
Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Zpravodajství
Červenec 26, 2025
Když se řekne Znojmo, tak se leckomu vybaví krásné město. Historik si připomene nejspíše hlavně tamní rotundu a místo skonu císaře Zikmunda Lucemburského. Vinař a milovník vojenských opevnění pak doporučí městečko Šatov s Malovaným sklepem, bunkry a nedalekou známou slavnou vinici v údolí řeky Dyje jménem Šobes. Již méně je těch, co se vypraví například ke mlýnu ve Slupi a málokdo si dovolí vůbec vynechat Vranovskou přehradu s drahokami v podobě středověkých hradů.
Znalec místa pak vidí, že přímo u samotného města nám vzniklo takové určité prostorové vákuum, které je součástí NP Podyjí, a které je nejen místními velebeno tak, jako u nás chválíme Kokořínsko, ale přitahuje i návštěvníky z různých končin republiky. Moje myšlenka letošní návštěvy byla tedy tak trošku inspirována loňskem, kdy jsem se vypravil přes Dyji na Kraví horu s pokračoval výhledovým hřebenem k Šatovu, abych v úmorném horku zakončil svoji pouť jen kousek nad obcí Havraníky.
Tehdy vznikl nápad udělat takový okruh přes vyhlídku Sealsfieldův kámen, a po žluté turistické značce se vrátit podle řeky Dyje do Znojma, ale nakonec jsem od toho pro horko i pokročilou dobu upustil. Ovšem, podobná variata se nabízela i letos s tím, že by start byl započat buď až v Šatově, nebo v obci Popice. Jak jsem tak meditoval nad mapou v PC, tak se náhle vnukla otázka. ,, Proč se vlastně již potřetí zaměřuji na tento hřeben, když i na protějším břehu je vyhlídka s majestátným názvem do Podyjí a podle fotografií od turistů, se místo Králův stolec zdá atraktivnější.
Samozřejmostí bylo vymyslet takový okruh, abych při něm navštívil i další krásné vyhlídky, z nichž už je vidět spíše samotné hlavní město oblasti Znojmo. Dlouho jsem zkoušel různé varianty, při nichž by snad mohl být využit regionální autobus, ale autobusový spoj do obce Mašovice, která se zdála nejblíže uvodnímu hlavnímu místu výletu, byl nejen ztrátou času a čekáním na odjezd linky, ale v mapě vykazoval i určitou až zbytečnou zajížďku do zmíněného hlavního města oblasti.
A pak to přišlo. Co ? Nápad. Vždyť to není složité. Stačí jen vystoupit dříve z vlaku a část cesty jít po neznačené asfaltce s nízkým provozem do nejbližší obce, kde již začíná značení pro turisty. Plán byl tedy hotov a můžeme jít na akci.
Začínáme tedy opět ranní rychlíkovou ,, královskou" spojí v 5.40, abychom za jízdenku PID v hodnotě 50 Kč dojeli RegioJetem o hodinu později do Kolína. Tam není na sousedním nástupišti čekání 20 minut, jako když pokračujete ve směru na Pardubice a Ostravu, ale vlak vám jede již v 6.48. Po krásné pohodové jízdě zvedající se Vysočinou a dotekem s řekou Sázavou u města Světlá nad Sázavou, vás rychlík do Brna doveze v 7.57 hodin do Havlíčkova Brodu.
Až dosud jsem tu byl zvyklý obvykle na příjemné slunečné počasí, ale teď to tedy optimisticky nevypadalo a spíše strašil déšť. Ze sousední koleje tu v 8.03 hodin odjíždí nám již důvěrně známý spěšný vlak Renesance, který vás přes Jihlavu a Telč doveze až do jihočeského krásného městečka Slavonice. Mě však obvykle odváží pouze do Jihlavy, kde jste v 8.22 hodin. A je to dobře, protože tu pak máme úsek, kde je zase nějaká výluka.
V Jihlavě by bylo vše fajn, kdyby už rychlík z Plzně do Brna ve stanici nečekal a náš vlak nezastavil u předsunutého stanoviště, odkud to byla k rychlíku do Brna ještě procházka. Sice tu měl být čas 4 minuty na přesednutí, ale samozřejmě, že to byl spíše zrychlený přesun, aby to náhodou neujelo. Ostatně se zdálo, že na můj směr toho z HB snad ani nikdo neužil. Náš rychlík tedy odjel ve směru na Brno v 8.26 a počasí se stále spíše zhoršovalo, byť předpověď slibovala, že právě na Znojemsku a na Děčínsku bude jasná obloha.
Přišla tedy stanice Okříšky, kde máte naposledy přesedat a jste tu v 8.52 hodin, což je krásný dopolední čas. Jen to počasí bylo stále takové smutné a bez optimismu. Ani před místním lokobarem na ostrůvku v kolejišti to tentokrát nežilo a poslední vlak, na jehož příjezd ze směru od Znojma se krátce čekalo, aby nás v 9.02 odvezl do cíle cesty. Jenže, také tady byla po čase opět výluka, se kterou jsem počítal, a tak cílovou stanicí nebylo Znojmo, ale Moravské Budějovice.
Tuto výluku jsem zažil podruhé a je opravdu příjemná. Z busu tu toho vidíte více, než z motoráku v úvozu. Prostě jsem si ji užil a legrace je, že už jsem si pamatoval, jakými obcemi povede a kde budeme stavět. Ne všude staví výlukový autobus na zastávce, když je to méně výhodné. Z Moravských Budějovic tedy odjížděl autobus v 9.37 a má výstupní stanice Citonice ležící jen kousek před Znojmem mě přivítala v 10.30 hodin.
Zrovna tady stavil bus v obci a musel jsem si ohlídat řidiče, který se mi ihned omluvil za svoji nepozornost, když neotevřel zadní dveře. Konečně tedy po pěti hodinách v terénu, ale vlastně díky změnám krajiny a četnému pestrému přesedání to uteklo. Ani si nějak nevzpomínám na cestující. Jeden tu byl, zdál se, že se chystá na něco obdobného a skutečně jsme se později v protisměru míjeli a byl z toho zajímavý cestovatelský rozhovor.
Od zastávky se vydáte jen malý kousek po modré značce, ale brzy tuto tzv. Bezkovskou cestu do Znojma necháte být. Nás zajímá nejkratší směr po silnici do obce Mašovice a čeká nás tu 45 minut chůze otevřenou krajinou, kde tu a tam stál kříž, který tu kdosi na vlastní náklady nechal na asi třech místech vybudovat. To již se opravdu slunce dralo ven z oblaků a začalo to připalovat. Ovšem, úzká asfaltka v polích s malým provozem a obšas nějaký ten strom také pomáhaly řešit situaci, a když už došel člověk do obce, tak bylo vyhráno.
Tady již nazrazíte na značení a dostanete se do chládku lesa. Žlutá značka vás dovede na rozcestí zvané Andělský mlýn rozcestí poblíž bývalého mlýna. Žlutá značka zůstane na stejné straně potoka, ale my přejdeme potok, kde je po 10 metrech naprosto stejná obdoba na zelené značce. Tady najednou začne přibývat fandů turistiky a mnohdy to jsou jenom ženy. Když jsem potkal čtveřici žen tak po čtyřicítce, tak na můj dotaz na pánskou účast mi bylo řečeno, že jsou líní a raději zůstali doma snad něco kutit.
Je to až k nevíře, ale vyhlídka Králův stolec je dosažena s předstihem asi 40 minut. Raduji se. Vždyť bude více času v cíli na pivo. Jenže, na vyhlídce sedí nějaký zajímavý manželský pár z Orlických hor, který je jinak ubytovaný v hotelu kdesi ve Znojmě a je o čem mluvit. Později se míjíme na trase, paní vyndavá mobil a ukazuje mi záběry ze včerejšího výletu, který právě vedl na Sealsfieldův kámen. Unešeně mi ihned hlásí : ,, Toto je fakt nádhera. Podívejte se na ty fotky ze včerejší vyhlídky. Tam je jen trošku vidět voda, nikde nic, a pak jdete po sestupu pořád podle řeky monotonní trasou, až po dlouhé době dojdete dolů pod město. Tam nic nevidíte, ale tady, to jsou výhledy."
Mám radost, jak jsem to vymyslel a opravdu se tu vysoko nad řekou nabízejí překrásné výhledy k městu i na skály a řeku. Pak ještě potkám několik rodin a hlavně kolegu z vlaku i busu, který jde v protisměru. Ukazuje se, že kolega přijel z Prahy a bylo o čem diskutovat. Náhle zjistím hroznou zprávu. Časovou úsporu jsem díky rozhovorům na vyhlídce i tady u další vyhlídky prohospodařil a naopak jsem v tísni. Ba co víc, terén si tu se mnou pohraje a v horku je to tuplem zabíračka, ale zlatý trénink během dovolené.
Prudce scházím dolů k potoku, kde je hejno much, jak v Amazonii a zase vzhůru do části, kde se říká Hradiště. Je tu krásně, úžasné rozhledy, ale už není čas. Jen prohodím několik vět s podobně starými lidmi z Liberce, kteří mají radost, že to u nich znám a už mi dávají informaci, za jak dlouho bych asi mohl dojít k pivovaru. Čeká mě totiž sestup podle křížové cesty k dalšímu potoku a další stoupání již do finiše.
No, to je ,,paráda". Tak mám tak půlhodinku na jedno, pak přeci ještě rychle na rozhled k rotundě a v 15.17 hodin mi jede výlukový autobus opět zpět. Mohl bych jet o dvě hodiny později, ale po zkušenosti s loňským problémem v Jihlavě již nechci riskovat. Jenže jsem asi měl. Cesta domů jde až do Kolína, jak po másle. Tak tedy : Okříšky 16.58/ 17.07, Jihlava 17.33/ 17.37, H.B. 17.57/ 18.01 a Kolín v 19.10. Jenže rychlík od Brna už měl zase 7 minut zpoždění a v Kolíně jsme byli v 19.22.
,,Kde je náš RegioJet ? Má jet v 19.14 a nemůže 10 minut počkat ?" rozčiluji se. Napadá mě aspoň pozdější osobák se zastávkou v Poděbradech. Nasedám, a pak se divím, že se vracím. do Kutné Hory. Průvodčí mi vysvětluje, že jsem sice byl na správném nástupišti a vlezl jsem do jiného vlaku. Jak by ne, když mě to tak rozčílilo. Budu úplně zbytečně o dvě hodiny doma později až zase skoro před jedenáctou. V K.H. tedy musím půl hodiny počkat a vše se opakuje. Tentokrát již přijíždím do Poděbrad a mám asi 40 minut na procházky. Fontána nádherně svítí, ale začalo slušně pršet.
No nazdar, a aby toho nebylo málo, tak náš rychlík pojede odtud místo ve 21.29 ve 21.39 s příjezdem ve 22.25 na Mělník. ,, No, tvl. tak tohle vědět, tak jsem fakt snad mohl jet ze Znojma o dvě hodiny později. Ostatně, kdyby to v Jihlavě opět neklaplo, tak mi pojedů bratia Slováci autobusem z Vídně do Prahy :-). Později se dozvídám, že mám číst výlukové řády. Po čas výluky některých zastávkových vlaků u Kolína čeká RegioJet kromě posledního spoje pouhé tři minuty.
Jak říká Žižkovské divadlo Járy Cimrmana : ,, Můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak vše, co s tím můžeme dělat." Na lidi se dlabe, ale hlavně že jsou dohody a je to v řádu. Tak snad jsem na nic nezapomněl. Tedy, zase byl pátek, jako loni :-). Snad vás to pobavilo i poučilo a já si výlet užil díky psaní znovu. Na poznání co nejvíce míst republiky je jízdenka na léto bomba a někteří penzisté si ji kupují hned dvakrát. Snad jen, že letos ČD pustily trať Břeclav - Znojmo a příště to snad má být trať Znojmo - Okříšky. I tak ale pořád na degradované jízdence uspoříte několik tisíc Kč oproti základnímu jízdnému.
Zámek Moravské Budějovice z autobusu.
Kašna v Poděbradech.
Červenec 24, 2025
V mělnickém muzeum to sviští!
Neobyčejná didaktická herna Zábaviště pro sviště zaplnila velký sál Regionálního muzea Mělník. Sviští dráha, Svišti v balónkovišti, Najdi mě, Logopedický pilníček, Děravý příběh či Herecká výzva Chyťte pytláka, jsou jen některé názvy svištích aktivit, při kterých se zabaví každé dítě: malý sportovec, zpěváček, detektiv, herec, počtář, přemýšlivec, hudebník i výtvarník!
A to zdaleka není všechno! Čeká Vás také Edovo obří leporelo, Vendulčin obchůdek a dokonce i čtecí koutek s opravdovou postelí. Podává se písmenková polévka a zkoušku obratnosti složí malí svišti ve Cvičišti. Veselé obrázky Venduly Hegerové, která výstavu vytvořila společně s Muzeem a galerií v Poličce, vystoupily z knížek a těší se na Vás! Přijďte si hrát a učit se na výstavu, která spojuje chytrou zábavu, tvoření a pohyb.
Barevný svět ilustrátorky Venduly Hegerové plný zvířátek, určitě znáte především z knih pro děti, ale také grafomotorických, logopedických a jiných vzdělávacích materiálů. Opičák Pepa a jeho kamarádi se objevují i v karetních a deskových hrách a v neposlední řadě také časopisu pro děti PUNTÍK.
Výstava je otevřena denně kromě pondělí 9-12 a 12:30-17 až do 21. 9. 2025.
-RMM-
Červenec 20, 2025
Vzhledem k tomu, že jsem minulou neděli cestoval daleko od domova, tak jsem se na tento víkend opravdu neskutečně těšil. Těch 14 dní cestování, kdy bylo mezi výlety jen minimum volna mi dalo zabrat, a tak jsem v sobotu nemusel konečně nikam vstávat. Ovšem, místo nějakého odpočinku, nebo procházce jsem tvrdě makal na článku, který jsem včera vydal. Však má asi 108 fotografií a psal jsem ho celou pracovní šichtu od nějakých 9.30 do 17 hodin. To jen, aby čtenář věděl, co taková sranda dá někdy práce a spolkne času.
Ovšem, hezky bylo i dnes, a tak už tu byla oddechová procházka v okolí bydliště i nápad. Díky tomu tu máte zcela aktuální fotky od nádraží ČD. Myslím, že tato komunikace zajímá každého řidiče, každého cestujícícho po železnici i každého, kdo má cestu třeba dále na Blata.
Toto je momentálně jediná přístupová pěší cesta na nádraží.
Pokud by měl snad někdo potřebu jet do ulice Jiřího z Poděbrad, která začíná dnes u říčky Pšovky v blízkosti autobusového nádraží a ústí do Nádražní ulice, tak se musí mezi Kokořínskou ulicí a zmíněnou ulicí řídit světelnými signály. Ulice má jméno Kamenická a je souběžná s ulicí Nádražní.
Já si dal po dlouhých cestách zase svoji domovinu. Toto místo Na vrších, které se pojí s mým dětstvím a kde jsme říkali Na vrchách mi už dávno učarovalo.
Nedávno jsem na čapí mapě spatřil u hnízda ve Velkém Borku zcela bezdůvodně ikonu, která značí ,, hnízdo nekontrolováno." Napadlo mě, že už máme červenec, dlouho pořádně nepršelo, a tak je sem procházka na místě. Doma jsem udělal zápis a hnízdo už má zase tu správnou ikonu. Vždyť bylo letos kontrolováno snad 8x třemi osobami, tak si zaslouží správné označení.
Tak, je tam hezky a klid, a zvlášť po poledni, kdy jsou v horku všichni zalezlí asi u oběda. Mě naopak těší, že to můj organismus v mém věku dobře dává. Vždyť ve Španělsku je 40 °C a není vyloučeno, že za několik málo let to tu bude také. Jak vidíte, tak vody je opravdu strašně málo a trpí i veškerá zvěř a ptactvo.
To už jsem v Malém Újezdě. Tedy, snil jsem na jaře, jak se to tu bude přes léto vše zelenat vegetací a voda bude skvělou kulisou, ale všude je jen v žalostném stavu žlutá spálená tráva a voda zkažená, nebo je ji i málo. Nu, tak jako na člověka čekají chvíle veselé i smutnější, tak podobně to má i příroda.
Některé propojovací kanálky zcela vyschly.
Zde je patrné rozhraní mezi bývalým mlýnským náhonem a soustavou propojených jezírek na louce.
I v hlavním toku náhonu je podstatně méně vody, než v minulosti.
A nakonec auto, jaké nevídáme každý den. Pokud máte prázdniny, nebo dovolené, tak užívejte. Pokud chcete typy na výlety někam dále, tak si hlavně prohlédněte v roletě měsíc červenec. Již od roku 2014 tam najdete pod každým rokem vždy nějakých pět výletů a včera jsem si tedy také vyhrál. Nu, a pokud jdete do práce, tak příjemný zbytek neděle a těšte se ještě na dva krásné dálkové výlety, které sem výhledově snad již také brzy dám. Hezký den !
Červenec 19, 2025
Letos je tomu 41 let, co jsem prvně se svojí partou a gumovými kajaky mířil na vodu a přímo na slavnou Lužnici, kterou nám tak hezky v televizi vždy na jaře odemykají a někdy začátkem zimy zamykají. Aby nebylo té nostalgie málo, tak ještě o 10 let dříve jsem nedaleko Benešova u Prahy viděl nezvyklý vlak, který měl být prý snad tou slavnou Vindobonou.
Ať už tak, či tak, tak můj další relativně dálkový výlet na Jízdenku na léto vedl do míst, kde se spojovalo s mojí maličkostí hned několik prožitků i otázek. Vždyť to není zase až tak dávno, co Praha získala po mnoha letech druhé přímé železniční spojení s Vídní, a když k tomu přidáme i relativně nedávnou elektrifikaci tratě z moravského Znojma do Retzu, tak má republika v současnosti s Vídní hned tři železniční spojovací trasy.
Ne snad, že bych měl zájem se tudy mimochodem jistě za nemalý peníz projet až do Vídně, ale když jsem plánoval cestu do Vitorazka, tak ač jsem měl za sebou krásnou čerstvou zkušenost s cestováním do Českých Budějovic, odkud jsem mohl přes Trocnov ( rodiště Jana Žižky) dojet jen o něco později do Českých Velenic, tak mě právě z nostalgie lákala tato trasa.
V praxi to znamenalo vyjet v 6.04 hodin vláčkem ČD do Všetat, kde jste podle jř v 6.13 . Tam už jen projdete budovou nádraží na první nástupiště, kde je přistavený vlak s odjezdem v 6.23, jehož cesta končí na hlavním pražském nádraží v 7.20 hodin. Výhodou je, že vlak vás přiveze na nástupiště, které je jen kousek od nástupiště, kde je již připravený váš finálový vlak. To je myslím 7J ( jih).
Tady jsem měl dostatek času si vyhlédnout pohodlné volné místo ve směru jízdy a v 7.46 hodin, se náš rychlík R 321 s krásným názvem Silva Nortica ( Severní les) rozjel. Proč to jméno ? O tom všem právě vypráví odstavec níže a poslední odkaz vás dovede k vzniknuvšímu regionu ... Pokud ovšem chcete vědět vůbec o Vitorazsku i jeho zajímavých dějinách, tak si rozhodně přečtěte odkaz první a doporučuji i speciálku na Čechy ve druhém odkazu.
Víte, že i u nás máme vesnice s návy, jako New York, Paříž, Malý London, Velký London, nebo Bosna ? všechny je najdete v blízkosti obce Rapšach
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vitorazsko
https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1padn%C3%AD_Vitorazsko
https://silvanortica.com/o-euroregionu-sn/
Přehled od AISilva Nortica do češtiny překládáme jako Severní les. Jedná se o historický název pro oblast, která zahrnuje česko-rakouské pohraničí. Název je složen z latinských slov "silva" (les) a "nortica" (severní). Dnes je také Silva Nortica označením pro Euroregion, který tuto oblast sdružuje.
Silva Nortica mě tedy z Prahy odvezla v 7.46 hodin a stavěla hned v úvodu v takových podobných rychlíkových stanicích, jako nedávná Vltava, kterou jsem se vracel o několik dní dříve z Českých Budějovic. Když přišla stanice Veselí nad Lužnicí, tak na mě dýchla opět nostalgie. Právě tady jsme museli před těmi 41 lety prvně přesedat do motoráčku, který jel do tehdy pro nás neznámých Českých Velenic, kde končil.
Cestou jsme viděli město Třeboň, několik rybníků i vísek, ale hlavně asi dvě stanice před městem Suchdol nad Lužnicí nastoupila pohraniční hlídka a zvědavě si prohlížela tváře i zavazadla cestujících. Byl to tehdy takový zvláštní prožitek. Dnes jsem seděl v parádním čistém pohodlném vagonu s klimatizací, nikoho jsem nezajímal, rozhlížel jsem se po okolí i vzpomínal. Dnes pojedu o něco dále, ale byla to nenkrát nádhera. Však svítilo slunce, byli jsme mladí a v Suchdolu nad Lužnicí byla taková krásná restaurace, kde točili úžasné pivo značky Regent.
Do Českých Velenic projížděl vlak stále podobnou krajinou a řeka Lužnice nikde nebyla vidět. Ta je prostě někde za stromy. Je 10.29 hodin a náš vlak opravdu načas přijíždí do stanice, která je dnes pro mě cílovou. Zaznamenám přítomnost několika krámků i okénka mezinárodní pokladny a vydám se ven ze starobylé budovy. Ale ne, že by ten vlak i do Rakouska táhla ta dieslová lokomotiva, kterou jsem fotil ve stanici po příjezdu ? Zvědavě rychle spěchám kamsi k nákladní rampě a dívám se k nástupišti, kde jsem ještě před chvíli fotografoval náš vlak.
Tak ano, je tu očekávaná výměna za Taurus firmy Siemens. Vím, že má vlak odjet až v 10.39 a raději přepínám na video. Dělám dobře, protože jde zrovna o starší typ, který hraje při rozjezdu hudební stupnici. Sice mám již dlouho podobné a velmi sledované video z Břeclavi na svém youtube kanálu, ale co kdybych měl chuť přidat video i odtud ?
Teď tedy mohu s klidným svědomím vyrazit konečně krásnou alejí podle hlavní silnice dolů k jihu ke státní hranici.
Nalézám tu velmi zajímavé panely a později si drbu hlavu, zda jsem je neměl nafotit všechny a doma si je v klidu přečíst. Vybíral jsem si totiž spíše podle přednostního zájmu, a jak už to tak bývá, tak pak vás toho najednou zajímá i více. Ještě, že máme ten internet, který je skvělým průvodcem v oblasti zeměpisné, dějinné i turistické.
V Českých Velenicích stojí jen nedaleko od hlavní silnice i evangelický kostel sv. Anežky České a nemohl jsem samozřejmě vynechat i místní turistické informační centrum u hlavní silnice. Vždy, když někam takto přijedu, tak obhlížím okolí a přemýšlím, jaký tu asi musí být život. Vždyť žijeme dnes v době, kdy lidé od hranic již nežijí jen posloucháním cizí televize a zahraničních rádií, jako kdysi, ale jezdí k sousedům na nákupy, za turistikou, ale dokonce i do zaměstnání.
Dnes to nejsou nějaké zapadlé vísky, nebo města na konci republiky, ale živoucí regiony s přeshraničním přesahem. Tady máte navíc výhodu, že když zavítáte k sousedům a něco se stane, tak se vždy nějak dobelháte domů a nemusíte řešit to byrokratické posezení někde na cestovním pojištění, kde se sepisuje spousta papíru, tucet dotazů a nakonec dostanete kartičku, která platí tři dny a vám stačí na pár hodin. Samozřejmě to chce na cestách ale i tak zvláštní opatrnost.
V místě, kde se hlavní silnice prudce stočí vlevo si držíme stále rovný směr. Je tam trošku bokem vpravo taková téměř přehlédnutelná úzká ulička mezi domy, kam se snad ani auto nevejde a je také určena jen pěším a cyklistům. Užívám si poslední zbytky České republiky, jejíž hranici tu tvoří řeka Lužnice, která pramení ještě daleko v Rakousku.
Ne, nebojte se, to tu prostě na památku byla postavena dodatečně jakási replika pohraniční signální stěny. Tady je to ale všechno opravdu o symbolech. Pozor ! Jak ještě uvidíte, tak tudy vedla kdysi úzkorozchodka, která v roce 1938 sehrála obrovskou roli v životě rakouských občanů židovské národnosti. Když Hitler zabral Rakousko, tak tudy prchali k nám, ale o tom na jiných obrázcích.
Tak konečně. Lužnice, česká vodácká řeka, která se tu prvně dotkne našeho území ....
....., a takto odtéká k silničnímu mostu, aby obtekla město a po několika málo již posledních sotva kilometrech Rakouskem, se definitivně vydala k severu do Čech.
K dalším snímkům snad není třeba něco dodávat. Pouze snad jen to, že asi 200 metrů za cedulí níže je už nějaký menší rakouský obchoďáček, kam občas někdo z Českých Velenic zajde na nákup, ač mají tamní při hlavní silnici k disposici zase svůj malý český market, který také nezel prázdnotou a lidí kolem něj bylo také dost.
Vždy se mi líbí, jak jsou prostě ty různé značky zase trošku jiné než u nás.
Typická lužní krajina z okolí řeky Lužnice. Tady ji říkají Laisnitz. Neplést si to ale s výrazem Lausitz, který znamená Lužice a nám tady na sever od Prahy je bližší. Jednak se v mém rádiu pro lov dálkového příjmu dá stále ještě naladit na frekvenci 107.6 MHz stanice Rádio Lausitz a hlavně máme jen kousek za Lužickými horami bývalé české historické území ( Horní a Dolní Lužice), které je dnes součástí Saska, ale stále se místní snaží zachovat své zvyky, své dvě slovanské řeči i dvojjazyčné nápisy.
Kdo si přečetl můj poslední cestovní článek o městě Kroměříž, tak jistě nepřehlédl mé srdečné setkání s lidmi ze saských Drážďan, ale já jsem za tuto Lužici v rámci historického kontextu, byť dnes v rámci Sáska i Braniborska prostě rád. Vždy je fajn, když se k nám někdo přihlásí a příjemně se chová. Ovšem, pěkné vztahy můžeme mít i s těmi hlavními oficiálními sousedy a je na nás, jak to uchopíme. Však už dnes je krásné, jak se mnohdy turisté sousedních států zejména v pohraničí dovedou vzájemně zdravit a někdy i spolu prohodit několik vět.
Palmenhaus je součástí místního zámeckého parku a hlavně jeho velká chvíle přijde v roce 2028. Je plánován, jako festivalové centrum pro výstavu Dolních Rakouských krajů. Právě tudy přijdete do centra Gmündu, když přejdete pěší přechod přes Lužnici a za rakouským marketem u železnice úzkorozchodky odbočíte vlevo k centru.
Sami vidíte, že jak jsem přišel do centra, tak už zase začalo pršet. Naštěstí jen přeháňka. Osobně mě tu v centru nejvíce zaujal tento kostel, který je ve skutečnosti Starou radnicí z přelomu 15/16 století a v budově je i muzeum.
Touto ulicí je to na hranici do Čech pouhých 516 metrů a silnice se pouze vzadu zatočí vpravo a později nad Lužnicí mírně vlevo.
Na náměstí jsou vedle sebe tyto dvě honosné budovy se sgrafitovou výzdobou. To je tedy ve městě asi to nejcennější, ale nutno dodat, že město jako takové sousedí s nedalekou přírodní rezervací.
Ale co, dáme si jedno kolečko a hned bude lépe, co ?
V Gmündu je neuvěřitelné množství všelijakých slunečních hodin.
Tato skalní krása s peřejemi je jen kousek za hranicí na mostě přes Lužnici.
Nová radnice. Bohužel tu mělo být i infocentrum s časovou pauzou, která mi nevyhovovala. Ani jsem nevěděl, že je jedno i nedaleko Staré radnice. Naštěstí jsem v Rakousku koupil vizitky jinde.
Chtě nechtě, neuměl jsem si představit, že bych vynechal první rakouské železniční nádraží za naší hranicí.
Pak jsem se vrátil do centra. I takto může vypadat autobusová zastávka.
Tento potok se vlévá do Lužnice a jmenuje se Braunaubach. Že je vám jméno Braunau povědomé ? Správně. Braunau am Inn je celosvětově známé, že se tan narodil Adolf Hitler. Ovšem, také tam zase nějací aktivisté přišli tuším s nápadem, že by snad původně samozřejmě historicky významný dům měl být snad předělán na něco jiného. Nu, jejich problém. Názory na různé válečné artefakty, jejich demontáže, stěhování, předělávání, přebarvování, asi budou vždy jitřit rozdílné názory společnosti.
Dokonce jsou dnes místa, která dodatečně vybavujeme nějakou památkou na železnou oponu a bývalý pohraničník vám řekne, že to tak prý vůbec nevypado, a že opravdový nesbouraný originál ještě částečně najdu tam a tam. Že jde jen o uměleckou jednoduchou repliku. Mimochodem je škoda, že u nás v blízkosti Liběchova se třeba také nenajde skupinka nadšenců vojenství, která by třeba také vyšperkovala nějaký ten řopík, jako tomu občas někde je. Třeba tento článek někomu vnukne myšlenku. Občas mě to napadne i proto, že se dnes tolik píše o prodejích řopíků zájemcům.
Při první návštěvě nemůžete mít nikdy nic dokonale vychytané. Má tři kolečka kolem centra a výšlap do kopce k nádraží rakouských státních železnic mě nakonec stál plno času, který mi chyběl k objevování zdejšího skalního města Blockheide.
Na začátku parku mi udělala radost tato zvířecí společnost. Natočil jsem tu i jedno video s originál zvuky domácí zvířeny, ale ještě pořád nevím, zda takové věci vůbec dávat na youtube. Někoho to potěší, vidí poklid, romantiku i radost ze života, ale jiným to prostě přijde neakční a nezajímavé. To vím už teď.
Brzy se zdálo, že přišla nějaká paní s hlídacími psy, ale nakonec jsem spatřil něco mezi slečnou a mladou paní a nebyl jsem si jistý, zda jde opravdu o ovčácké psy. Dotyčná mi na otázku : ,, Kann ich mache fotografieren diese Hunds ?" sice se psy zapózovala, ale moc si nepřála, abych snad použil i její osobu, tak tu máme raději jen pejsky. I tady jsem něco nafotil a byl jsem moc rád, že jsem konečně zase v přírodě. Škoda, že nebyl čas. Jenže, tato Jízdenka na léto má opravdu tu sílu, že během vybraných 14 dní v červenci, nebo v srpnu můžete opravdu vystřídat několik vámi vybraných míst podle možností i nápadů.
Na Blockheideturm stál vstup 3,5 euro, čas již tlačil, kolem jen les, výška také nic moc, tak jsem jen asi za 6.5 euro koupil v info boudě na začátku parku pár pohledů a několik vizitek. Ani jsem dál skoro nešel, protože náhle terén zase padal prudce dolů. Spíše jsem jen navštívil několik balvanů i kuriozit v okolí. Snad někdy příště. Hlavně, když ta skvělá jízdenka vydrží.
Velký a malý stůl se židlemi.
Centrum města je lehce na kopci, a tak jsem jej zprvu obcházel sdola.
Lužnice.
Pak jsem objevil tuto úzkou uličku na hlavní náměstí a přišel se se srdcem Gmündu rozloučit. Parádní počasí.
To už jsem šel zpět po silnici a zde je tedy česká část celnice. Výše na obrázku jste od Lužnice viděli rakouskou budku.
Ani už nevím, co to bylo za kostel.
,,Poslušně hlásím, že by se nám mělo sdělit, kde se takový nepřátelský bordel nachází." Ale vilka pěkná, co ?
Tady tedy máte tu informaci s rakouskými Židy ....
..... a zde dnes úzkorozchodka kousek před lávkou pro pěší končí.
Mám rád cyklistiku i turistiku, a když vidím své jméno, tak se musím zasmát a vyfotit to.
Zatímco jsem měl čas, se ještě na chvíli vrátit k lávce přes Lužnici na hranici, tak později jsem fotil ještě několik tabulí, které pro mě nesly zajímavé informace. Sice to najdete vše ve wikipedii, ale tady to má takovou zase jinou atmosféru.
V nádražní budově jsem držel dveře asi osmičlenné partě děvčat po čtyřicítce, která sem přijela na kolech z Třeboně a nyní se vracela do místa rekreace. To jsem se již těšil, že se vlastní akce zdařila a bylo třeba jen úspěšně dojet domů. Tentokrát jsem jel opravdu takovým nízkopodlažním místním vlakem v 15.24, který mě dovezl v 16.27 do Veselí nad Lužnicí. Měl jsem čekat do 16.38 na rychlík Vltava z Českých Budějovic, ale bylo to opačně.
To je prostě to neštěstí jednokolejek, kde se čeká ve stanicích na míjení vlaků v protisměru. Pražské hlavní nádraží tentokrát vyšlo v 18.10 na čas a ještě jsem měl příležitost si prohlédnout knížky v nádražním Luxoru. Za sklem se nám ve vitríně nějak změnila drážní inspekční dresina. Na Mělník jel přímý vlak v 18.43 s příjezdem v 19.50 do Mělníka, tak prostě velká spokojenost. Takový výlet se spoustou zážitků v cíli výletu, přiměřené vstávání a příjezd s vyhlídkou na slušné prožití večera v domácí atmosféře se vždy líbí.
To už jsem byl po roce zase já. Poznával jsem se. Ano, už v tuto chvíli jsem věděl, že chci ještě udělat nejlépe dva dálkové výlety a kam mají být. Pohodový zbytek víkendu, nebo aspoň soboty :-). Cestujte, poznávejte a pokud můžete,tak zkuste svých poznatků nějak využít.
Červenec 14, 2025
Přátelé, letos jsem ani moc nehýřil nápady a přesto se mi během těchto čtrnácti uplynulých dní podařilo především díky skvělé železniční Jízdence na léto navštívit asi nejvíce míst od onoho počátečního roku 2014. Pravda, první výlet byl ještě v červnu a tudíž na jízdenku DÚK do Litoměřic, ale již výlety na Pálavu, do Českých Budějovic a Kroměříže, které jsem tu publikoval, byly již na zmíněnou jízdenku. Kam bude ten další ? Nechte se překvapit, ale snad pro vás bude stejně tak zajímavý, jako byl pro mě.
Jenže, my si od těch výletů i z časových důvodů na chvíli odpočineme. Avizoval jsem tu asi před 14 dny, že se Soutok blíží magické hranici milion návštěv webu. Včera ve večerních hodinách chybělo již jen nějakých 30 čtenářů, ale zrovna bylo po dovolené a povinnosti volaly ke spánku. Nicméně jsem měl konečně dnes v podvečer asi v 18 hodin čas PC pustit, a tak se s vámi rád podělím o to magické sedmimístné číslo.Nehodlám dnes kolem něj filosofovat a ani není čas. Jsem jen rád, že je konečně tam a život se mnohdy skládá z drobných radostí.
Dáme si ale dnes krátce takové téma, které má souvislost s tím cestováním. Však jsem tu již kdysi psal, že každá aktivita má často i vedleší produkt. Chcete jet na výlet ? Tak musíte jít také kus cesty po svém domovském městě. A i ta část cesty vám něco nabídne. Pojďme se nyní podívat na to, jak také mohou vidět Mělník cestující, kteří se sem vypravili vlakem, nebo autobusem. Je to obdoba toho, co já vidím v nějakém městě, kde zrovna vystoupím. Také vnímám hned nejbližší ulici a nejbližší park, který vás mnohdy někde vítá.
Neberme to jako výtku. Ulice i parky se musí udržovat všude. Je to jen na několika fotografiích takový momentální stav, nebo dojem po příjezdu do města. Jistě to tak nebude napořád, že ?
Na prvních dvou snímcích tedy vidíte aktuální stav ulice Nádražní z nouzového přechodu pro pěší vedoucímu k nádraží ČD. Jednou to budou historické snímky a samozřejmě se již všichni těšíme na budoucí stav po rekonstrukci. Ostatně je otázkou, zda třeba jednou nebude nutné někde v těchto místech užít na přechodu světelnou signalizaci.
Další snímky jsou pak věnovány parku nedaleko autobusového nádraží. Tak trochu to tu vypadá, jako kdyby někdo již rezignoval na cokoliv a parku, který tu je již od roku 1998 snad opravdu není mnohdy přáno. V minulosti tu hned ze začátku někdo zapálil stromy a keře. Pak se zase věci ze dřeva stávaly cílem vandalů a park se sta načas i sídlem nejrůznějších existencí.
Neudržovaná zeleň obšas přerůstala tam, kam neměla, cesty a cestičky zanikaly, a na posledním snímku vidíte, když se moc nepřemýšlí. Lidé si vždy vyšlapou poněkud logicky nejkratší trasy, pokud jim nic nebrání. Nakonec se tu uplatní i sama příroda a často jsme svědky toho, že nám některá místa jezírka doslova vyschnou a odhalí tu nevábnou spoušť jindy schovanou pod vodní hladinou.
To je dnes vše a uvidíme, kdy si zase dáme nějaký ten krásný poznávací výlet, který mě osobně vždy nabije energií a při psaní článku jej prožívám znovu. Samozřejmě jsou v záloze ještě i nějaké materiály třeba z prvního webu, kde jste již ochutnali třeba roky 2008 a 2009 u nás ve městě, nebo i něco z oslav páry ve Mšeně. Své místo jistě mají i pozvánky na akce, ale faktem je, že řada z nás žije touto dobou prostě výlety a dobrodružstvím. Velmi populární zejména mezi těmi mladšími ročníky je vodáctví a dnes již není třeba vlastnit svůj člun, jako kdysi, ale máme tu již celou řadu půjčoven.
Pohodový týden.
Červenec 12, 2025
Tak, jako se říká o městě Olomouc, že to je ,, Moravská Florencie" , tak město Kroměříž nese název ,, Hanácké Athény" Obě města jsou navíc z Mělníka dost dobře dostupná, a tak po Olomouci s odstupem několika let zavítal Soutok i do Kroměříže. Ostatně, jsou u nás města, kde člověk buď nikdy nebyl, nebo jimi jen projel, nebo nejde o nic, co nám utkvělo nějak mimořádně v hlavě, ale pak jsou i města, kde nějak podvědomě cítíme, že by nebylo od věci je navštívit.
Takovým městem i díky věhlasu, se pro mě stala Kroměříž, z níž pocházel kdysi i náš jeden bývalý soused. Hlavním magnetem pro mě tentokrát nebylo jen krásné historické centrum města, ale i vyhlášená Podzámecká zahrada a především hlavně Květná zahrada, která má rozlohu 300x485 metrů a byla založena v roce 1665. Už jen při pohledu do mapy vidíte, jak velkou část města Kroměříž zabírá. Ovšem, ona ji nejen zabírá, ale působí doslova úžasným dojmem.
Řeka Morava v Kroměříži.
Vyjížděl jsem tedy svoji oblíbenou ,, zlatou spojí" v 5.40 hodin z Mělníka na paušální čtrnáctidenní Jízdenku na léto z Mělníka za letošních 1990 Kč. Samozřejmě již degradovanou jízdenku, protože každou cestu rychlíkem z Mělníka do Kolína, nebo zpět si musíte zaplatit extra jízdenkou PID v hodnotě 50 Kč. Žádná vláda totiž nebyla schopna v zájmu cestujících dokopat železniční společnosti k tomu, aby byla Jízdenka na léto uznávána všemi přepravci a nejen národní společností ČD.
Ba co víc ? Soukromé železniční společnosti u nás jsou již tak ofrklé, že mnohdy nečekají ani 10 minut na opožděné vlaky, jak ještě v nějakém článku uvidíte. Vyjímkou je poslední spoj, kdy už by to volalo do nebes. Jenže, lidé ani nevědí, kde si stěžovat a berou to jako samozřejmost, že se konkurenti nemají rádi, a tak oni budou občas trpět. Zrovna včera se mi rozpovídala na toto téma půlka vagonu, a to cestuji obvykle jen o dovolenou. On i málokdo ví, kde si vůbec stěžovat a pochybuje o smyslu, když vidí, jak se nám politici i zákony mnohdy smějí.
Ranní cesta někam je však zpravidla vždy v pohodě, a když jedete hodně daleko, tak zjistíte, že ta zpoždění ČD zpravidla vznikají odpoledne na území sousedních států při čekání na spoje tam a dlouhodobě v důsledku prací na koridoru mezi městy Olomouc a Ostrava. Někdy se přidá nějaká mimořádnost různého rozsahu.
Do Kolína tedy přijedete v 6.40 hodin a pokračujete v 7.02 hodin rychlíkem Silesia ( Praha - Ostrava -Varšava) do Olomouce, kam přijedete už v 8.42 hodin. Tady máte dost času na cokoliv. Moravou jezdí takové zajímavé spoje, které jedou z Brna do Břeclavy, kde se stáčí k severu podle řeky Moravy a končí v Olomouci. Tam již někdy čekají noví cestující a sotva vlak přijede a cestující vystupují, tak již nasedají cestující pro opačný směr.
Z Olomouce tedy jedete v 9.05 hodin do stanice Hulín, kam přijedete v 9.29 hodin. Tady stanice trošku připomíná tu ve Všetatech. Musíte projít čekárnou na druhé nástupiště, kde již stojí vlak jedoucí z Rožňova pod Radhoštěm do Kojetína. Ten odjede v 9.33 a příští stanici jste již v 9.41 v Kroměříži. Je to taková nízkopodlažní jednotka, kde se dobře nastupuje i vystupuje.
Cesta do centra není nijak složitá. Já se ve vlaku nějak seznámil s maminkou se dvěma dětmi, když jsem se usmál nějaké chlapcově reakci a žena si toho všimla. Hned jsem se dozvěděl, že jedou až z Lázní Bělohrad a později se ukázalo, že paní nejvíce zajímala Květná zahrada. Zatímco oni se vydali ze stanice hned vpravo podle silnice, tak já vyšel rovnou za nosem k autobusovému nádraží a nábřeží řeky Moravy. Obě cesty však vedly na most, který v přímém směru mířil pozdější pěší zónou do centra. Tam v centru bohužel přišly první a ještě slabé přeháňky dne.
Navštívil jsem samozřejmě infocentrum, abych pak již spokojený s vizitkami do deníku a s pohledy prošel celé centrum křížem krážem. Tehdy jsem tuto ženu s dětmi potkal podruhé a naposledy, abych se dozvěděl, že nešlo o žádný výlet k dědovi babičce, ale že přijeli za stejným účelem, jako já. Jenže, zatímco oni pospíchali ke Květné zahradě, tak já se ještě těšil z centra a pomalu jsem mířil ke zdejšímu zámku a hlavně do takzvané Podzámecké zahrady.
Ta začíná takovými voliérami se zvířaty, je tu všude na trávnících plno pávů a nechybí i kachny, krůty a celá řada dalšího ptactva a drůbeže. Tady jsem potkal obdobu prvního setkání, ale bylo to veselejší tím, že prý přijeli z Lednice, kde bydlí, což je místo, kde jsem byl před dvěma dny nucený se zastavit při cestě na Pálavu. On je vůbec ten svět malý, jak se říká. Podzámecká zahrada pozvolna přejde do prostorného anglického parku, kde nechybí ani vodní síť, staré vzrostlé stromy a je tu zkrátka příjemně.
Zapomenete, že jste někde ve městě. Pak začínalo stále více pršet, ale nedalo se nic dělat. Jak se tak blížím pod stromy podle vodní plochy k zámku, tak spatřím postaršího muže se ženou, jak se tisknou pod jeden deštník a žena se usmívá. ,, To je počasí, co ?" vydávám ze sebe. Přikyvují. Ještě něco dodávám a již slyším ,, Ich nicht verstehen." To již zcela zvítězila má zvědavost a dozvídám se, že manželé přijeli až z Drážďan. ,, Co, z Drážďan ? No já jsem z Mělníka. Znáte Mělník ne ?" Prakticky jsme sousedi :-). Ano, trefil jsem se do černého. To ale bylo radosti. Hned mi vyprávěli, jak jeli na kolech podle Labe a Vltavy do Prahy a stavěli se u našeho zámku.
Já zase kontroval svojí cyklojízdou Děčín - Dresden- Děčín ( 121 km), kterou jsem tedy začal i končil ve svých padesáti letech v Dolním Žlebu, který byl občas součástí Děčína. Připomněl jsem časy televize DDR 1 a pátečního pořadu Stop rock, kdy jsem si parkrát pořad pustil. Hrály tam kapely, jako Puhdys, Stern Meissen, a když jsem vzpomněl i Petru Ziegler, tak paní normálně pookřála. Pak ještě přišla řeč na jízdenku Labe- Elbe, která má nyní platnost snad už zase od Mělníka, ale jistý si nejsem.
Ono se to často mění a nejen ceny. Obě strany to setkání poněkud dále od domova potěšilo, ale déšť i další plány nás zase popohnaly k novým aktivitám. To je právě ono, že když potkáte podobně staré lidi s podobnými zájmy, tak vám dobře rozumí, i když jste cizinec, který je rád, když se někde domluví. Doprohlédl jsem si tedy úvodní francouzskou část parku a pospíchal jsem do finále. Směr Květná zahrada.
Přihnal jsem se jak velká voda již notně zmáčen, byť pod deštníkem a vyvalil jsem na pokladníka sérii otázek. ,, Prosím, mně jede ve 14.17 hodin vlak. Myslíte, že to stihnu tak nějak proběhnout a prohlédnout a dojít na vlak ?" Muž na mě zkoumavě pohlédl, usmál se a pravil : ,, Víte, kolik ta zahrada má arů ?" Lehce jsem zcepeněl a vydal ze sebe : ,,Tak, jsem tu prvně a kdoví, kdy zase přijedu."
Byl jsem připravený na to, že za cenu 180 Kč vstupného areál prostě spíše nějak prolétnu a namačkám několikrát spoušť mobilu. Jenže, ono se nevyplatí ze strany vystavovatele, se za každou cenu chovat tržně a lidské chování má mnohdy úspěch. O tom je ostaně i jedna komedie s Vlastou Burianem ( Zlaté dno), kdy své tehdy ještě netušené budoucí manželce ukáže, jak se také dá podnikat v papírnictví.
Ten člověk ,,jenom přemýšlel" a pravil : ,,Podívejte se, prší, tak to máte zdarma." To pak máte opravdu chuť takovému podniku udělat dobrou reklamu a díky tomu co jsem viděl, tak určitě nevylučuji jednou nějakou delší návštěvu v příznivějším počasí. Zahrada na mě udělala opravdu veliký dojem, je za tím plno práce a opravdu doporučuji její návštěvu každému. Nebudete litovat, byť třeba máte blíže k technickým, či vědeckým věcem, protože to oko i duši rozhodně potěší a zároveň to zdravotně prospěje.
Pak jsem tedy již zamířil k vlaku, a jak vidíte na obrázku, tak i na nádraží bylo co obdivovat. Cestování prostě přináší nejrůznější podměty. Vyjel jsem tedy ve 14.17 z Kroměříže a myslím, že jsem tu od těch 9.45 hodin strávil napoprvé času dostatečně, ne ? Tak jistě, dalo se ještě jít na takové vyhlášené vyjlídkové místo na Kroměříž, ale na první seznámení za mě dostačující. Ostatně, to je ta obrovská síla této jízdenky Jízdenky na léto, že sice musíte několikrát brzy vstávat, ale i když něco není třeba to, na co se nějak zvlášť těšíte, tak se to všechno za ten paušál schová.
Máte lidi, že znají jenom ty kopce a rozhledy, lesy, tůry, nebo zase pořád sedí někde u vody, či u rádia a přitom je ten náš svět tak bohatý.To nemluvím o skupině, která si libuje v návštěvách různých obchodů a přemýšlí, co si ještě koupi do domácnosti.
V Hulíně jste tedy ve 14.25, znovu projdete budou a ve 14.28 to jede do Olomouce. Tam přijedete ve 14.52. Pak máte čas až do 15.16, kdy jedete přímo do Kolína. Kolín vás má uvítat v 16.57 a RegioJet má odjet v 17.14. Doma jste na nádraží ČD v 18.14 hodin, když se vše daří. Když ne, tak si musíte říci, že je to akce jednou za rok a domů spěcháme hlavně kvůli určité večerní pohodě.
Jsou samozřejmě pasažéři, že se jich vše týká mnohem častěji a ve větší míře, ale dokud se budeme jen něčemu přizpůsobovat a necháme na sobě štípat dříví, tak si nestěžujme. Těch snímků jsem pochopitelně nafotil v Kroměříži mnohem více a třeba z Květné zahrady i interiéry, nádherný malovaný strop rotundy a pak řadu videí s fontánami, které jako mám pro youtube, ale pak to tam většinou nedám.
Ono je to sice takové hezké a uklidňující, ale doba chce asi něco akčního. V každém případě si nemyslím, že mám nějak právo sem vše dávat. Je to pozvánka kvůli tomu, aby si tam každý zajel a sám si něco nafotil. Vlastně je to taková nápověda, protože i já je občas potřebuji. Lidé mi na cestách někdy říkají, co je kde pěkného, nebo kde jsou ubytovaní atd. Jen do tohoto světa zavítat a být trošku v obraze. Hezký den !
Červenec 8, 2025
Radnice v Českých Budějovicích.
Kdo by neznal ten slavný citát z divadelní hry Záskok, která patří k nejlepším hrám Žižkovského divadla Járy Cimrmana ? Ale, tak mladí žijící na internetu už asi ne, ale my mnozí ještě ano. Nicméně jsem sem jezdil již v osmdesátých letech dávno před touto hrou a České Budějovice mě svým génius loci okouzlily. Poslední návštěva pak patřila výstavě Země živitelka v roce 1996, která je tu zasazena do velmi hezkého romantického prostředí.
A tak mě napadlo, že další výlet na Jízdenku na léto povede sem. Ostatně, není bez zajímavosti, že loni to byl Tábor, tak už to letos opravdu chtělo.Opět se ukázalo, jak nás ty vazby z minulosti leckdy přitahují. Do Českých Budějovic je z našeho Mělníka tak perfektní spojení, že kdo se o to nezajímá, tak to ani neví. Můžete samozřejmě ráno užít i autobusu a pražského metra k cestě na hlavní nádraží, ale dle mého názoru je to zcela zbytečné.
Okolí nádraží ČD v Mělníku v těchto dnech. Prosím cestující, přijměme to s pokorou.
Pak se ještě musíte rozhodnout, zda tam chcete být hodně brzy na úkor spánku, nebo zda stačí taková pohodička, jako když jste časově na cestě do práce. Je to až k nevíře, ale Mělničan se může objevit přímo z domova v Českých Budějovicích už v 8 hodin ráno a jezdí sem z Prahy především dva druhy spojů. Jeden se jmenuje Jižní Expres, staví jen ve stanici Tábor a cesta mu tak trvá 1 hodinu a 40 minut. Druhým je pak rychlík Vltava, který již staví třeba i v Benešově u Prahy, nebo ve Veselým nad Lužnicí, ale i tak jede trasu pouhé dvě hodiny.
Dalo by se tedy říci, že těch 164 km po kolejích z Prahy je časově přijatelných i pro ty, kteří cestování moc nemusí a hlavně chtějí být brzy v cíli výletu. Od nás je to pak po kolejích 214 km. Pokud tam tedy chcete být už v 8 hodin, tak vlak z Prahy odjíždí v 6.20 hodin, a pak je asi ten autobus a metro na místě. Teoreticky můžete jet do Prahy vlakem ve 4.15 hodin s příjezdem v 5.20 na hlavní nádraží, ale co tam tu hodinu budete dělat, když mnohé obchůdky mají ještě zavřeno ?
Já se však spokojil s tím, že do Českých Budějovic přijedu až v 10 hodin dopoledne a z Mělníka jsem jel vlakem v 6.48 hodin. Přijedete v 7.56 do Prahy a ten čas do 8.20 hodin, kdy odjíždí Jižní expres je vhodný k přechodu na nedaleké nástupiště a kontrole vagonů s volnými místy. Ještě máte čas si něco přečíst a případně se seznámit s potenciálními spolucestujícími. Místenky jsou aspoň pro mě zbytečné. Mimochodem, máte na netu i předpokládanou vytíženost spojů a na chodbě u každého kupé se dočtete, která sedadla jsou zamluvena.
E 380 obsluhuje trasu Praha - České Budějovice.
Nádraží ČD v Českých Budějovicích od Lannovy třídy.
To víte, že někdy se i třeba z nepozornosti stane, že vás někdo s místenkou může někde požádat o uvolnění místa, ale obvykle lze najít nedaleko místo jiné. Jen jednou jsem byl za těch 11 sezón poslán do uličky na hlavní trati beznadějně přecpaného vlaku turistickým oddílem a dopadlo to neskutečně úsměvně.Veselí lidé turistického oddílu ještě rádi mezi sebe podle vyvíjejících se možností dostanou člověka, který není pohoršený a má k diskusím ohledně turistických cílů co říci. Ale, to už bude možná osm, devět let.
V Českých Budějovicích jsem tedy byl v 10 hodin a tentokrát jsem měl plno času, se dívat z okna, nebo něco číst, protože postarší pár, který ke mně nastoupil do kupé a jel jen do Tábora byl zcela nespolečenský a ani spolu moc nerozmlouval. Z Tábora už jsem jel v kupé zcela sám. Prostě, takové bydlení jen pro sebe. Zdejší nádražní budovu i nástupiště jsem viděl již před rokem na cestě k nejjižnějšímu bodu ČR, a tak až uvnitř jsem prohlížel nové krámky a marně jsem se snažil ve vzpomínkách dostat 40 let nazpět, když tu příslušník VB kontroloval legitimaci muže, který si dovolil na lavičce dokonce lehnout.
Tehdy tu již někdy ráno v šest hodin otevřel jakýsi bufet s pivem i gulášem, ale nyní tu bylo tolik nejrůznějších obchůdků, kde nechyběl ani kadeřník, květinářství a samozřejmě různé novinové a gastronomické služby, jak se ostatně na krajské město sluší. Jenom tu musíte přejít na pěší zónu přes semafory velmi rušné třídy. Lannova třída je pojmenována po místní význačné osobě, vede k centru a je plná různých obchodů. Právě proto, že jde o pěší zónu, tak si ji snadno zapamatujete na celý život.
Lannova třída.
Vojtěch Lanna.
Mlýnská stoka.
Vojtěch Lanna má pak v nedalekém parčíku i svůj pomník. Do centra je to na největší české náměstí snad jen 10 minut a náměstí Přemysla Otakara II. je prostě historickým a populárním klenotem, kterému dominuje především Samsonova kašna a honosná budova radnice, ve které se nachází i celkem prostorné turistické informační centrum. To se ví, že má první cesta musela vést samozřejmě sem kvůli vizitkám i pohledům, když jsem krátce předtím navštívil kvůli fotografiím Masné krámy a prošel ulicí Piaristickou a Českou k centru v budově radnice z druhé strany.
Vždyť v Masných krámech také člověk kdysi nejednou poseděl, jako v Praze U Fleků. Tato historická města mají prostě své kouzlo i v těch úzkých středověkých uličkách a jsem rád, že i u nás doma máme takové uličky, jako je Česká, či Zámecká, včetně dalších hezkých ulic, které vycházejí z náměstí Míru. Když jsem vyšel z radnice, tak bylo všude kolem překvapivě mokro a opravdu jen drobně pršelo, čímž dostaly ulice zase takovou jinou atmosféru i vůni.
Na fotografování to moc dobré nebylo, ale naštěstí se počasí již jen stále zlepšovalo. Vydal jsem se ulicí Biskupskou k Železné panně, kde jsem také tak trošku lovil vzpomínky a fotografoval, když déšť konečně ustal. Nemohl jsem jinak, než vkročit na Železný most, pohlédnout proti proudu Malše a stočit se vpravo do parku k budově hvězdárny a planetária, která sousedí se soutokem Malše a Vltavy. Pak jsem se jako kdysi vydal proti proudu Vltavy, abych zkusil najít fotbalový stadion, kde jsem kdysi s partou mezi půlnocí a třetí hodinou ranní zkoušel na lavičkách v hledišti přespat, než nás vzbudil déšť.
Černá věž. Výška 70 metrů, 225 schodů.
Náměstí Přemysla Otakara II. je největším náměstím v ČR
Tehdy to šlo a žádné záznamové kamery nebyly. Stejně za to mohla doba. V hotelu kdovíjaké třídy nás v pátek ve 23 hodin nechtěli ubytovat, ač peníze byly, a když jsme viděli příslušníka VB, jak nedaleko Samsonovi kašny táhne z nějakého důvodu jakéhosi kluka za háro, tak bylo lepší se někde rychle zašít, ne ? Ostatně, mladí lidé nocleh moc neřeší a to je právě ta krásná bezstarostnost mládí, kdy nějak bylo a nějak bude. Díky tomu máme ty krásné vzpomínky, kdy je vlastně vše špatné k něčemu dobré a jenom tak nás nějaká drobnost nerozhází.
Pokračoval jsem podle Vltavy stále dál a dále a zkoušel jsem, zda neobjevím místo, kde asi tak mohl stát autokemp Dlouhá louka, kde jsem také prožil s partou jednou jednu noc. Jako s uděláním jsem nějak ani nepotkával podle řeky žádné lidi, až jsem došel asi ve 12.10 na místo zvané Trilčův jez. Ale, našel jsem zajímavé objekty. Nejprve to byla hokejová Budvar aréna, pak fotbalový zřejmě hledaný stadion Střelecký ostrov, kde dnes hraje Dynamo České Budějovice, pak také sanatorium, krásnou vodárenskou věž a nakonec mi chvíli dělala společnost asi čtyřicetiletá servírka, která šla ještě někam dále podle řeky, ale ta věděla jen to, že Dlouhá louka je jméno komplexu budov za řekou.
Cestou zpět od jezu už jsem potkal jedno krásné opuštěné posezení v zahrádce u řeky, a pak takového místního týpka také kolem čtyřicítky, který však už měl slušný přehled. Upozornil mě, že zmíněný ATC ( autokemp) ležel dále od řeky při silnici na Český Krumlov, ale ačkoliv tam prý nějaké ubytování snad ještě je, tak nemá potuchy, jak si vedou, protože to tam prý šlo nějak špatným směrem. Tak, ono mi šlo stejně spíše o procházku v krásných místech, kde jsem se kdysi musel již v tomto životě prokazatelně nacházet :-) .
Samsonova kašna.
Právě s tímto týpkem jsme se zasmáli společně větě, kterou jsem použil v názvu, a která je z divadelní hry Záskok, snad našeho nejůspěšnějšího divadla všech dob. Inu, komedie a legrace byla vždy nám Čechům vlastní. Před Budvar arénou jsem přešel na druhý břeh a zůstal mu věrný až na křižovatku, kde se již díváte na brány výstaviště. Tady všude podle Vltavy, ale konečně i podle Malše je v zeleni příjemně a ani nemáte pocit, že jste v krajském městě.
Navíc byla na druhé straně plovárna, bazén, různé gastronomické podniky i v dáli historické stavby, takže jsem se rozhodně nenudil. Dokonce jsem tu potkal u křižovatky chlapíka, který mi potvrdil, že tou velkou silniční křižovatkou již skutečně koukám na hlavní bránu výstaviště a opět se stalo to, co se mi u těchto setkání s dobře odhadnutými a mnou vybranými lidmi tak líbí. Jen jsem mu řekl mezi řečí, odkud že jsem přijel, tak už mi vyprávěl, že má v Černoučku pod Řípem bratra, a samozřejmě minimálně věděl, že odtud pochází náš současný prezident.
Já už byl trošku duchem jinde, protože hodinky ukazovaly asi 12.40 hodin a já chtěl ještě stihnout návštěvu Černé věže, kterou mi doporučil první týpek, a pak už jet ve 14.10 vlakem domů, abych zbytečně nejel domů až někdy pozdě, když jsem tu v rychlosti viděl skoro vše, co jsem po letech vidět chtěl. Navíc mi zrovna přijel trolejbus, který byl samozřejmě dobrým objektem pro foto. Vždyť ne v každém městě jezdí trolejbusy a v Praze máme nyní asi jen pár linek.
Masné krámy.
Vydal jsem se tedy přes most na pravý břeh řeky Vltavy, abych prošel kolem plovárny do parku, odkud již vidíte Železnou pannu, kde jsem svoji okružní pouť dnes začínal. Tentokrát jsem si to však zkrátil Radniční ulicí a smotnou radnicí znovu na ,, velké náměstí", kde také probíhala na panelech výstava o osvobození Českých Budějovic a odtud jsem již vplul do Černé věže. Ta má asi 70 metrů výšky a čeká vás 225 schodů. Za 80 Kč vás pokladní pustí do ochozu a k mání jsou ještě nějaké magnetky, pohledy i leporela.
Co vidíte ? Tak především celé České Budějovice. Pak tedy ještě například i horu Kleť, kde není jen rozhledna a hvězdárna, ale také vysílač. Na frekvenci 103.4 MHz můžete u našeho zámku poslouchat například signál stanice Hitrádio Faktor právě odtud. A vedle jednoho vysokého hotelu spatříte na severu chladící věže elektrárny Temelín. vše tu najdete popsané na vyhlídkových panelech. Počasí opravdu přálo a nálada byla výborná.
Odtud jsem ještě utíkal zpět do infocentra, protože jsem si uvědomil, že jsem tentokrát sice přijel zcela připravený se seznamem požadovaných vizitek do turistického deníku, ale na Černou věž jsem zcela zapomněl. To už jsem však věděl, že za 10 minut jsem na nádraží a opravdu nebylo kam spěchat. Ovšem, udivil mě telefonát s domovem, když jsem se dozvěděl, že prý nejde na Mělníku elektrika, je blackout a možná, že se prý budu těžko dostávat domů. Ale, tak to snad ne. Vždyť je tak krásně a vše báječně vychází.
Železná panna.
Železný most.
Snad mi nikdo nechce tvrdit, že budou zase problémy tak, jako když jsem se loni nemohl dostat z Jihlavy domů. Tak, teď je sice také pátek, ale aspoň je večer ještě daleko, pomyslel jsem si. Návrat začal podle předpokladů. Vyjel jsem rychlíkovou Vltavou ve 14.10 hodin po čtyřhodinové návštěvě krajského města, která mi přišla postačující. Kdybych si ještě na něco vzpomněl, tak si tam mohu v legraci druhý den skočit znovu. To je právě ta výhoda té úžasné paušální jízdenky, že vás nic nezajímá a můžete to opravdu říci tak, jako když jste zapomněli koupit něco v místním Kauflandu a koupíte to tam zítra.
Vlak dojel někdy před 16. hodinou jen kousek před pražskou stanici Praha - Vršovice a začalo neskutečné peklo. Původně jsem měl být již v 16.10 na hlavním nádraží, kde na mě čekala potenciálně prohlídka knižního obchodu Luxor a v 16.43 mi měl jet vlak domů s příjezdem v 17.48 hodin, aniž bych měl za cestu nějaké další výdaje. Ostatně, místní automat na metro na hlavním nádraží přímo nesnáším. Místo toho, aby vás to vedlo k nějakým jednoduchým úkonům pro nákup lístku, tak se vás to nejprve zeptá, zda chcete třeba koupit jízdenku, a pak vás to upozorní, že máte postupovat podle návodu.
To již obvykle vidím tak rudě, že vůbec nepoznám, kde má automat ty své různé přihrádky pro příjem drobných mincí i pro výdej jízdenek. Na takový návod předem nervy nemám a nejsem tu sám. Co se nestalo ? Náš vlak přijel do hlavní stanice až v 17 hodin, podchod byl plný zmatených lidí, kteří hledali na světelných panelech již v podzemních tunelech své vlaky a ani já ten svůj už neviděl. Napadlo mě, že je to logické. Proč by nějaký vlak na Mělník přímo v Praze na hlavním nádraží, kam jezdí desítky spojů různých linek, tak proč by se měl zajímat o nějaký vlak od Českých Budějovic, který tu měl být 35 minut před jeho odjezdem? To by také mohl jet rovnou až o půlnoci, až to sem všechno přijede.
Zlatý most.
Hvězdárna a planetárium.
Proti toku Vltavy.
Soutok Vltavy a Malše.
Dostal jsem se až k metru a nestačil jsem se divit. Metro obehnané červenou páskou a čtyři lidi u něj. Na druhé straně ty nechutné automaty a mezi tím budka informací, se dvěma ženami a telefonem věčně u ucha. Zjistil jsem, že mají také kasu s drobnými a já potřeboval rozměnit. To jsem si naběhl. ,, Peníze si jděte někam rozměnit, automat je vedle, nic vám neprodáme, a proč je metro obehnané ?!" Do rukou dostávám s přísným pohledem leták o uzavření asi osmi stanic s platností 3. a 4. 7. .Říkám si : ,, Klid, hlavně klid." Jako ten Švejk tak typický pro Tábor, Písek, Putim, Vodňany a České Budějovice, který má díky Vaňkovi svoji sochu v našich mělnických Kralupech nad Vltavou.
Kouknu na tabuli odjezdů a mám snad mžitky před očima. Svítí tam Mělník, bliká číslovka 16.43 a z rozhlasu letí zpráva, že máme ukončit nástup do vlaku. Ženu jak o závod mezi lidmi v tunelu a po schodech nahoru, neb nemám co ztatit a naskakuji do vlaku. Tady se několik lidí dívá užasle po sobě i ven a všichni věří, že jsou ve správném vlaku, ale nikdo tomu nevěří stoprocentně a ani nikdo neví, kdy vlak skutečně odjede.
Pak se vrátí do vagonu muž, který šel zjišťovat situaci, a který rozmlouval předtím s jednou slečnou. Prý je ucpaná trať a nádraží přijímá jen příjezdové vlaky. Dochází mi, že je to vlastně dobře a dávám rozhodnutí ČD palec nahoru. Nelze to vidět tak, jako často u autobusu, ale ono i u vlaku, kdy je cestující naštvaný, že už chce jet z Prahy domů a vlak, či autobus tu ještě není, nebo stojí dlouhé minuty na místě.
Budvar aréna.
Vodárenská věž.
Stadion Dynama České Budějovice s obrazy legend našeho fotbalu.
Venkovní hospůdka u Vltavy mi lehce připomněla tu pražskou z filmu U mě dobrý.
Je 17.32 hodin a vlak odjíždí o 45 minut opožděný. Mohlo to být všechno opravdu horší. Musím vduchu chválit všechny ty, kteří měli kolem odjezdů vlaků opravdu veliké starosti a učinili rozhodnutí taková, jaká učinili. To se nestává pokaždé, jak jste viděli loni, když jsem měl problém se dostat večer z Jihlavy domů. Nemohl jsem ani spoléhat na to, že mě ještě někde někdo případně ubytuje a štěstí, že jel kolem večer se zastávkou v Jihlavě mezinárodní autobus do Prahy.
Zvládli to především dopravní provozovatelé, hasiči, lidé, kteří jsou závislí na elektřině a museli nějak zajistit své služby. Ale, je pravda, že jsem si v jednu chvíli vzpomněl na jednoho svého dávného nadřízeného, který řekl : ,, Hele Fando, já ti to udělám. V pondělí ráno tam máš 16 lidí." Tak to prostě chodí. Tak tedy skončil jinak perfektní výlet s doporučením na výlet, jehož konec se stává tak ... Kolik ? ...Maximálně jednou do roka. ( Jáchyme, hoď ho do stroje.)
Závěrem malá poznámka k poslednímu článku. Pět čtenářů z vás posledně vidělo lehce lechtivou fotografii mladé slečny ve spící poloze, kterou jsem si chtěl rýpnout po dovolené v legraci do naši nadějné pracující mládeže se slovy : ,, Vidíte, když bude jezdit vlaky, tak toho uvidíte až až." Samozřejmě by se smáli, a o to jde dělat legraci kolem sebe i třeba ze sebe. Smích sbližuje lidi i generace. Ač šlo o cizinku, tak jsem foto odstranil. Ona je to tak trošku nefér podpásovka a hlavně na netu, byť některá děvčata jsou na své tělo pyšná a jeho propagace jim nevadí. Jinak věřím, že leckteré médium je za takové bulvární fotky rádo a leckteré odvětví má tendenci na svůj web, nebo fb, či žurnálové stránky fotky pohledných žen občas zařadit, ale zvolil jsem zkrátka zrušení fotky, byť pokušení tu bylo.
Opravovat chyby se mi dnes už nechce a musím plánovat další cestu. Jsou tam hlavně vynechány někde mezery u slov. Ještě jsem mohl dodat, že tu mají také ne dlouho mezinárodní letiště, jeden strašidelný les, kde došlo k několika záhadným úmrtím, a který se nachází tuším západně od sídliště Šumava, kde jsem mimochodem také kdysi byl, anebo připomenout, že než přijedete na zdejší hlavní nádraží, tak jedete kolem pivovaru Budvar.
Hezký letní týden !
Výletní loď odbočila z Vltavy do Malše.
Na soutoku Vltavy a Malše. Vltava přitéká zprava a odtéká vlevo.
Krytý bazén.
Plovárna.
Hlavní brána k výstavišti.
Tady jezdí trolejbusy.
Výstava konce 2. sv. války v Budějovicích.
Černá věž.
Výhled na velké náměstí v pozadí s Kletí.
Katedrála sv. Mikuláše je bohužel v opravě.
Také toto město založil roku 1265 Přemysl Otakar II.
Můj rychlík Vltava vpravo urazí trasu mezi oběma krajskými městy za dvě hodiny, ale Jižní epres to zvládne dokonce za hodinu a 40 minut s jednou zastávkou v bývalém husitském městě.
Červenec 5, 2025
Souprava Sírius z Číny ve stanici Kolín. Rychlíkový provoz na trati Ústí nad Labem - Kolín provozuje touto jednotkou společnost RegioJet.
Kdo z nás by se netěšil na dovolenou ? Jenže, když to přijde, tak zjistíte, že naprostá většina lidí zvyklých na vlastně určitý stereotyp všedních dní je najednou taková bez nápadů. Samozřejmě, že zejména ti mladší plní síli už třeba mají dlouho někde u nás i v zahraničí zamluvené i nějaké pensiony, ale řada lidí sází i na to, že prostě budou doma odpočívat, občas vyjedou někam na výlet autem, nebo jen někam poblíž na kole, či snad udělají i nějakou domácí práci a 14 dní stejně uteče, jak voda.
Každého čeká se k věci nějak postavit a nelze říci, že bychom u svých známých neměli nějaké příklady. Vždyť dnes lidé cestují různě i do zahraničí a ti největší mladí dobrodruzi jsou dnes zvyklí i na trávení života v odbavovacích letištních halách, řešení dopravy do center měst a různého telefonního dohadování, když se někde vyskytnou nějaké problémy. Já se rozhodl, že si nebudu dělat žádné násilí a zkusím zůstat u hodnot, které mě od roku 2014 s Jízdenkou na léto nezklamaly.
Sice mi přijde mnohdy milejší vystoupit na nějaké skoro zapomenuté zastávce kdesi v našich lesích, ale tato jízdenka i nutí dostat člověka trošku do společnosti i větších měst, a vlastně asi i více přemýšlet. Obnovujete hodnoty, od kterých jste se nějak za ten rok vzdálili.
Jak jistě víte z posledního článku, tak jsem na první letošní dovolenkový výlet vyrazil už v červnu a v mělnickém nádraží jsem zjistil, že si v sobotu 28.6. musím nakoupenou Jízdenku na léto uložit a mohu na ni jet nejdříve až v úterý. A tak se i stalo. Po dvou ránech, kdy jsem nepotřeboval sledovat nějaký budík, tak jsem se už i docela těšil. Jaké mělo být první cílové město ? Samozřejmě že Břeclav. Ono to vlastně nebylo složité. Na jednu stranu si říkáte, že jste tam byli přeci už loni a navíc mnohokrát, tak by se dalo jet snad někam jinam. Na druhou stranu je to milý návrat po roce a máte potřebné věci ještě tak trošku v hlavě. Je to i jistá nostalgie.
Cíl jsem tentokrát podvolil zcela svému rozhlasovému hobby. Bývá běžné, že nadšenci rybolovu si jedou sednout k daleké Orlické přehradní nádrži, aniž by je zajímalo nějaké krásné historické město Písek, hrad Zvíkov, hrad Orlík, nebo Žďákovský most a radioamatéři zase valí kvůli vzdáleným signálům na kopce. Obvykle se snažím spojit leccos dohromady, ale tentokrát jsem si zahrál na takového hobby profíka, jako kdysi, když jsem proháněl občanské radiostanice.
Před cestou jsem tedy vyzvedl z automatu dva PID lístky v hodnotě 50 Kč, abych mohl jet rychlíkem společnosti RegioJet ráno v 5.40 hodin do Kolína. Tady jsem nastoupil po 20 minutách různého zevlování ve stanici i před ní opět po roce do rychlíku Silesia, který jezdí z Prahy přes Ostravu do Varšavy. Vždy se tu nějaké volné místo najde a vždy je to dobrodružství. Tentokrát tu bylo zcela prázdné kupé s jednou slečnou s doslova obřím kufrem.
Polabskou krajinu daleko za Pardubicemi střídají hluboké krásné lesy v údolí řeky Orlice.
Sice tam právě už jeden chlapík zaplul, ale pořád tam bylo dost místa, až na ten kufr na podlaze. Vkročil jsem s tradiční otázkou ohledně volného místa, posadil se k oknu a přemýšlel jsem, že tu to zavazadlo moc šťatně nestojí. To neuniklo něžné bytosti, která mě vzápětí anglicky vyzvala, zda bych zavazadlo nemohl dát tam, kam patří. Nevím, co v kufru bylo, ale až jsem zaúpěl a slečna vše jistila. Sotva jsme dali zavazadlo do zavazadlového prostoru, tak slečna zaujala spící polohu, kterou by bralo asi kdejaké bulvární médium pro vylepšení, či zpestření.
Inu, jako pro legrační poškádlení několika dvacátníků mimo elektronická média na téma : ,, Nejezdíte vlaky, nevíte oč přicházíte", tak v dnešní době asi dobré, ale .... když tak tady čtete ty články o výletech, které se leckdy odehrávají částečně v hromadných veřejných prostředcích, tak je to zase jiná atmosféra, než v osobním automobilu. Skutečně nelze přehlédnout, kdo jimi jezdí nejvíce a je to někdy slušný nepoměr.
V čele mezinárodního rychlíku Silesia ( Praha - Ostrava- Krakov-Varšava) je lokomotiva Vectron firmy Siemens.
Už to mám naučené, že vlakem Silesia jezdím v tomto případě až do České Třebové, kde mám asi 17 minut času a zpět tímto vlakem jedu odpoledne z Pardubic do Kolína. Tady mají po celý den ve stanici už snad od 6.00 otevřenou zřejmě hezkou útulnou nádražní restauraci i množství dalších krámků, ale dal jsem přednost focení venku mimo nádraží.
Tamní architektura.
Všude kolem zeleň a hluboké lesy. To je Ústeckoorlicko.
Tak už mi přijel v 8.17 z Prahy Railjet společnosti ČD do Vídně a Grazu.
Obrázek z Brna. ( 9.22)
Na tento autobus v Břeclavi čekáme.
Do Břeclavi vás Railjet dopraví v 9.52 hodin a máte ještě dost času. Autobusové nádraží je hned vedle železniční stanice a číslo 570 do Lednice a Mikulova odjíždí v 10.10 hodin z čísla 8 . Cena až do Klentnice je 42 Kč. Mikulov je už za touto obcí, ale není důvod tam jezdit. Jenže to má jeden háček. Pokud sem přijedete o víkendu, tak jedete přímo a v obci Klentnice jste už v 11.12 hodin. I toto mi letos nějak neklaplo, ale možná dobře.
V pracovní dny vás spoj doveze jen v 10.30 hodin do Lednice, kde se můžete dle libosti hodinu procházet, nebo to snad strávit někde při občerstvení. Pak přijede v 11.30 další autobus z Břeclavi, který s vámi objede taková místa, jako filmový Pavlov, Dolní i Horní Věstonice na cestě podle ,, Moravského moře" a ve 12.12 vystoupíte v obci Klentnice, která je nejvýše položenou obcí na Pálavě. Autobus tu má hned tři zastávky.
První je na rozcestí ( na znamení) a je vhodná k cestě na Děvín ( 550 m.n.m.) Druhá je hlavní a slouží k cestě po červené na Sirotčí hrádek a dále přes Stolovou horu ( 459 m.n.m.) třeba až do Mikulova. Třetí je nepatrně dále a sluje názvem Klentnice u rybníka. Odtud vede chládkem zelená značka podle vinného sklepa do sedla pod Sirotčím hrádkem, kde se napojuje na červenou značku. To se ukázalo, jako nejlepší cesta do mého cíle na stolové hoře. Jste tam asi za 35 minut. Tedy, ve 12.45 hodin.
Něco pro fandy motorek z Parkoviště v Lednici.
Lednický zámek patří k nejslavnějším v ČR.
To už jsme právě nad obcí Klentnice.
Horko sice bylo, ale to vyřešil opalovací krém, ochrana hlavy a hlavně příjemný vánek. Ovečkám ovšem bylo horko a ani nevím, kde pro ně byla nějaká voda.
Ze Stolové hory máte k severu vyšší Děvín. Ten je ovšem mnohem hůře dostupný a i když z něj vidíte celý souvislý pás ,, Moravského moře" a údajně i Brno, nebo i to, co ze Stolové hory, tak na rozhlasové signály z Balkánu i z Rakouska a Slovenska by měla být Stolová hora lepší a je i lépe dostupná. U dálkového příjmu rozhlasu totiž platí, že výška je sice dobrá věc, ale také způsobuje hrozný mumraj signálů. Když jste níže a máte za zády vyšší kopec, tak je šance, že se o něj budou ty signály odrážet.
Protože je Stolová hora jižněji, tak by měl vyšší Děvín bránit signálům ze severu a odrážet ty jižní zpět k jihu. Ovšem, je to platné jen do určité míry. Stanice z Brna jdou spíše podle kopce a dost tu potrápily.
Nejprve jsem se tedy věnoval pásmu DAB+ a už jen na teleskop. Podmínky nebyly, tuzemských muxů už je moc a ty rakouské nejsou obyčejně také nijak závratně daleko. V minulosti se tu povedlo na 10D Slovinsko a na 8C Chorvatsko, ale letos prostě podmínky nebyly. To ovšem ani neměla být hlavní činnost a překvapilo by, kdyby se něco z Balkánu objevilo na volném 5A a 5B.
Tak tady máte to nejvyšší místo Stolové hory ( 459 m.n.m.). Tentokrát jsem se se směrovkou na DAB+ netáhl, protože pro ni jednak nemám nyní rádio s patřičným konektorem, a pak je to dnes vzhledem k množství tuzemských muxů trošku zbytečný přepych. Navíc jsou dálky v DAB+ obtížnější, než v klasickém FM. Dále toho máte cestou i méně na hlídání.
Pamětníci si však vzpomenou, že právě tady jsem ji měl asi před třemi lety postavenu a ráno v 7.30 hodin tu byl signál z Chorvatska. Tehdy jsem jim tam napsal a obdržel jsem milý elektronický QSL lístek o potvrzení zachycení jejich multiplexu s mapkou dalších chorvatských multiplexů.
Tak nechodily kolem mě jen různá samotná děvčata, nebo dámské dvojice a občas šla i nějaká ta rodina, ale kromě toho, že k řeči je otevřený leckdo, tak mě opravdu překvapuje, že mají často větší turistickou i přepravní účast, než muži. Prostě, člověk co už má něco za sebou, tak neustále něco porovnává.
Toto bylo to hlavní. Myslel jsem si však, že když už tu máme ty tropické teploty, tak by mohl přijít nějaký ten odraz od vrstvy Es a dát mi to na displej vzácnou RDS odněkud z Řecka, Turecka, Portugalska, Itálie, nebo z Lybie, či Alžíru. Smůla. Loni ve Znojmě snad dokonce dvoje Turecko a letos stále nikde nic. Nu nic, došlo na klasický pozemní příjem.
Většina rakouských stanic je z nedaleké Vídně, nebo z nedalekých vysílačů. Takový je na obrázku výše i s RDS. Takový tradiční zpravodajský program.
Hodně tu bylo i stanic ze Slovenska a zejména od Bratislavy, ale i to Brno. Čekal jsem, že z Maďarska toho bude více, ale byla to bída. Nicméně máte na snímku výše stanici Rádio Retro 100.5 MHz, kde fakt výborně hráli. Na 93.9 pak bylo neméně skvělé rádio Petöti, kde hráli dokonce rocn'roll. Obě stanice vysílaly z 213 km vzdáleného vysílače Kabhegy poblí Balatonu.
Jenže, někteří fajnšmekři FM rádi prohlašují, že dálky jsou nad 300 km. A tak jsem byl rád, když jsem zaslechl na frekvenci 102.4 MHz chorvatské rádio HRT-HR1, které vysílá z vysílače Ivanščica 298 km vzdáleného. Stanici se povedlo relativně nedávno přijmout na směrovou anténu v takových signálových návalech na jednom kopečku poblíž Říčan. O Pálavě se dlouho říkalo, že je to nejlepší místo pro lov stanic z Balkánu, ale ono je to problematické. Na stejném kmitočtu byla neskutečně silná jedna stanice z Brna a jedině v jednom jediném bodu, kdy jsem nesměl nikam hnout ani o kousek anténou ( teleskopem), tak se dařilo chorvatský signál přijímat. Výsledek máte níže v odkazu.
https://www.youtube.com/watch?v=7NU2_Q1NDZk
Takovou zajímavostí bylo, že mi tu často poblí antény létal v houfu nějaký hmyz, který vydával zvuk podobný dronům. Inu, horká Pálava. Asi v 16 hodin jsem akci zakončil, věnoval se ještě trošku focení a stahoval se k autobusu, který jezdí od Mikulova vždy ve 45. Tedy v 16.45 hodin.
Autobus vás přiveze v 17.48 do Břeclavi, což je plně postačující. Při čekání na něj došlo i na komunikaci s jakousi rodinkou z Orlických hor, která tu byla v Pavlově ubytována a velmi se divila mým cestám. ,, Co, to ještě zase jedete domů ? A to jste brzy ráno jel sem ?" Nu, co jako ? Co to jsou tři, či čtyři hodinky ve vlaku a hodina v autobusu, když se někam těšíte, nebo nad tím aspoň přemýšlíte ? Pořád kolem sebe máte nějaké dění.
Dnes je ve vlaku klimatizace kolikrát lepší, než jinde. Žádný hluk, nebo drncání, třeba internet i občas fajn lidé. Odjezd Railjetu v 18.06 a po zpoždění 15 minut z důvodu přípoje v Rakousku jsem byl v Pardubicích asi ve 20.25. I Silesia pravidelně každý rok má zpoždění také 15 minut a nikdy není v Kolíně ve 20.59 s odjezdem asi ve 20.35 z Pardubic. Přijela do Kolína ve 21.14, kdy už má odjet vlak do Mělníka. Nepříjemné je, že nikdy nevíte, kolik bude času na přetup a běháte. Obvykle zjistíte, že by ale bylo dost času a prázdnou PIDku, na kterou už nemáte nervy ji na nástupišti označit ve značkovači, vám označí průvodčí regioJetu.
Příjezd domů tak tedy není ve 22.15 hodin, ale o něco déle a za stav tratí a ani zpoždění v cizině fakt ČD nemůže. Mimochodem, čest ČD, protože příští článek bude asi o tom, jak Soutok prožil Blackout a musel jsem drahám dát pomyslně body. Co bylo mnohem horší, tak to byl Mělník večer. To úterý večer byly ještě ulice u nádraží ČD v Mělníku relativně schůdné, ale ti lidé v okolí fakt už z dálky důvěru bezpečnosti nedávají.
Osobní vlak Břeclav - Vídeň v 18 hodin před odjezdem.
Směrem k autobusovému nádraží vidím v dálce ve tmě sedět na chodníku asi šest lidí, tak to rovnou vzdávám. Ostatně, také jsem tam již zažil kdysi přes den agresivního feťáka. A okolí benzinky bývá také dost hlučné. Navíc nám tu asi probíhají večer nějaké automobilové soutěže, když u aut tolik kvílí kola. Tak vás snad článek bavil a něco vám dal. A jinak právě teď posledních 1 355 návštěv do milionu, tak už snad příště si to krásné číslo prohlédneme, ale předně musím zase někam vymyslet cestu.
Oni vám lidé říkají : ,, Tak přijeďte k nám do Orlických hor." Nebo je tu třeba město Jeseník, či Jindřichův Hradec, ale, jak už jsem psal, tak je potřeba najít tu chuť i zápal, kterou mládí má a teď to občas nenalézám. Pohodový víkend !



Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK