Mělníček se potýká s technickými obtížemi.
Na uzdravení pracujeme. Prosíme o trpělivost.
Principy komunální politiky
Letošní volby v plné nahotě odhalily základní principy komunální politiky v tomto státě. Mělník je přímo ukázkovým případem. O co jde tedy v první řadě? Jen a jen o prachy...
Je nutné si uvědomit, že z pohledu Mělníka je radnice (myšleno město Mělník jako subjekt) jedním z největších zdrojů příjmů pro místní. Nejde zde jen o značný počet zaměstnanců na radnici (jedná se prakticky o jednoho z největších a zejména zcela bezpečného zaměstnavatele) , ale i velký zdroj peněz pro podnikatelskou sféru . Krize nekrize, radnice každý rok musí utratit desítky miliónů korun za různé služby. Jedná se o údržbu a opravy budov, chodníků a ulic ve vlastnictví města. Ošetřování zeleně, údržba veřejných prostranství a odpadové hospodářství. Patří sem i starost o základní a mateřské školy, památkově chráněné objekty, kulturní instituce. V poměrech Mělníka není žádný podobný subjekt s tak velkou ekonomickou silou. A právě z tohoto důvodu je i boj o pozice v rámci radnice tak silný a vyostřený.
Buďme konkrétní - v roce 2010 šlo dle schváleného rozpočtu na opravy cca 35 miliónů korun. Investice 38 miliónů. Životní prostředí 30mil.. Takže jenom zde je přes 100 miliónů korun, které město musí někomu zaplatit. A to už je takový balík peněz, že stojí za to o něj se rvát.
Už slyším zásadní námitku. Vždyť jsou výběrová řízení. Ano, bezesporu, a dokonce musím říct, že i zcela korektně pořádaná. Jenže - zde jsme u základního problému. Musíte o nich vědět. Běžný podnikatel opravdu nemá čas každý týden běžet do podloubí radnice a číst na úřední desce vyhlášená výběrová řízení. Potřebuje dostat o nich informaci. Pokud ji máte dostatečně včas a kvalitní, získáváte jednoznačnou konkurenční výhodu. A vzhledem ke skutečnosti, že pro akce je vždy plánován i předběžný rozpočet, není problém se chytit i s cenou. Vše je naprosto v rámci zákona a pravidel. V informační společnosti je nejdůležitější informace. Pokud máte své lidi na správných místech, máte i informační servis. A vítězíte. V daním okamžiku už naprosto čistě a legálně.
Za informační servis je nutno platit. Představa igelitky plné peněz je ale směšná a patří tak někdy do 90. let minulého století. V současné době jsme ve fázi sponzoringu politických stran nebo výhodných slev, případně zaměstnání těch správných lidí na správných místech. Opět je vše naprosto "křišťálově čisté". Sice pokud víte, můžete mí i poměrně přesnou představu o funkci systému. Ale tím to končí, protože neexistuje jediný věcný důkaz. Vše je zcela košer.
Pro "správné" fungování systému je tedy nutné vybodovat síť z osvědčených lidí. Ideální řešení je napříč politickým spektrem. Jen tak lze do značné míry eliminovat drobnou nepříjemnost zvanou volby. Zde je ještě jeden zajímavý paradox. Čím je větší znechucení lidí a tím i menší zapojení občanské společnosti do procesu, tím lépe. Při menším počtu voličů je totiž výrazně vyšší šance ovlivnit výsledek. Stačí k tomu i malá klaka správně motivovaných voličů.
Podstatné je tedy mít své lidi na klíčových místech. A vůbec se v tomto případě nemusí jednat o post starosty. Je totiž obrovský rozdíl mezi titulární funkcí a skutečným vlivem. Tyto dvě věci mohou, nebo také nemusí být spojeny. Počet opravdu vlivných lidí může být i relativně nízký. Většina zastupitelů totiž nemá možnost (případně i schopnosti) proniknout do podstaty řady problémů. Ostatně, i já mám za sebou pár hlasování, na které nejsem pyšný. Není v lidských silách vše prostudovat a pochopit zejména důsledky některých hlasování. Zastupitel se proto musí spolehnout na informace od vůdčích jedinců v jednotlivých uskupení. A zde je opět rozhodující způsob podání informace. Sklenice je totiž vždy buď poloprázdná nebo poloplná. Objektivně je naplněna z 50%, ale sdělení v předchozí větě je vždy zcela jiné. Umění podat informaci tím správným způsobem je to, co určuje vliv, a tím i cenu jednotlivce.
Proto se v komunální politice až tak moc nehraje na politické strany. Není podstatná barva trička, zde je podstatné patřit do té správné party. Pokud v ní nejste, systém vás vcelku spolehlivě eliminuje. Protože v té chvíli neohrožujete jen postavení jednotlivce, ale přímo celou podstatu fungování systému jako celku. A to ohrožuje už příliš mnoho lidí. Pro příklad - pokud vezmu průměrný plat včetně všech odvodů státu, pak cena takové revitalizace bez DPH představovala roční plat pro cca 375 lidí. Protipovodňové zábrany budou v tomto vyjádření už přes 1000 lidí. Kanalizace Chloumek zhruba 450 lidí. Oprava ZŠ Pražská cca 85 lidí. Jenom tyto akce tedy při průměrné mzdě 24000,-Kč představují kompletní mzdové náklady na rok pro bezmála 2000 lidí. Už je jasné, co město přerozděluje a o co se vlastně hraje? Kdo řídí město, vládne i systému. Jak lze systém modifikovat například k vyšší průhlednosti?
Musíme se zde obrátit k vědě, která se zabývá obecnými principy řízení - kybernetice. Základními pravidly kybernetiky jsou některé obecně platné poučky.
Systém klade tím větší odpor, čím větší je změna požadovaná na systému. Platí přímá úměra, při velké změně velký odpor. Při systémové změně se odpor blíží nekonečnu.
Bez tlaku na změnu systém nemění své chování.
Systém, který není vystaven tlaku na změnu, upraví své chování pouze při poruše součástí systému.
Systém, který není podroben vnitřní změně, se po pominutí vnějšího tlaku vrací do předchozího ustáleného stavu.
Převedeno zpět do politiky. Bez soustavného úsilí občanské společnosti nemůže dojít ke změně. Pokud tlak na změnu ustoupí před změnou systému, systém zůstane zachován.
Z tohoto pohledu jde o nekončící práci. To nejhorší, co by se mohlo stát, je rezignace. Pak opravdu systém zůstává a naděje je v nedohlednu.
Krásný den
ing. Radim Vajchr
Poslední komentáře
Petr Moss
Regionální muzeum Mělník
Taxi Novák
smejd
michaell.n
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK
SimonaK