůže. To je ve chvíli, kdy míjíme Vltavu.

Srpen 18, 2017

13:30
Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.
11:50
Mělnicko /INFOGRAFIKA/ - Letní kina, jejichž projekce patřily dlouhá desetiletí k prázdninové zábavě, pomalu zanikají. Může za to nezájem lidí, ale i technická náročnost, která zamezuje provozovatelům promítat nové filmy. Přesto se o prázdninách v kraji stále najdou místa promítání pod širým nebem, kde se lidé baví.
09:55
Praha - Na internetu lze koupit takřka cokoliv, od rohlíků až po automobily. Většinou víme, co přesně chceme a objednání například elektroniky není příliš obtížné. Jiné je to ale u oblečení. To sice patří mezi zboží, které si zákazníci na internetu pořizují nejčastěji, ale stále u velké skupiny nakupujících převládá obava, že se třeba netrefí do správné velikosti. Proto se nakonec k nákupu neodhodlají, i když online obchody lákají výběrem nesrovnatelným s místními kamennými obchody. Jak připomíná Mary Elyutinová ze společnosti PayPal, stačí přitom jen dodržet pár osvědčených rad a nákup oblečení na internetu se stane hračkou.
06:05
Mělník – Desítky, možná i stovky opuštěných koček, které nemají domov a toulají se od domu k domu. Takový obrázek nabízí mělnické ulice. Situace se nelepší už několik let a radnice nemá prostředky na to, aby se o všechna toulavá zvířata postarala.

Srpen 17, 2017

18:51

V červnu jsem tu psal o takovém cyklovýletu z Mělníka do Kralup, jehož hlavním cílem byla návštěva nové sochy vojáka Švejka.
Tehdy jsem se velmi podivoval, že místní info centrum, které je součástí MU, má otevřeno jenom v pracovních dnech a já si tak nemohl koupit do turistického deníku vizitky z Kralup.Korunou všeho byla chvíle, kdy se mi na Mělnickém hroznu ( turistický pochod) pochlubil kamarád, že on vizitky má, ale koupil je o všedním dni.

Tak jsem se tomu podíval trochu na zoubek a zjistil jsem, že tu ještě existuje nějaké,, i cafe"  http://www.kralupynadvltavou.info/clanky/infocentrum-icafe/kontakty/ , které je sice na stránkách města Kralupy nad Vltavou, ale už ho vůbec nenajdete na stránkách turistického deníku http://turisticky-denik.cz/
Zdálo se, že je vyhráno a mohu směle některý víkend udělat výlet i do Kralup a trochu se tam projít. Jenže jsem si vzpomněl, jak jsem dopadl v dubnu v Praze, když jsem chtěl vizitku Marie Terezie a raději jsem do i cafe předem zavolal. Ještě že tak. Paní mi vysvětlovala, že  měli  vizitek se Švejkem jen devět a budou až v pondělí, ale že mi ji může poslat poštou.

Ani nějak nechápala, že tam chci jet také na výlet, navštívit po letech vrch  Hostibejk, a že také někteří lidé prostě chodí do práce.
Nějak se to tak stalo, že jsem si z různých důvodů udělal v pracovním týdnu den volna a měl jsem náhle na výběr z obou info center, ale až v pozdních odpoledních hodinách.

Díky tomu jsem také nemusel jet do Kralup složitě vlakem, ale mohl jsem použít linky číslo 466, která mě tam za pouhých 24 Kč ( jízdenka PID pro 3 pásma) a  po 50 minutách jízdy v 17 hodin dovezla. Moje první cesta vedla samozřejmě do info centra v MU, kde jsem mohl být opravdu spokojený s výběrem vizitek i pohledů. Pak mi to nedalo a šel jsem navštívit i cafe.

Hned při hlavní silnici, až u samotného mostu přes Vltavu vyrostl dole pod prázdnou budkou skutečně krásný turistický podnik.Posedět můžete venku i uvnitř, jsou tu i stojany na kola a prodávají se samozřejmě i suvenýry.
Kralupy mají jednu zvláštnost. Mnoho lidí, se přestěhovalo z Mělníka do Kralup a obráceně.A tak jsem tu zcela náhodně potkal osobu pocházející z našeho města, kterou jsem skoro 30 let neviděl. Díky ní jsem se dozvěděl, že k soše Švejka patří ještě psí extrement s obrovskou mouchou a nepřipravím o něj ani vás :-). Rozhodně lepší, než když jsem v mělnickém podloubí viděl jednou před volbami špejle s fotkami Standy Grosse zapíchané v těch pravých.

Zatímco si na dalších obrázcích můžete prohlížet známé kralupské stavby i plac, kde nám tak trochu chybí ten památný hotel, kam se chodilo po odběrech krve v 80. letech na minutky, tak vám prozradím, že mé další kroky vedly k restauraci na sídlišti Hůrka. Ovšem, tentokrát nevedla má cesta do jejich útrob, jako v dávných časech, ale pokračovala dále k vyhlídce na vrchu jménem Hostibejk.

V září by měla již celá trasa až na vrchol dostat zcela nový kabát. Na cestě najdete mnoho tabulí, které vás informují o zdejších geologických poměrech, dozvíte se tu i zajímavou pověst k tomuto místu, o historických vykopávkách, a na samém vršku najdete i bunkr v jehož útrobách na samém konci 2. světové války zbytečně zemřelo kvůli určité lehkovážnosti  pod samopaly SSmanů asi 7 lidí.

Výhled na Kralupy je tu krásný, jen trošku brání v jednom směru docela vysoký strom.

Najdete tu na vrchu i bývalou obrovskou restauraci, která je momentálně na prodej.

Kolem bunkru není mnoho místa, ale uvádí se, že až do roku 1942 tu kromě munice byla protiletecká děla, která byla pak odvezena na východní frontu.

Mezi sídlištěm Hůrka a částí, která nese jméno Zátiší protéká Zákolanský potok, podle něhož vede také cyklotrasa. Je to takové jako-by rekreační místo Kralup. Zde vtéká do Zákolanského potoka ještě Knovízský potok a najdete tu i směrové označení, které vám poví, který potok je ten, a který onen.

Této části Kralup zase dominuje restaurace Kochmanka a ani jsem si nedovolil čelní fotku,abych nerozdráždil kvanta rozjetých pivařů v zahrádce před restaurací.
Měl jsem ještě několik minut času, které jsem po mnoha letech věnoval procházce po místním železničním nádraží ( čekárně). Hlavní budova byla kdysi velkým hitem a je řešena tak, že můžete zajít odpočívat po schodech na sedačky do patra, odkud máte výhled dolů na všechny potřebné světelné tabule i pokladny a společnost vám dělají různé palmy, monstery a další podobné velké zelené květiny. Pamatuji, když zde bylo možné sledovat na monitoru různé dokumenty a reportáže ČD z různých akcí apod.

Poslední autobus jezdí z Kralup v 19.25 a vlastně jsem byl jediným cestujícím až na Mělník. Nedalo mi to a optal jsem se řidiče, zda spoj jezdí vždy takto prázdná. Prý je to teď o prázdniny slabší, ale shodli jsme se na tom, že lidé dnes nějak nedokáží krásné pohodlné cestování za pouhých 24 Kč ocenit. Fakt je, že třeba ani není tolik důvodů k cestám, jako kdysi, kdy všude jelo na tři směny spousta továren a autobusy i o víkendech ve 20 a 22 hodin byly běžnou a rozhodně ne prázdnou záležitostí.
14:14
Slaný /FOTOGALERIE/ - Osmnáctý ročník slánského rockového open air festivalu Valník se uskuteční jako již obvykle poslední srpnový víkend v příjemném a útulném prostředí areálu letního kina ve Slaném.
13:32
Není vám cizí fotoaparát? Rádi fotíte vše, co se kolem vás děje? Pak byste právě vy mohli být našimi spolupracovníky.
11:24
Praha - Tomáš Klus, Suvereno, Daniel Nekonečný, Filip Říha nebo sexuoložka Gaia Poupětová  provedou prvními narozeninami akce zvané Štrůdl. Oslavy doprovázené workshopy a hudbou se budou konat na střeše galerie Vanguard v Praze. Ty se uskuteční v neděli 20. srpna od patnácti hodin.
11:06
Mělnicko - Přinášíme vám přehled kulturních událostí v regionu.
09:30
Kralupy nad Vltavou /ROZHOVOR/ – Kralupské městské policii velí nový ředitel. „Každé pondělí v sudých týdnech budu zůstávatv kanceláři déle, aby za mnou lidé mohli po návratu z práce přijít s připomínkami, týkajícími se činnosti městské policie. I s náměty nebo stížnostmi,“ říká Ladislav Voves, který pochází z Mělníka, v současné době už je ale doma v Kralupech nad Vltavou. Věří, že otevřený přístup podpoří komunikaci mezi místnímia strážníky.
09:00
Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.
05:41
Mělník – Strážníci mělnické městské policie problémy s opilci řeší téměř každý den. Většinou se jedná o skupinky několika osob bez domova, a pro strážníky jsou to známé firmy.

Srpen 16, 2017

14:49
Mělník – Šedesát metrů vysoká věž, která pochází z patnáctého století, bývá při vzdáleném pohledu na město na soutoku Labes Vltavou mylně považována za součást mělnického zámku. Patří však k sousednímu chrámu svatých Petra a Pavla, jednomu z nejstarších svatostánků v Čechách.
11:58

Když tak dnes koukám na hlavní stránku Seznamu, tak mi tam nějak chybí Elvis  Presley, od jehož smrti dnes uplyne rovných 40 let. Elvis AAron Presley byl považovaný za krále rock and rollu, můžete si o něm přečíst zde na https://cs.wikipedia.org/wiki/Elvis_Presley , nebo na http://www.elvis.com/ a určitě si ještě dnes vzpomenou večer ve zprávách :-).

Pro mládí mé generace to byla jedna z prvních hudebních ikon. Byl jsem tehdy v teaneagerském věku, byly letní prázdniny a zajeli jsme si  z chatky na Kokořínsku do nedalekého městečka Dubá pro vínko. Již tehdy jsem byl skalním posluchačem slavného rádia Luxembourg a neváhal jsem vzít tranzistorové rádio sebou. Sotva jsem přijel a zapnul  svoji oblíbenou stanici, tak jsem se nestačil divit. Od 20 hodin, do 4 hodin ráno v pravidelném anglickém vysílání  hráli jenom písničky Elvise. Zpráva o jeho smrti byla taková zvláštní a dodnes někteří fanoušci tvrdí, že nezemřel a žije v anonymitě na tajném ostrově :-). Rock and roll, to je prostě hudba, která se nechá dlouho slyšet do kola, pokud ji občas proložíte jiným druhem hudby. Kdo by jen tušil, že nás o tři roky později opustí pod rukou vraha John Lennon a hudba ztratí další velikou ikonu.

A u hudby ještě zůstaneme. Country Lhotka, to je akce, kterou žije celá vesnice s moudrou sovou ve znaku. Téměř každý občan Lhotky, se na pořádání akce nějak podílí. Někomu může druh hudby ve stylu country připadat, jako něco, co omylem přežilo ty dnešní technopárty a podobné kravály, ale je to velká škoda pro vnímání člověka, jako takového i pro jeho celkový vývoj. Tišší melodická pohoda, u které se dá popíjet a promlouvat s přáteli, je prospěšnější lidstvu, než dunění reprobeden, mlácení hlavami v jednotvárném rytmu do prázdna a určitá agresivita, kterou to musí zákonitě vyvolávat, neb to zdraví zrovna nesvědčí.

Nevím, jak vy, ale myslím, že není od věci si sem dát jízdní řád místní lokálky, která má svoji trať podle areálu akce. Rozhodně myslete na to, že za volant, se po použití alkoholu neleze a ukazuje to jen na velkou morální nezodpovědnost člověka k ostatním lidem i svoji osobní neschopnost být silnější, než mé vlastní pohodlí. Opravdu tak předejdete zbytečným nepříjemnostem. A pak, ona taková pěší noční procházka letními poli a lesem má také kus romantiky, na který budete dlouho vzpomínat.

Co na akci bude za program?
16-17.30 Michal Tučný revival Plzeň. 18-19.30 Eldorádo. 20-21.30 Jakub Smolík. 22-23.30 Kamelot a od půlnoci Taxmeni. http://www.lhotka.cz/akce/akce-detailni-informace.php?c=261
Pokud jde o pivo, tak prý to nebude degustérská akce místních minipivovarů, ale takové ty běžně zajeté značky, jaké seženete v lahvovém provedení v supermarketech. Vstupné 150 Kč.( děti do 150 cm zdarma)

Tady v Mělníku to moc propagaci nemá, ale je to škoda a je dobře vědět, kam se také můžete jet podívat. Ve Mšeně bude sraz motocyklů naší výroby: http://www.jawaczveteran.cz/
Půjde o 7. setkání motocyklů československé výroby na náměstí Míru. Sraz v 9-10 hodin.

10:06
I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.
09:00
Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.
08:59
Mělnicko - Přinášíme vám krátké zprávy z regionu.